Interex: Ne restructuram dar nu plecam din Romania

Postat la 02 iunie 2009 151 afişări

Reteaua de magazine Interex si-a anuntat recent o mare parte din angajatii din departamentele operationale ca sunt liberi de contract. Pe statele de plata raman doar atatia oameni cat sa asigure continuitatea. A inventat comerciantul francez o noua metoda de lucru sau pregateste ceva mai spectaculos?

 

Cu doua chenzine in buzunar pe post de plati compensatorii, socotelile nu sunt prea optimiste pentru fostii angajati ai retelei Interex din centrala si cei din departamentele operationale, care trebuie sa-si caute un nou loc de munca. Nu au primit lamuriri pentru aceasta decizie, iar surse din piata spun ca reteaua Interex se afla acum in discutii pentru vanzarea operatiunilor din Romania catre un alt comerciant.
 
“Groupement des Mousquetaires nu are intentia de a parasi Romania”, au replicat pentru BUSINESS Magazin reprezentantii Groupement des Mousquetaires, grupul francez din care face parte reteaua Interex. “Chiar daca vor exista anumite schimbari in structura de resurse umane, acest tip de actiuni face parte din viata oricarei companii”, au adaugat reprezentantii grupului, care nu au comentat insa in ce priveste numarul de angajati afectati de aceasta decizie sau motivele concrete pentru care au luat aceasta decizie, fara precedent pe piata romaneasca.
 
“Nu am mai auzit de actiuni similare chiar la nivelul acesta”, spune George Butunoiu de la firma de recrutare George Butunoiu Consulting. In cazul unei astfel de decizii, prima intrebare care se pune este de ce n-au facut-o mai devreme.
“E un pic greu de inghitit si de crezut ca si-au dat seama brusc de aceasta varianta”, mai spune Butunoiu, care adauga ca o astfel de actiune este plauzibila, din perspectiva reorganizarii, in doua situatii: daca firma isi externalizeaza serviciile sau daca vrea sa angajeze personal cu salarii mai mici. Niciuna dintre aceste doua variante nu a fost declarata de reprezentantii grupului francez, nici catre angajatii disponibilizati si nici ca raspuns la intrebarile BUSINESS Magazin.
 
“Filiala locala trece in acest moment printr-un proces de reorganizare”, au mai comentat reprezentantii Groupement des Mousquetaires. Acest proces de reorganizare a inceput in urma cu mai bine de trei ani, odata ce Stanislas Mainfroy a preluat conducerea retelei de pe piata romaneasca, avand ca obiectiv declarat reducerea pierderilor. Anii 2006 si 2007 s-au incheiat cu pierderi pentru francezi, care au mizat pe un plan de doi ani dezvoltat de Mainfroy ce viza restructurarea managementului si dezvoltarea unei noi strategii de crestere a lantului de magazine. Extinderea a fost insa ulterior indepartata de pe lista de prioritati, toate fortele fiind concentrate pe reducerea pierderilor. 2008 urma sa fie primul an in care compania ar fi ajuns pe plus, dar vanzarile n-au fost de ajutor: cifra de afaceri realizata anul trecut de Interex a fost de 108 milioane de euro, cu 30 de milioane de euro mai putin decat anticipase la jumatatea anului Michel Pattou, presedintele Groupement des Mousquetaires. Diferenta a fost pusa de reprezentantii Interex pe seama crizei - care nu a fost resimtita insa de marii operatori din retail decat in prima parte a acestui an, conform declaratiilor lor oficiale.
 
Interex nu si-a atins tintele declarate in anii anteriori nici in ce priveste numarul de magazine: francezii au o istorie de opt ani pe piata, timp in care au dezvoltat o retea de 12 magazine in ciuda declaratiilor ambitioase din ultimii doi-trei ani, cand tinteau sa ajunga la nu mai putin de 40-50 de magazine pana in 2012. Pentru a ajunge la acest prag, Interex ar trebui sa deschida nu mai putin de 10 magazine in fiecare dintre urmatorii 3-4 ani. Pentru comparatie, la inceputul acestui an Stanislas Mainfroy declara ca in perioada aprilie-mai compania doreste sa inaugureze doua noi spatii (Targu-Mures si Drobeta-Turnu-Severin). Doar primul a fost insa deschis, al doilea urmand sa fie deschis in a doua parte a acestui an, conform declaratiilor Groupement des Mousquetaires.
 
Piata romaneasca a fost in ultimul deceniu un El Dorado pentru comerciantii internationali, care si-au vazut crescand aici afacerile intr-un ritm mai rapid decat se asteptau, asa cum s-a intamplat cu grupurile Metro si Carrefour. Cele mai mari sanse de reusita le au insa in continuare grupurile cu mare forta financiara, care sa sustina nu doar o extindere rapida, ci si o perioada de adaptare la specificul consumului de aici. Un exemplu in acest sens este Real, divizia de hipermarketuri a grupului german Metro, care a investit in cinci ani nu mai putin de 430 de milioane de euro, deschizand 21 de magazine. Din aceeasi liga face parte Carrefour, prezent pe piata cu doua formate de magazin: hipermarketurile, in proiecte dezvoltate de la zero, si supermarketurile, un segment pe care a intrat in urma preluarii retelei Artima, in urma unei tranzactii estimate la 55 de milioane de euro. Grupul francez este primul operator international de comert care a realizat o preluare de o asemenea amploare pe piata romaneasca, declarand ulterior ca este interesat de orice “afacere buna” pe piata din Romania.
“Ori de cate ori ne este prezentata o propunere o analizam”, declara Andreea Mihai, director de marketing, Carrefour Romania, fara sa faca insa comentarii pe marginea posibilelor discutii cu Interex sau cu alte companii de pe piata romaneasca. Pentru un cumparator acum este insa cu siguranta momentul oportun de achizitii, pentru ca efectele crizei ii ofera avantaje clare. Pe de o parte, afacerile companiilor mai mici sunt afectate acum, iar retelele mai mici se vad nevoite sa ia o decizie transanta pentru a evita intrarea pe pierdere sau chiar, pe termen mediu, iesirea din afaceri. Pe de alta parte, preturile de vanzare a afacerilor scad acum tocmai din pricina presiunii mai mari; inceputul de an a adus, pentru prima oara in ultimii cinci ani, o incetinire a cresterii vanzarilor din comert.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
magazine,
supermarket,
retail,
Interex
/analize/comert/interex-ne-restructuram-dar-nu-plecam-din-romania-4479155
4479155
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.