Investitie la pret redus

Postat la 16 ianuarie 2007 2149 afişări

Branduri cunoscute, la preturi cu pana la 70% mai mici. Aceasta ar fi reteta de succes a magazinului de tip outlet in vestul Europei. In Romania nu exista inca centre comerciale dedicate exclusiv acestui format, dar dealerii de articole sportive au inceput sa faca primii pasi.

Branduri cunoscute, la preturi cu pana la 70% mai mici. Aceasta ar fi reteta de succes a magazinului de tip outlet in vestul Europei. In Romania nu exista inca centre comerciale dedicate exclusiv acestui format, dar dealerii de articole sportive au inceput sa faca primii pasi.

 

Cu ce va putem servi?", sunt cuvinte in limba romana spuse intr-un magazin din afara tarii, care pot sa nu surprinda in zonele vecine Romaniei. Dar in Germania sau in Austria, vorbitorii de romana sunt mult mai rari. In centrul comercial de la Parndorf (o aglomerare de 150 de magazine aflata la 20 de kilometri de Viena) intalnesti vanzatoare romance, in magazine precum S. Oliver sau Benetton. "Vin destul de multi romani la noi, cu masinile mici", spune una dintre ele, in timp ce cauta masura potrivita pentru clientul pe care il serveste.

 

Principiul magazinului outlet este relativ simplu. Producatorii de imbracaminte sau incaltaminte strang din toata lumea produsele ramase din sezoanele care tocmai s-au incheiat sau din anii trecuti si le vand in aceste magazine la preturi cu pana la 70% mai mici decat in sezonul in care a fost lansata colectia.

Acest concept atrage foarte multi vizitatori, cea mai buna dovada fiind aglomeratia aproape permanenta din centrul comercial de tip outlet de la Parndorf din Austria.

 

In Romania, posibilitatea de a face bani din revanzarea produselor cumparate de acolo a facut ca frecventarea outlet-ului sa fi devenit deja pentru unii o miniafacere. Fratii Ilie din Giurgiu, de pilda, au o masina cu rulota si merg de doua ori pe an la 2.000 de km de casa ca sa cumpere imbracaminte si incaltaminte "de firma", pe care apoi le revand in orasul lor. "Cumparam cam de doua mii de euro fiecare si castigam inca o mie de euro la suma investita", spune unul din cei doi frati Ilie. Insa pentru a avea un flux permanent de clienti, un centru comercial adevarat de tip outlet are un set de reguli clare. Una dintre acestea prevede limitarea achizitiilor la maxim 15 perechi de incaltaminte sau 15 haine. "Cheltuiala pe care o face un turist este de minim 100 de euro", spune un reprezentant al centrului comercial din Parndorf.

 

Cei aproape 38.000 de mp de spatiu comercial (o suprafata de peste trei ori mai mare decat centrul comercial Orhideea din Capitala sau la fel de mare precum cea din Bucuresti Mall) ii atrag pe cumparatori cu reduceri de preturi intre 30% si 70%, in functie de produs.

 

Centrul din Parndorf, primul aparut in Austria, in 1998, a functionat la inceput cu 30 de magazine si a ajuns in prezent la 150. In acelasi timp, proprietarul - compania McArthurGlen - a ajuns sa construiasca inca 16 astfel de centre comerciale in toata Europa, cu o suprafata totala de 300.000 de metri patrati, fiind cel mai mare operator european de astfel de magazine.

 

Situate in general in afara oraselor, centrele comerciale de tip outlet sunt, in Europa, frecventate nu numai de locuitorii orasului limitrof, ci si de cei aflati in tranzit. Pe acest lucru mizeaza si primele incercari din Romania, chiar daca la nivel national nu exista inca un centru comercial dedicat acestui tip de magazin. Adidas Romania, importatorul si distribuitorul producatorului german pe piata locala, a deschis in luna mai a anului trecut pe DN1, in apropierea podului de la Otopeni, primul sau magazin de tip outlet din tara (si singurul pana acum), "ca parte a strategiei de fidelizare a clientilor care nu-si permit sa cumpere produse din colectia curenta", explica Tiberiu Almaghe, country sales manager al companiei. Reteta este aceeasi ca a magazinelor Adidas din orice alta tara din Europa.

 

"Vindem produse provenind din colectiile sezoanelor anterioare. Reducerile sunt cuprinse intre 25% si 70%, in functie de sezonul caruia ii apartine colectia", spune Almaghe. La doar sase luni (si cateva sute de metri distanta, tot pe DN1), Elmec Romania,  importatorul Nike, a ridicat miza printr-un outlet de 700 mp. Magazinul Elmec comercializeaza produse ale marcilor sportive Nike si Converse pe un etaj si "Famous Brands" (adica marci precum Miss Sixty, Killah, Energie, Camper, Replay, Replay & Sons, Calvin Klein Jeans si altele, importate si distribuite de Elmec) la un alt etaj. Importatorul Nike deschisese, inaintea outletului de pe DN 1, un altul in Bucuresti si inca unul in Oradea, insa de dimensiuni mai mici si care functionau in regim de outlet mai mult cu numele, deoarece accentul era pus pe produsele din noile colectii.

 

Ideea magazinelor de tip outlet a intrat si in atentia celorlalti retaileri de profil. Sport System Development (SSD), importatorul Lotto, este prezent in Constanta din luna iulie a anului trecut, iar din noiembrie si in galeria comerciala a hipermarketului Auchan din Capitala. Reprezentantii SSD au comunicat ca firma are in plan pentru acest an alte trei magazine de tip outlet.

 

Comercializarea produselor din colectiile anilor trecuti, la preturi reduse, "nu si-o permit, in general, decat retailerii care detin stocuri considerabile si care prefera sa vanda marfa decat sa ramana cu ea", explica pentru BUSINESS Magazin Monica Barbu, consultant de retail la compania imobiliara Colliers. Numai ca nu toti prefera sa-si vanda marfa direct in tara unde sunt prezenti: unele dintre lanturile internationale de magazine prefera ca hainele nevandute din colectiile vechi sa fie trimise in tara de origine. In plus, spre deosebire de vestul Europei, retelele de magazine din Romania nu au la dispozitie centre comerciale dedicate, cel putin deocamdata. "Exista planuri pentru dezvoltarea unui astfel de centru in vestul Bucurestiului, dar el nu se va concretiza mai devreme de 2008", a declarat Monica Barbu de la Colliers. Parerea este sustinuta si de alti consultanti imobiliari. "Este vorba despre un centru comercial mai mic (situat in zona Mihai Bravu din Capitala, pe locul fostei fabrici Miraj - n. red.), deschis in jurul magazinului Kaufland, cu ancora principala magazinele de discount, care se adreseaza celor cu venituri medii si mici", declara Luiza Moraru, managerul departamentului de retail al companiei Eurisko, consultantul exclusiv pentru acest proiect. Power Center (aceasta este denumirea oficiala) este dezvoltat de compania romano-germana Terra Invest si ar putea fi livrat pe piata spre sfarsitul acestui an, potrivit datelor disponibile pana acum. Cei 7.000 mp ai galeriei comerciale vor include mai multe magazine, din care 7 outlet-uri mai mari si cateva mai mici.

 

Nu doar retailerii de articole sportive sunt interesati de outlet-uri. Una dintre cele mai mari retele de magazine de pe piata locala, Steilmann, are de asemenea in plan deschiderea unui outlet, conform declaratiilor directorului general al companiei, Romeo Pomponiu, care insa a refuzat sa ofere detalii despre acest proiect. Alte magazine de acelasi gen, precum Zara, Leonardo, Musette sau Mango, au comunicat insa BUSINESS Magazin ca nu au, cel putin pentru moment, planuri de extindere a retelei cu un magazin de acest tip. Si nu e vorba numai de comerciantii de articole de imbracaminte. Dana Tudorache, managerul The Body Shop, sustine ca in cazul produselor cosmetice este mai dificil sa deschizi un outlet, pentru ca, desi exista game sezoniere, ele se vand si nu raman in stoc. Totusi, The Body Shop are un outlet in Austria, la Parndorf.

 

Prin urmare, cu sase-sapte magazine outlet - aproape exclusiv pentru articole sportive si mai toate deschise abia anul trecut - Romania ramane cu mult in urma vecinilor. Dar, odata ce retelele de magazine se vor extinde ca efect al deschiderii pe termen mediu a mai multor mall-uri in majoritatea oraselor, va aparea cu siguranta nevoia unor outlet-uri care sa centralizeze stocurile ramase. Iar atunci, efectul psihologic al reducerilor permanente se va simti cu siguranta si in conturile retailerilor.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Analize
/analize/investitie-la-pret-redus-2512164
2512164
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.