De ce renunta Zentiva la Scobutil

Postat la 15 februarie 2009 2178 afişări

Aprobarea preluarii Zentiva de catre Sanofi-Aventis va aduce o noua serie de schimbari in fabrica din bulevardul Theodor Pallady.

In 1986, Margareta Tanase s-a angajat ca tehnolog in sectia de perfuzabile a Intreprinderii de Medicamente Bucuresti. Lucra de dimineata de la 6 pana la 3 dupa amiaza, cand pleca la facultate, pe care o facea la seral. In doi ani a fost transferata la sectia de tablete, iar apoi a avansat catre pozitii de coordonare, observand intre timp toate schimbarile care au avut loc in fabrica unde lucreaza de 22 de ani. La privatizarea companiei, in anul 1999, Margareta Tanase a devenit manager al unui departament de inregistrare a medicamentelor, dar in acelasi timp a fost si martor al vanzarii diviziei de perfuzabile, primul sau loc de munca - la care noii actionari ai afacerii au decis sa renunte.

Cand Zentiva a preluat Sicomed, Margareta Tanase lucra in departamentul comercial, urmarind din aceasta pozitie portofoliul de produse, care a crescut destul de mult: “Pe langa portofoliul nostru, care era cel mai mare producator de medicamente din Romania, am beneficiat de cel al Zentiva: din 2006 pana acum s-au fabricat aici aproximativ 200 de produse, dintre care 88 de produse sunt din fostul Sicomed, restul fiind inregistrate in aceasta perioada”. Acum, cei 600 de angajati coordoneaza productia a circa 90 de produse, printre care si marcile-simbol Algocalmin sau Antinevralgic, care au ramas si astazi locomotivele vanzarilor pentru fabrica. In total, spune Tanase, care este acum director operational al companiei, de pe poarta fabricii ies lunar 9,3 milioane de unitati comerciale de comprimate si fiole, care mai apoi sunt vandute pe piata locala, dar si pe cele externe, acolo unde Zentiva este prezenta cu portofoliul sau de medicamente generice (medicamente iesite de sub protectia patentului).

Prin achizitia Sicomed, urmata de cea a producatorului turc Eczacibasi de anul trecut, Zentiva si-a consolidat pozitia in regiunea Europei Centrale si de Est, devenind astfel tinta ofertelor de preluare. Dupa o oferta initiala respinsa de 1,65 miliarde de euro si o a doua imbunatatita la 1,8 miliarde de euro pentru cele 27,1% dintre actiunile producatorului ceh, Sanofi-Aventis este la un pas de a deveni actionarul majoritar al companiei cehe. De altfel, interesul pentru Zentiva nu este de data recenta, ci din 2006, atunci cand Sanofi-Aventis a devenit cel mai mare actionar la Zentiva, cu o participatie de 24,9%. Saptamana trecuta, tranzactia a fost si aprobata de autoritatile de concurenta europene, singura problema din aceasta categorie fiind deja rezolvata de cand cele doua companii au acceptat sa renunte la 15 medicamente in Romania, Cehia, Slovacia, Bulgaria, Ungaria si Estonia.

Principala schimbare pe care o va vedea Margareta Tanase - cel putin in prima faza a preluarii Zentiva Romania de catre Sanofi-Aventis - va fi renuntarea la productia de Maalox si Scobutil, cel din urma fiind un brand destul de cunoscut pe piata locala. Zentiva va aduce in portofoliul francezilor o serie de produse generice mature - care au in general marje mai mici decat originalele, dar aduc venituri mai stabile si mai mari in pietele emergente, atuuri deloc de neglijat, spun specialistii. Dar, dincolo de orice context economic, imperativul pentru orientarea catre generice este reducerea numarului de medicamente originale (molecule noi), ceea ce pune sub o alta lumina segmentul producatorilor de generice si biotehnologie; acestia din urma pot oferi completari pentru companiile care au nevoie de o infuzie de noi medicamente in portofoliu.

“Ca si Novartis (care a preluat producatorul de generice Sandoz - n.red.) cu ceva ani in urma, Sanofi-Aventis vede o oportunitate pentru a acoperi acest segment (medicamentele generice - n.red.) pe o piata farmaceutica sub presiunea continua a reducerii costurilor”, explica Dragos Dinu, partener in cadrul firmei de consultanta in domeniul sanatatii Link Resource.

Medicamentele generice vor avea, in continuare, de castigat din cauza acestei presiuni, iar mixul lor cu originalele va constitui un avantaj competitiv, dupa modelul impus de Novartis cu divizia Sandoz. Intrata in linie dreapta, achizitia ridica intrebari si la nivel local, unde Zentiva si Sanofi-Aventis se afla in top zece al celor mai mari companii farmaceutice. In cazul in care cele doua vor raporta rezultatele cumulat, atunci piata locala va avea un nou lider.

Este insa foarte probabil ca aceste doua entitati sa fie coordonate din punct de vedere operational independent, mentinandu-se un echilibru intre cele doua portofolii de medicamente - originale si generice. “Cred ca este gresit sa privim performanta consolidata a grupului, pentru ca, daca este vorba despre cota de piata, atunci segmentele sunt relevante, adica genericele si originalele”, explica Dragos Dinu, partener in cadrul firmei de consultanta in domeniul sanatatii Link Resource.

Miza cea mare nu este, deci, capacitatea de productie, ci cota de piata. La fel ca si in alte industrii, capacitatile de productie nu mai constituie un avantaj. O companie conglomerat, precum cea care va rezulta in urma acestei preluari, va cauta sa-si optimizeze capacitatile, ceea ce va presupune alegerea acelor fabrici din tari care pot veni cu costuri competitive. Este o oportunitate, dar si un risc, subliniaza Dinu. In Romania, Sanofi-Aventis nu detine nicio unitate de productie proprie, cea mai apropiata din regiune fiind cea a diviziei sale Chinoin din Ungaria.

“Impreuna cu capacitatile de care dispune Zentiva, putem spune ca exista o concentrare semnificativa de productie in regiune, pe termen lung nefiind excluse optimizari”, este de parere Adrian Lakatos, consultant din domeniul farma. Pentru o companie ca Sanofi-Aventis, expusa pierderilor de patente importante in urmatorii trei ani ani, o singura achizitie nu este de ajuns, mai ales daca e vorba despre un jucator regional precum Zentiva.

Francezii au un buget de achizitii de pana la 15 miliarde de euro, alti producatori precum Crucell din Olanda si Bristol-Myers Squibb din Statele Unite ale Americii fiind vizati pentru o posibila noua tranzactie. Tendinta de consolidare pe orizontala si chiar pe verticala din industria farmaceutica va continua si la nivel european si pot aparea miscari surprinzatoare. Urmatoarea mare tranzactie care va avea impact si pe piata locala este vanzarea Actavis (prezent in Romania prin fosta fabrica Sindan) catre un jucator mai mare, printre posibilii cumparatori numarandu-se si Novartis.

Daca preluarea s-ar realiza, Novartis ar putea sa-l devanseze pe Roche, actualul lider. O noua consolidare pe piata locala ar face ca in urmatorii cinci-sase ani topul sa fie condus de trei mari producatori, cu peste 10% cota de piata fiecare.

In rest, Romania este destul de “saraca” in scenarii de acest gen, singurele tinte vizibile pentru preluare fiind Antibiotice Iasi si LaborMed. Dar, spun analistii, dat fiind ca Antibiotice inca nu a fost privatizata, iar LaborMed se afla in plin proces de crestere de cand a fost preluat in 2008 de fondul de investitii Advent International (cel care a detinut si Terapia inainte de vanzarea catre Ranbaxy), niciuna dintre aceste companii nu va face obiectul unei preluari mai inainte de 2010-2011.

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/de-ce-renunta-zentiva-la-scobutil-3926168
3926168
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.