Povestea celor care au vandut berea Azuga si au investit in apa

Autor: Ioana Mihai Postat la 10 februarie 2011 874 afişări

Violeta si Valerii Moraru au vandut Bere Azuga catre Ursus Breweries, iar acum afacerile lor se invart in domeniul apelor minerale. In cinci ani, Perla Covasnei, imbuteliata acum intr-o fabrica nou-nouta in Catalina, judetul Covasna, ar trebui sa ajunga, conform planurilor, de la o cota de piata de 3% la una de 8%.

"Am facut afaceri inca de cand am terminat facultatea, mereu am fost in priza", spune Violeta Moraru, care detine un pachet de 85% din actiunile Perla Covasnei. Functia de pe cartea sa de vizita este "administrator" si spune ca nu ar putea sa se retraga din afaceri. E obisnuita cu un ritm de viata alert, lucrand in varii domenii, printre care o fabrica de productie a sticlei, in domeniul vinului, in transport si apoi in productia de bere. Si asta in ciuda faptului ca din vanzarea berii Azuga catre Ursus Breweries ar fi putut trai linistita. Conform unor estimari, valoarea tranzactiei s-a plasat la 10 milioane de euro. Vanzarea Azuga, povesteste ea, a fost facuta intr-un moment bun, "pentru ca in domeniul berii concurenta este foarte aspra si o companie mica nu poate lupta cu multinationalele", explica franc Violeta Moraru. Pe piata berii, de altfel, spuma este luata de trei companii care detin peste 60% din vanzari: Ursus (filiala locala a SabMiller), Heineken si Bergenbier (fosta InBev).

Banii obtinuti din vanzarea Azuga nu se odihnesc insa in depozite bancare, iar una din tintele de investitii era, de mai multa vreme, apa minerala. Asa se face ca, in urma cu un an si jumatate, cand Gheorghe Urs, actionarul minoritar (cu un pachet de 15%) din Perla Covasnei, cauta un investitor, familia Moraru avea fonduri disponibile. "Eram in cautarea unor izvoare de apa minerala, iar cele doua surse din Catalina s-au dovedit a fi ce cautam", spune Moraru. Sumele investite pana acum in fabrica de la Catalina, ridicata de la zero si utilata de la cap la coada cu tehnologie noua, luata in leasing, s-au ridicat la 7 milioane de euro. Din aceasta suma, 2 milioane de euro au fost cheltuite pentru construirea retelei de distributie si construirea imaginii marcii.

Despre negocierile pe care le-a purtat cu Gheorghe Urs, in prezent actionarul minoritar, Moraru povesteste ca "ne-am inteles foarte bine; intr-o luna contractul era deja semnat". A urmat apoi inceperea efectiva a investitiei, care a fost terminata in circa un an. "Fabrica e gata de jumatate de an; partea legala cu punerea in functiune a durat mai mult", adauga Violeta Moraru, care este cea care vorbeste despre afacerile familiei; Valerii Moraru prefera sa stea mai departe de presa.

Zona Covasnei este cunoscuta ca "tara apelor minerale carbogazoase", zacamintele din zona fiind cercetate de mai bine de 70 de ani, afirma Nicolae Feru, director de cercetare si dezvoltare a Societatii Nationale a Apelor Minerale (SNAM). Institutia detine drept de acordare a licentelor si de administrare a izvoarelor de apa minerala in proportie de 70%. "Din cele sapte foraje din zona am ales doua care au cele mai bune conditii de exploatare", spune Feru, care precizeaza ca, pentru a putea fi compatibila pentru imbuteliere, o apa minerala trebuie sa indeplineasca o serie de conditii de calitate, de debit, de productie. "Nu e greu sa gasesti o apa minerala, dar e dificil sa gasesti una care are calitati pentru a fi imbuteliata", spune Feru. Unele ape contin microorganisme sau prea multe minerale; altele nu sunt stabile chimic sau nu au un debit suficient. SNAM incaseaza din licentele acordate 31 de lei pe mia de litri de apa, la iesirea din pamant.

La Catalina, cele doua izvoare au indeplinit toate conditiile amintite, precizeaza Feru. Imbutelierea, la o capacitate maxima de 9.000 de sticle pe ora, a inceput la sfarsitul anului trecut, in decembrie, iar in termeni de cota de piata, Perla Covasnei ar trebui sa ajunga la vanzari de 8% din piata in cinci ani, fata de 3,5% in prezent, conform reprezentantilor companiei. Vanzarile totale de apa minerala sunt estimate de Violeta Moraru la 1,5 miliarde de litri pe an; valoarea vanzarilor anuale se plaseaza la 1-1,2 miliarde de lei (peste 250 de milioane de euro). In domeniul apelor minerale, spre deosebire de altele, produsele romanesti fac regula jocului. Importurile au cote infime, iar peste 60% din vanzari, calculeaza Feru, sunt realizate de cele mai vandute cinci marci - Borsec, Dorna, Izvorul Minunilor, Perla Harghitei si Bucovina. "Din cele 55 de branduri de pe piata se vand in prezent cam 45", adauga reprezentantul SNAM. In acest context, partea celor de la Perla Covasnei reprezinta o feliuta destul de subtire.

Anul trecut, firma a inregistrat o cifra de afaceri de 14 milioane de lei, fata de 12 milioane de lei in 2009. Perla Covasnei a fost infiintata sub denumirea actuala in 1995, iar din 2009, distributia a fost preluata de grupul Azuga Waters, care a avut anul trecut vanzari de peste 20 de milioane de lei (5 milioane de euro), in crestere cu 57% fata de 2009. Volumul de vanzari tintit pentru anul in curs este de 50 de milioane de lei, de peste doua ori si jumatate mai mult decat anul trecut. Cresterea spectaculoasa se bazeaza pe extinderea distributiei - daca anul trecut marca avea distributie regionala, fiind prezenta in zece judete, pana la finalul anului in curs "vrem sa lucram cu toate retelele de magazine", spune Adriana Nicolae, director executiv al Perla Covasnei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
fmcg,
apa minerala,
Perla Covasnei,
/analize/comert/povestea-celor-care-au-vandut-berea-azuga-si-au-investit-in-apa-7951882
7951882
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.