kika=IKEA+Mobexpert

Postat la 07 decembrie 2008 798 afişări

La opt ani distanta de intrarea pe piata maghiara, austriecii de la Kika si-au instalat canapeaua rosie-emblema si in Romania. Retailerul va intra in lupta atat cu suedezii de la IKEA, dar si cu Mobexpert, cel mai puternic grup din industria locala.

kika=IKEA+Mobexpert

“Ne place IKEA si IKEA ne place pe noi”, spune Paul Koch, managing director al Kika, parte a grupului Kika/Leiner, atunci cand este intrebat de concurenta. Un raspuns pe care il da ori de cate ori i se pune aceasta intrebare, adica destul de frecvent, daca este vorba despre zona Europei Centrale si de Est, acolo unde cei doi retaileri se intrec umar la umar pentru pozitia de lider.

“In Austria, Kika si IKEA coexista de peste trei decenii, iar clientii, in functie de nevoi, il aleg pe unul sau pe celalalt”, explica Koch. Afirmatia sa se sustine, cel putin partial, intrucat cei doi comercianti nu sunt, pe anumite paliere, competitori directi; suedezii sunt axati pe segmentul redus al preturilor, pe cand Kika este generalist, oferind mobilier atat de tip “do-it-yourself”, mai ieftin, cat si “de marca”, mergand pana la lux. Un model de business despre care Dan Sucu, proprietarul Mobexpert, spunea inca de cand austriecii si-au facut publice intentiile pentru Romania ca “i-a trecut timpul”, argumentand ca viitorul retailerilor de mobila este specializarea pe nise.

Din moment ce in Romania inca nu se poate vorbi de o piata a luxului semnificativa ca pondere sau bine definita, Mobexpert este cap de lista cand vine vorba de concurenta Kika, dupa cum recunosc si oficialii austrieci. Desi spun ca este prematur pentru a face un pronostic cu privire la evolutia magazinului nou-deschis in Bucuresti, sefii Kika ar putea castiga pentru retailerul austriac o pozitie importanta prin decoratiuni si accesorii, care reprezinta 30% din gama de produse a Kika.

Un exemplu in acest sens este chiar IKEA care a avut, in perioada septembrie 2007-august 2008, vanzari de decoratiuni si accesorii de 40 de milioane de euro dintr-un total de aproape 100 de milioane de euro realizate de magazinul din Baneasa. Reprezentantii Kika nu au fost mai deschisi nici in privinta cifrei de afaceri pe care spera sa o realizeze cu magazinul din Bucuresti, desi in primavara, cand au anuntat oficial planul de extindere a retelei, avansau valori de 30-50 de milioane de euro ca vanzari pentru o unitate de dimensiunile celei nou-deschise.

Este vorba despre un magazin de 27.000 de metri patrati (suprafata construita, din care 15.000 de metri patrati pentru vanzare) situat in parcul comercial West Park de pe autostrada Bucuresti- Pitesti, care a necesitat o investitie totala de 31 de milioane de euro. Ca o comparatie, magazinul IKEA din zona Baneasa, deschis in martie anul trecut, are cu 1.000 de metri patrati mai putin si a presupus o investitie mai mica, de 25 de milioane de euro.

Daca oficialii IKEA prognozau atingerea pragului de rentabilitate (break even) dupa primul an de functionare, cei de la Kika au precizat doar ca investitiile din Romania sunt de lunga durata si ca nu se asteapta la o recuperare rapida a acestora; pentru perioada 2010-2011, ei au anuntat deschiderea a inca trei magazine in tara, la Oradea, Constanta si Timisoara, pentru care se vor aloca cel putin 30 de milioane de euro (magazinele viitoare vor fi de dimensiuni mai reduse, de pana la 10.000 de metri patrati suprafata de vanzare).

Un plan de extindere ce va ramane in picioare in ciuda crizei financiare, pe care Koch nu o vede ca pe o amenintare, ci, din contra, ca pe o sansa, deoarece Kika beneficiaza de lichiditati “foarte mari”. Nu inseamna ca aceasta criza financiara nu va avea si efecte negative. “Pot fi unu-doi ani de dificultati”, afirma seful Kika. Pana atunci, urmeaza o perioada favorabila, experienta austriecilor din tarile vecine indicand ca vanzarile merg cel mai bine in perioada octombrie-decembrie. Ceea ce va urma dupa sarbatorile de iarna, de care toti retailerii vor incerca sa profite, este greu de anticipat, dar previziunile jucatorilor din domeniu nu sunt foarte optimiste, in ton cu ceea ce se intampla si in celelalte industrii.

Recent, Cornel Oprisan, retail manager al IKEA Romania, afirma ca desi deocamdata nu se observa o scadere a vanzarilor la mobila, este de asteptat, incepand cu luna februarie a anului viitor, o schimbare in comportamentul consumatorilor, o “reprioritizare a cheltuielilor.” In acest context lupta preturilor va deveni cu atat mai acerba, cu cat este de asteptat ca oamenii sa consume “mai rar si mai putin”, dupa cum aprecia si Dan Sucu.

Poate tocmai de aceea, IKEA a anuntat o scadere de preturi de 10-25% pentru 500 de produse din cele 8.000 din magazin, aplicabila celor mai vandute articole de mobilier, iar Kika si-a propus ca la inaugurare sa impresioneze prin preturile mici, dar si prin oferta de mobila produsa local. “Inca mai avem un nume in piata de mobila”, afirma Alexandru Creanga, country managerul Kika Romania, intr-o discutie cu BUSINESS Magazin din vara, atunci cand compania era in cautare de furnizori.

Retailerul austriac colaboreaza inca de la intrarea pe piata ungara cu producatori romani. In prezent, numarul acestora este de “cinci-zece”, dupa cum spun oficialii Kika, iar valoarea mobilei romanesti vandute pe piata globala de austrieci anul trecut a fost de 50 de milioane de euro. Nu este deloc putin, mai ales ca multi dintre producatorii locali s-au plans de reducerea dramatica a comenzilor pentru export.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
mobila,
kika
/analize/industrie/kika-ikea-mobexpert-3626900
3626900
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.