Un om, un birou de 10 mp şi o maşină - aşa a început această româncă o afacere în anii '90, cu care acum face milioane de euro

Autor: Ioana Matei Postat la 06 aprilie 2022 11616 afişări

Un om, un birou de 10 mp şi o maşină au reprezentat bazele businessului M&M Product, început de Melinda Mureşan în anii ’90. Compania, axată pe  producţia de ambalaje flexibile, nu doar că a trecut testul timpului, dar s-a şi reinventat în era sustenabilităţii.

Povestea M&M Product a început în 1994, cu un om, un birou de 10 mp şi o maşină”, descrie Melinda Mureşan, General Manager şi acţionar majoritar al afacerii M&M Product (Smart Wrap), începuturile sale antreprenoriale, în peisajul de business românesc de după Revoluţie.

După aproape trei decenii de activitate, producătorul şi distribuitorul de ambalaje flexibile inteligente a încheiat anul 2021 cu o cifră de afaceri de peste 7,5 milioane de euro, înregistrând o creştere de 18% (peste 1 milion de euro) şi şi-a crescut şi profitabilitatea, după cum menţionează antreprenoarea. Acestea în contextul în care au crescut cheltuielile fixe cu modernizarea platformei de producţie şi cu găsirea de noi angajaţi, în care preţurile la materiile prime s-au dublat şi, în plus, a existat şi o criză a disponibilităţii produselor.

„Am crescut ponderea în business a produselor HP (High Performance) – de la 35% în 2019, am atins 51% în 2021, obiectivul nostru strategic pe termen lung”, descrie Melinda Mureşan unul dintre factorii care au contribuit la creşterea businessului chiar şi în acest context atipic.

A contribuit la acest rezultat şi faptul că, în urmă cu doi ani, în 2020, au trecut şi printr-o schimbare de identitate, care a adus şi o schimbare de strategie – compania a devenit SmartWrap, context în care au investit şi aproximativ 1 milion de euro într-o linie de produse eco-sustenabile formate din ambalajele flexibile din trestie de zahăr, sub eticheta SmartGreen. Clienţii lor sunt toţi cei care activează preponderent în industriile care folosesc folie termocontractabilă: ape minerale, sucuri, industria berii, panificaţie, lactate, conserve, uleiuri, ouă, industrii de prelucrare a lemnului, ceramică, prelucrarea hârtiei etc.

De asemenea, sunt şi cei care pun marfa pe paleţi şi livrează paletizat: producători dar şi platforme de logistică. În prezent, toată afacerea se concentrează pe piaţa internă, prin trei linii de business care oferă companiilor soluţii personalizate de ambalaje flexibile şi inovatoare.

Melinda Mureşan povesteşte că a ajuns pe această nişă oarecum întâmplător. Cu patru ani înainte de momentul lansării afacerii, în 1990, absolvise Facultatea de Prelucrare a Lemnului şi toate fabricile tradiţionale se închideau, astfel că s-a angajat într-o companie care livra paleţi. Acolo a văzut şi a învăţat cum se ambalează şi se paletează marfa, printr-un procedeu nou la vremea aceea pe piaţa din România. Astfel i-a venit ideea să înceapă o afacere prin care să importe folii pentru ambalări industriale.


Melinda Mureşaneste una dintre femeile antreprenor a căror poveste de carieră este inclusă în catalogul 150 CELE MAI PUTERNICE FEMEI DIN BUSINESS, EDIŢIA 2022, pe care îl vom publica în curând. În cadrul acestui proiect venim, an de an, cu exemplele celor mai vizibile antreprenoare sau reprezentante ale multinaţionalelor de pe piaţa locală, care se remarcă prin criterii precum: polivalenţă (varietatea proiectelor în care sunt implicate — în business şi în afara businessului); notorietate; grad de implicare socială; depăşirea obstacolelor din parcursul profesional; numărul de angajaţi şi veniturile companiilor pe care le reprezintă (date oferite de reprezentanţii firmelor sau regăsite în datele publice).

Citiţi poveştile de succes ale femeilor din businessul românesc în catalog şi în următoarele ediţii ale Business MAGAZIN.


În business i s-a alăturat Claudia Roman (parte din acţionariatul companiei, dar care nu se implică acum efectiv în business), iar în perioada 1994-1997, s-au concentrat pe dezvoltarea pieţei şi a bazei de clienţi. Până în 2009, au lucrat la construirea parteneriatelor cu furnizori puternici din regiune şi din lume. Ulterior, au investit în propria platformă de producţie şi au reuşit să deschidă, treptat, şase puncte de lucru şi să construiască un depozit central al companiei la Râşnov. Între 2010 şi 2012, au făcut investiţii noi în echipamente de producţie performante. În 2013, au implementat sistemele ERP şi BI/ Certificare ISO.

Cea mai recentă decizie de business a fost însă, spune ea, proiectul de relansare strategică a companiei, început în 2020, prin care au lansat, în premieră pe piaţa din România, un tip de folie termocontractabilă ecosustenabilă. În ceea ce priveşte investiţiile, acestea au totalizat doar anul trecut 500.000 de euro, fiind direcţionate înspre modernizarea halei de producţie de la Râşnov, cât şi în sisteme informatice, salariile angajaţilor noi în producţie şi în divizia de vânzări, key account management precum şi în finalizarea procesului de relansare strategică, început în 2020.

Efectele pandemiei s-au reflectat şi în activitatea lor, însă doar din perspectiva relaţionării cu clientul. „Pandemia a fost o piatră de hotar pentru multe businessuri şi, ca în orice situaţie de criză, au existat părţi rele, dar şi oportunităţi. Pentru că noi promovăm soluţii, şi nu produse, este nevoie să facem un audit la client pe baza căruia să propunem soluţia şi ambalajul cel mai potrivit, adaptat pe nevoile acestuia. În perioada pandemiei şi ca urmare a condiţiilor impuse de companii pentru a securiza businessul şi sănătatea angajaţilor, nu ne-am mai putut deplasa la client, aşa cum făceam înainte, pentru a face audit şi teste. Acesta a fost un impediment major.”

Nu au fost nevoiţi să renunţe nici la angajaţi în contextul pandemic şi urmăresc chiar mărirea echipei în perioada următoare: „Ne-am adaptat la munca remote, acolo unde s-a putut. Pentru 2022 avem în plan mărirea echipei de vânzări şi perfecţionarea oamenilor pe care îi avem deja. Există însă, şi provocări, iar cea mai importantă este găsirea oamenilor potriviţi pe competenţe. Platforma noastră de producţie este într-un oraş mic, în Râşnov, iar asta ne îngreunează procesul de recrutate a personalului calificat”.

Chiar dacă planurile lor pe pe termen scurt şi mediu nu au fost afectate de pandemie, Melinda Mureşan crede că dublarea crizei sanitare de una economică va fi simţită şi se va manifesta mult mai acut: „Reversul medaliei în astfel de situaţii este că o criză va provoca întotdeauna mediul antreprenorial şi îl va determina să găsească soluţii noi, inovatoare pentru a supravieţui şi  a merge mai departe. Ceea ce este un lucru foarte bun. Cred că termenul pe care trebuie să ni-l însuşim mai bine este  cel de «rezilienţă», capacitatea de a ne adapta la noile condiţii din piaţă”.

În ceea ce priveşte piaţa pe care activează, pe care Melinda Mureşan o estimează la undeva între 220 şi 250 de milioane de euro, ea spune că una dintre principalele provocări constă în lipsa educaţiei: „Din păcate, «pilele», nepotismul şi neprofesionalismul sunt încă dominante în această branşă şi, nu de puţine ori, clientul este cel care cade în plasa acestei realităţi”. 

Apoi, dificultăţile sunt aduse şi de provocările care ţin de creşterea preţurilor materiilor prime,  creştere care s-ar putea accentua în viitor, (spre exemplu, preţurile în ceea ce priveşte materia prima folosită de ei au crescut de la 800 euro/tonă la 2.200 euro), de costurile mari de transport şi de întârzierile la livrare, care vor continua să genereze deficit de marfă. La toate acestea se adăugă presiunea preţurilor pentru clienţii finali, acestea schimbându-se foarte des anul trecut, iar acest trend continuă, provocarea cea mai mare fiind ofertarea zilnică către clienţi, observă ea.

„Vestea bună este că această criză economică, care este doar la început, a determinat o schimbare a mentalităţii la nivel de piaţă: clienţii au început să se orienteze spre «cost cutting» şi să abandoneze mitul preţului cel mai mic care, pe termen mediu şi lung, generează costuri mult mai mari pentru o companie. Explozia preţurilor la energie, gaze, combustibil etc., dublată de scăderea consumului la produse, a forţat companiile să fie mai atente la eficientizarea costurilor şi la soluţiile de eficientizare a consumului.”

Ea observă că, alegând o soluţie de ambalare corectă, consumul de energie se poate reduce cu până la 30%, iar consumul specific cu până la 60%. „De exemplu, o companie care îmbuteliază apă minerală a făcut economii de 35.000 de euro într-un an în urma automatizării şi reducerii consumului de folie, comparativ cu anul precedent pe aceeaşi cantitate de apă înfoliată. Rezultatul se datorează sinergiei dintre un înfoliator cu pretensionare nou şi stretch HighPerformance care a redus consumul de la 1.067 grame la 330 grame material/palet”, exemplifică ea. De asemenea, Melinda Mureşan observă o deschidere mai mare a clienţilor înspre automatizare şi eficientizarea costurilor.

Planurile Melindei Mureşan pentru dezvoltarea companiei în continuare vizează, dincolo de creşterea echipei, lansarea de concepte şi produse noi în piaţă, precum şi implementarea unui model de business mai dinamic, orientat înspre dezvoltarea portofoliului de clienţi. „Printre obiectivele noastre de business se regăsesc şi consolidarea parteneriatelor strategice cu furnizorii şi clienţii, dar şi o profitabilitate mai mare, ca efect al concentrării pe produsele cu valoare adăugată.” Un alt obiectiv important, adaugă ea, ţine de educaţie pe nişa lor de activitate: „Vrem să educăm piaţa şi consumatorul în ceea ce priveşte consumul responsabil şi folosirea maselor plastice din polietilenă de sursă fosilă”.

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe prosport.ro

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.