„Trebuie să învăţăm continuu, să ne reinventăm, să pivotăm, astfel încât să rămânem relevanţi şi pregătiţi pentru viitor”

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 17 octombrie 2025 95 afişări

...spune Mihaela Bîtu, CEO al ING Bank România, referindu-se atât la persoane cât şi la corporaţii. Sectorul bancar evoluează şi se transformă cu rapiditate, iar cei din domeniu trebuie să se adapteze din mers. Nu va fi uşor pentru bănci să navigheze prin anii următori, în contextul ritmului rapid al avansului tehnologic, care aduce atât oportunităţi CâT şi multe provocări, în vreme ce operează într-un cadru puternic reglementat.


„Be the change you wish to see in the world”

Mahatma Gandhi


„Ca CEO, trebuie să fii la rândul tău adaptabil şi – foarte important – să construieşti echipe care au deschiderea şi capacitatea de a face faţă acestei curse la viteză mare, şi de a răspunde nevoilor din ce în ce mai complexe ale clienţilor”, punctează Mihaela Bîtu, care are o experienţă de peste trei decenii în banking.

 

VISION BOARD, PRINCIPII & MOTIVAŢIE

Care este citatul cheie care îţi defineşte viziunea profesională sau personală? Cum te motivează citatul acesta în activitatea zilnică?

„Be the change you wish to see in the world” este un citat atribuit lui Mahatma Gandhi care mă inspiră de mulţi ani.

Pentru mine, este un îndemn la asumarea unei contribuţii pozitive în societate şi despre determinarea de a urma o cale morală şi empatică. De multe ori ne plângem de neajunsurile altora şi de condiţiile potrivnice, în loc să ne uităm întâi în oglindă. Dacă fiecare dintre noi am urma cu consecvenţă acest motto, cred că lumea ar fi un loc mai bun.

Cum arată „imaginea centrală” de pe vision board? Ce simbolizează aceasta pentru tine şi ce rol joacă în drumul profesional şi personal?

Imaginea unui bord de maşină cu un vitezometru care arată accelerare puternică. Sectorul bancar evoluează şi se transformă cu rapiditate, iar noi trebuie să ne adaptăm din mers. Nu va fi uşor pentru bănci să navigheze anii următori, în contextul ritmului rapid al avansului tehnologic, care aduce atât oportunităţi dar şi multe provocări, în vreme ce operează într-un cadru puternic reglementat. Ca CEO, trebuie să fii la rândul tău adaptabil şi – foarte important – să construieşti echipe care au deschiderea şi capacitatea de a face faţă acestei curse la viteză mare, şi de a răspunde nevoilor din ce în ce mai complexe ale clienţilor. Adaptabilitatea va fi o calitate esenţială în anii următori, atât pentru companii cât şi pentru fiecare dintre noi. Trebuie să învăţăm continuu, să ne reinventăm, să pivotăm, astfel încât să rămânem relevanţi şi pregătiţi pentru viitor. Este, din nou, valabil atât pentru persoane cât şi pentru corporaţii.

Referindu-mă la strategia băncii noastre, mi-am propus atunci când am preluat mandatul de CEO în 2019, să continuăm să ne dezvoltăm şi să creştem echilibrat şi sustenabil, cu orientare specială către oameni - clienţi, parteneri sau angajaţi, păstrân­du-ne ADN-ul de bancă inovatoare şi responsabilă. Am rămas fidelă acestei misiuni, care rămâne relevantă şi importantă pentru echipa noastră.

Care sunt cele mai importante trei obiective pentru următorii cinci ani în business şi în viaţa personală?

În primul rând, ne propunem să creştem şi să ne îndeplinim obiectivele ambiţioase, să aducem cât mai multe servicii cu valoare adăugată clienţilor noştri, pe care să îi sprijinim în atingerea obiectivelor lor. Ne dorim de asemenea ca prin acţiunile noastre de zi cu zi să reuşim să ne menţinem poziţia de #1 în NPS (net promoter score) şi de asemenea să continuăm să fim angajatorul preferat în sectorul financiar din România. Combinaţia de angajaţi motivaţi şi clienţi mulţumiţi este cea mai bună reţetă pentru succes. Nu în ultimul rând, ne propunem să fim un lider în domeniul sustenabilităţii şi să continuăm eforturile de a sprijini tranziţia clienţilor noştri către o economie mai verde. Suntem cu toţii responsabili faţă de generaţiile viitoare şi orice pas mai mare sau mai mic poate face o diferenţă. În plan personal, îmi doresc să petrec timp de calitate alături de familie şi prieteni şi să mă implic din ce în ce mai mult în proiecte educaţionale şi sociale.

 

LEADERSHIP & CARIERĂ

Ce te inspiră cel mai mult atunci când iei decizii importante în business? Există un moment definitoriu sau o persoană care a influenţat acest stil de leadership?

De-a lungul anilor am lucrat cu mulţi lideri care m-au inspirat şi m-au ajutat să mă formez. De asemenea, valorile morale pe care le preţuiesc mi-au conturat stilul de leadership, alături de experienţele formatoare. Un bun exemplu al unui moment definitoriu în evoluţia mea ca lider a fost acela când am devenit mamă şi astfel am învăţat să fiu mult mai atentă la nevoile altora şi mai empatică. Cred cu tărie în integritate, în puterea empatiei şi a dorinţei de a face bine atât în viaţa personală, cât şi profesională.

Cum foloseşti influenţa şi leadershipul pentru a genera un impact social sau pentru a susţine alte femei în business?

Cred că diversitatea are un efect benefic asupra performanţei companiilor, iar statisticile demonstrează acest fapt. Nu întâmplător, jumătate din managerii seniori ai băncii noastre sunt femei, inclusiv în structura comitetului executiv. Diversitatea de gen este importantă, iar România stă bine din unele perspective, dar trebuie să evolueze încă din multiple puncte de vedere. Femeile nu beneficiază întotdeauna de egalitate de şanse, este o realitate tristă. La ING, ne susţinem colegele să îşi asume provocări şi acordăm atenţie diversităţii în procesele de recrutare, fără să facem însă rabat la nivelul competenţelor. De asemenea, susţinem antreprenoriatul feminin, de exemplu prin proiectul She’s Next, dedicat antreprenoarelor la început de drum. De doi ani, sunt lector al programului Becoming a Leader din cadrul Academiei de Studii Economice, unde am ocazia să interacţionez şi poate să aduc puţină inspiraţie pentru studenţi, indiferent de genul lor. De-a lungul timpului am lucrat cu doamne şi domnişoare de excepţie, pe care sunt bucuroasă să le văd în poziţii importante, în România şi în străinătate.

Care este cea mai mare realizare personală de care eşti mândră, dincolo de cariera profesională?

Sunt mândră de familia mea, de faptul că am reuşit să insuflu copiilor mei valori morale şi o filosofie de viaţă sănătoasă şi că am reuşit, ce-i drept cu efort, să ţin un echilibru bun între carieră şi viaţa de familie.

Cum integrezi valorile personale în stilul de leadership? Există o legătură între pasiunile tale şi business?

Cu siguranţă există o legătură între valorile mele şi modul în care iau deciziile de business. Iar perspectiva mea s-a schimbat pe parcursul timpului. Aşa cum spuneam, acum am ajuns să apreciez mai mult bunele intenţii ale oamenilor şi dorinţa de a construi ceva pozitiv. Mi-am păstrat însă ambiţia de a creşte şi dorinţa de a face performanţă de la început, iar asta se reflectă şi în stilul de lucru şi dorinţa de a oferi servicii excelente alături de colegii mei.

Ce te motivează în fiecare dimineaţă să mergi mai departe? Este o persoană, o dorinţă personală sau o aspiraţie care te conduce?

Sunt o persoană cu multă energie şi ambiţie. Îmi place ceea ce fac, cred că pot să aduc valoare prin ceea ce fac şi asta mă motivează şi îmi dă entuziasm să merg mai departe.

 

HOBBY-URI & INSPIRAŢIE PERSONALĂ

Ce hobby-uri sau activităţi te ajută să te relaxezi şi să te reîncarci cu energia necesară pentru a face faţă provocărilor din business?

Îmi place să călătoresc şi să descopăr noi destinaţii alături de familia mea. Apreciez arta, dar în egală măsură îmi place şi natura. Aproape în fiecare zi, fac o plimbare dimineaţa şi seara, de obicei cu căţelul în parc, ceea ce face extraordinar de bine la limpezirea minţii şi eliberarea de stresul zilei. Îmi plac şi sporturile de iarnă, iar o zi pe schiuri îmi oferă relaxare şi energie cât pentru o lună.

Care este locul sau activitatea care te inspiră cel mai mult atunci când ai nevoie de o pauză pentru a-ţi clarifica viziunea?

Categoric desprinderea de iureşul zilnic, indiferent de loc. O călătorie de câteva zile mă ajută întotdeauna să îmi clarific idei, să dezvolt perspective noi asupra unor situaţii cu care mă confrunt şi să fiu mai creativă. Rutina zilnică ne face adesea să uităm că urgenţele nu sunt neapărat şi chestiunile cele mai importante pe care trebuie să le rezolvăm, iar pentru asta e nevoie de o formă de distanţare. Mă ajută de asemenea discuţiile cu oameni care pot să îmi dea un sfat, este foarte important pentru un lider să aibă mentori şi colegi cu care să poată avea discuţii deschise şi constructive.

Dacă ai putea să înveţi o nouă abilitate sau să explorezi un nou hobby, ce ai alege şi de ce?

Mi-ar plăcea să am timp să învăţ să cânt la pian. Am luat câteva lecţii cu ani în urmă, dar mi-ar plăcea să am posibilitatea să învăţ mai mult, fără pretenţii desigur, doar pentru plăcerea de a face muzică. Tot legat de muzică, mi-ar plăcea să mă alătur unui cor de amatori, atunci când voi avea ceva mai mult timp, în amintirea anilor din copilărie când făceam asta cu mare plăcere.

Ce loc din lume te inspiră cel mai mult şi de ce? Există o destinaţie pe care visezi să o vizitezi în viitor?

Am multe locuri pe care îmi doresc să le vizitez. Un exemplu de destinaţie pe care îmi doresc să o vizitez este Peru, cu Machu Pichu şi lacul Titicaca, mi-ar plăcea de asemenea să explorez mai mult Asia. Recent am aflat despre o călătorie în Antarctica care mă face de asemenea să visez cu ochii deschişi. Dar şi în România am destule locuri pe care încă nu le-am vizitat, sau destinaţii pe care îmi doresc să le revăd – Delta este un astfel de exemplu, e un tărâm mirific.

Ce te motivează să continui drumul spre excelenţă în ciuda provocărilor? Există o valoare sau un principiu personal care îţi oferă această putere?

Dorinţa de a face bine şi de a aduce o contribuţie pozitivă. Este un crez care se potriveşte foarte bine cu misiunea ING: aceea de a sprijini oamenii să fie cu un pas înainte, în viaţă şi în afaceri.      

 

 

Carte de vizită

Œ Mihaela Bîtu a preluat rolul de CEO al ING Bank România în iulie 2019. Anterior a ocupat poziţia de head of wholesale banking şi director general adjunct. În acest rol, a condus divizia responsabilă cu afacerile derulate de ING cu clienţii corporativi mari şi instituţiile financiare, incluzând gestionarea portofoliului de produse şi deservirea clienţilor.

 Mihaela este vicepreşedinte al Consiliului Patronatelor Bancare din România şi membru în Consiliul Director al Foreign Investors Council.

Ž S-a alăturat băncii ING în 1995 ca management trainee, la scurt timp după ce grupul ING şi-a început activitatea în România. În ultimii 30 de ani, ea şi-a dezvoltat cariera în cadrul ING, în principal în domeniul wholesale banking, îndeplinind o varietate de roluri, care au implicat managementul relaţiilor cu clienţii, derularea a numeroase tranzacţii din ariile M&A, pieţe de capital, creditare, precum şi coordonarea de echipe şi proiecte complexe, local şi internaţional. 

 De asemenea, a încheiat două mandate internaţionale, cel mai recent în perioada 2008-2010, în calitate de head of general lending products pentru Europa Centrală şi de Est, în cadrul ING Olanda. Anterior, între 1999-2000, a îndeplinit un stagiu internaţional ca membru al echipei Corporate Finance Central & Eastern Europe din cadrul ING Marea Britanie.

 Pregătirea sa educaţională include un MBA de la Şcoala de Management din Bucureşti (în asociere cu Universite du Quebec a Montreal) absolvit summa cum laudae şi o diplomă de licenţă în finanţe de la Academia de Studii Economice din Bucureşti.

 Este căsătorită şi mamă a doi copii, un băiat şi o fată. Este motivată de provocări şi apreciază experienţele noi şi diverse, atât în carieră cât şi în viaţa personală.



BUSINESS Magazin a lansat şi anul acesta catalogul 100 Cele mai puternice femei din business, ediţia 2025. Ne-am propus ca în cadrul ediţiei de anul acesta a proiectului să punem accentul pe conceptul Vision Board, un instrument utilizat de liderii din întreaga lume pentru a-şi vizualiza obiectivele şi aspiraţiile. Mihaela Bîtu, CEO al ING Bank România este una dintre doamnele prezentate în ediţia din acest an a acestui proiect.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
LEADERSHIP,
Mihaela Bîtu,
ING Bank România

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.