Antreprenorii români plătesc zeci de mii de euro ca să se întoarcă pe băncile şcolii

Autor: Adelina Mihai Postat la 04 martie 2014 573 afişări

Piaţa programelor de educaţie managerială a trecut printr-o schimbare majoră în ultimii ani: după o perioadă în care multinaţionalele au plătit zeci de mii de euro pe an pentru a-şi trimite la programe de MBA cei mai valoroşi manageri, acum a venit rândul antreprenorilor să se înscrie la programe de educaţie managerială. Motivul?

Antreprenorii români plătesc zeci de mii de euro ca să se întoarcă pe băncile şcolii

M-AM ÎNSCRIS LA PROGRAM AVÂND PROFILUL ANTREPRENORUL ROMÂN TIPIC: aveam cunoştinţe, resurse şi experienţă în business şi cunoşteam bine piaţa în care lucram. Executive MBA-ul m-a ajutat să recuperez câteva decenii de mediu de antreprenoriat pe care nu l-am avut şi m-a făcut să-mi dau seama de ce avem atât de mulţi CEO străini. Noi ne-am trezit, după ’90 încoace, deştepţi la toate„, spune Constantin Caciur, 39 de ani, un antreprenor din industria publicităţii care a finalizat anul trecut cursurile programului de Executive MBA oferite de şcoala de afaceri ASEBUSS. Unul dintre regretele sale este că nu a urmat cursurile acestui program mai devreme, pentru că a tot amânat înscrierea, deşi încă de la terminarea facultăţii a simţit că trebuie să mai facă ceva pentru a-şi completa studiile. În prezent, el este implicat în trei afaceri în domeniul media şi advertising: Conversion Media (firmă de consultanţă care face indoor advertising), Blitz Television (digital advertising) şi Maxima (producţie publicitară).

FLERUL, VOLUMUL DE MUNCĂ, PIAŢA PE CARE NU A FOST O COMPETIŢIE PREA MARE AU FOST PRINCIPALELE ELEMENTE CARE M-AU ŢINUT «ÎN VIAŢĂ» CA ANTREPRENOR, însă dacă aş fi făcut acest program mai devreme, poate că nu aş fi trecut aşa de uşor cu vederea unele greşeli", adaugă el.

Unul dintre antreprenorii care s-au înscris mai devreme la MBA este Sebastian Văduva, 28 de ani, cofondator şi CEO al Appscend (o platformă pe care companiile îşi pot dezvolta aplicaţiile). „Un MBA valorează destul de mult pentru relaţiile care se creează cu ceilalţi studenţi. Am observat că tot mai mulţi manageri tineri se îndreaptă către programe de educaţie managerială, astfel că experienţa de învăţare în prima parte a vieţii profesionale şi interacţiunea cu cei care participă la program sunt unul printre atuurile principale ale înscrierii„, a spus Văduva, student în cadrul programului de MBA oferit de MSM Raţiu Business School. Pe lângă oportunitatea de networking, un alt motiv pentru care s-a înscris la acest program îl reprezintă faptul că vrea să înţeleagă modul de a gândi al oamenilor şi cum funcţionează activităţile într-o companie mare, multinaţională.

ANTREPRENORII AU DEVENIT MIZA PRINCIPALĂ PENTRU ŞCOLILE DE AFACERI, ODATĂ CE ANII DE CRIZĂ AU TĂIAT BUGETELE MULTINAŢIONALELOR PENTRU PROGRAME DE MBA, având în vedere că toate companiile se uită tot mai atent la eficientizarea de costuri. Dacă în urmă cu cinci ani companiile plăteau şcolizarea pentru 60% din cei care se înscriau la programe de MBA, procentul s-a inversat anul trecut, când 62% din cursanţi şi-au plătit programul din surse de finanţare proprii. Prin urmare, unele şcoli de afaceri au avut chiar curajul ca, pe o piaţă în scădere sau stagnare, să lanseze noi programe dedicate antreprenorilor (cum a făcut ASEBUSS, care are începând cu anul trecut, pe lângă porgramul de EMBA, şi un program de MBA pentru antreprenori).

PE DE ALTĂ PARTE ÎNSĂ, tot mai mulţi antreprenori se orientează către programe de educaţie managerială, pentru că şi-au dat seama că nu mai pot conduce businessul „după ureche„ dacă vor să le crească afacerile şi să rămână pe piaţă. „Începe să crească calitatea managerială la IMM-uri. Stând la cursuri şi parcurgând subiectele, studiile de caz, era imposibil să nu le trec prin filtrul experienţei proprii, astfel că programul mi-a dat instrumentele să aflu cine sunt şi ce trebuie să fac mai departe„, a mai spus Caciur.

Toate greşelile antreprenorilor, de la lipsa de delegare din dorinţa de a controla în totalitate afacerea şi până la un volum de muncă excesiv sau distanţarea faţă de familie se traduc în bani pierduţi, spun absolvenţii.

„Uitându-mă înapoi, mi-am dat seama că poate ar fi trebuit să motivez oamenii şi altfel decât prin mijloace financiare sau poate ar fi trebuit să iau decizia de concediere a unor oameni în momentul în care am primit rezultatele evaluării„, a mai spus absolventul de EMBA al ASEBUSS.

Urmărește Business Magazin

/analize/resurse-umane/antreprenorii-romani-platesc-zeci-de-mii-de-euro-ca-sa-se-intoarca-pe-bancile-scolii-12186563
12186563
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: De ce în Bucureşti nu se pot organiza mai multe concerte sau evenimente sportive, politice, sociale şi chiar economice. O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.