Doctoriile care te vindecă de corporatism

Autor: Razvan Muresan Postat la 13 august 2012 153 afişări

După 13 ani de muncă în industria farma, atât în România, cât şi în străinătate, planurile lui Dorin Catană au luat o turnură neaşteptată. A decis să nu mai lucreze pentru alţii şi să înceapă din nou de la zero, de data asta pe cont propriu şi într-un domeniu complet diferit.

"Efectiv am ajuns în punctul în care voiam să fac altceva. Am obosit de farma", spune Dorin Catană, la nici două luni după plecarea din reţeaua de farmacii Centrofarm, pe care a condus-o mai bine de şase ani. Dacă în 1998, când prelua conducerea lanţului concurent Sensiblu "nu ştia în ce se bagă", după cum declara anterior în catalogul 100 TINERI MANAGERI DE TOP al BUSINESS Magazin, acum Catană pare mai sigur ca niciodată că schimbarea e binevenită. Din 2006, de când a ajuns în reţeaua Centrofarm, Dorin Catană a urcat cifra de afaceri de la opt la 38 de milioane de euro, iar anul trecut a fost chiar primul cu profit pentru companie, după raportarea unui EBITDA de două milioane de euro. Explicaţia lui Catană se leagă de maturizarea unităţilor deschise în anii de criză, dar şi de optimizarea continuă a costurilor, reţeaua ajungând la plecarea sa la 62 de unităţi, la care se adaugă cele 28 ale Plafar. Deschiderile de noi unităţi erau blocate, de aceea relocările şi reducerile de costuri erau cele care îi ocupau agenda zilnică.

"Sunt mai liniştit acum, dar am o grămadă de lucruri de învăţat". Proiectul CashCow.ro a fost iniţiat de o echipă de tineri, printre care şi soţia sa, iar după încheierea mandatului la conducerea reţelei de farmacii Centrofarm a preluat partea lor din societate pentru o sumă de ordinul zecilor de mii de euro şi a decis ca acesta să devină businessul său. Echipa sa numără acum trei oameni şi mai mulţi colaboratori. În partea de online, segmentul de affiliate marketing s-a dezvoltat în ultima vreme - de la plata per afişare s-a trecut la plata pe click şi cea mai recentă schimbare este plata per acţiune, adică pentru utilizatorii activi care se înscriu în concursuri sau care chiar cumpără. E exact nişa din care Catană vrea să câştige bani pentru că, din punct de vedere economic, e mai rentabil să plăteşti când acţiunea se concretizează, dat fiind că 100.000 de afişări nu sunt atât de relevante în dinamica unui business online, ci mai degrabă modul în care se implică efectiv utilizatorii. Portofoliul său numără acum 300 de magazine online - "deşi într-un an vrem să ajungem la 1.500 - 30.000 de membri înregistraţi - cei care beneficiază de returnarea banilor dacă îşi fac cumpărăturile din magazinul online prin CashCow". Mărturiseşte că acum nu e tocmai greu să-şi găsească parteneri -- "la început a fost un efort deosebit, dar mai nou încep să vină singuri", întrucât marii jucători cunosc importanţa acestui tip de marketing. Cel mai important e că nu costă nimic. Plata se face prin negocierea procentului agreat din comision între magazinul online şi CashCow după cumpărare, deci, de exemplu, din generarea unor vânzări de 10.000 de euro, compania sa poate obţine 3%.

"În acest business ultima lună e cea mai bună", explică Dorin Catană, mărturisind că din noiembrie până acum fiecare săptămână a adus schimbări, iar de luna trecută a apărut şi primul său competitor, CashOut. Într-un business de affiliate marketing, succesul se leagă de vânzările pe care reuşeşti să le generezi şi de comisionul pe care îl obţii din cifra de afaceri. Media e de 10%, mai scăzută în electronice şi mai ridicată în fashion. Promovarea siteului, în care investeşte câteva mii de euro pe lună, s-a făcut în mare parte online, însă Catană a constatat că lumea înţelege greoi sistemul de cashback - "multă lume îl confundă cu partea de cupoane, dar diferenţa e că banii se întorc la tine cash, fără a fi limitat de o perioadă sau de un anumit tip de produse".

Catană estimează să genereze vânzări de 175.000 de euro în 2012 şi de 5,3 milioane în 2013 şi o creştere a numărului de membri la 50.000 de membri înregistraţi şi ia serios în calcul atragerea unui investitor. El spune că astfel de companii nu duc la creşterea preţurilor sau la diminuarea marjelor de profit ale magazinelor online, ci trebuie privite ca un mod de a cheltui "eficient" bugetele de marketing. "Niciodată nu poţi să spui: am terminat cu farma pentru că am mai încercat eu de câteva ori şi nu mi-a reuşit." Dorin Catană a trecut cu succes de la cosmetice la costume de haine şi apoi la farma sau de la România la Canada. A fost om de vânzări în toate aceste industrii, iar în online pare că ştie deja reţeta.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
management,
corporatism,
dorin catana,
farma
/analize/resurse-umane/doctoriile-care-te-vindeca-de-corporatism-9943486
9943486
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.