Esecul strategic

Postat la 23 octombrie 2007 1 afişăre

A inceput cu un anunt sec la bursa in toamna lui 2004 si s-a terminat cu o alta informare seaca transmisa pietei de capital in urma cu zece zile. Trei ani a durat prezenta Celesio - cel mai mare distribuitor de medicamente din Europa - in Romania. De ce a renuntat asa de repede compania germana la piata romaneasca?

Grupul german Celesio a iesit de pe piata romaneasca, vanzand participatia pe care o detinea indirect la distribuitorul de medicamente PharmaFarm din Cluj-Napoca. Un pachet de 95,7% din actiunile companiei clujene a fost cedat, pe piata negocierilor extrabursiere Rasdaq, pentru 45,15 milioane de lei (13,5 milioane de euro) firmei ungare Gedeon Richter, prin divizia acesteia Armedica Trading. Indirect, se poate spune ca germanii si-au recunoscut astfel esecul in obtinerea unei cote de piata semnificative.

Celesio a devenit proprietarul PharmaFarm in toamna lui 2004, cand a cumparat de la producatorul sloven de medicamente Lek compania Kemofarmacija, liderul pietei de distributie din Slovenia. Kemofarmacija detinea activitati de distributie si in Romania, prin PharmaFarm, precum si in Croatia.

Celesio cumpara de fapt liderul autoritar al pietei slovene de distributie, in timp ce prezenta in Romania a fost practic un bonus pentru Celesio. Germanii intrau pe piata romaneasca intr-un moment cand sistemul de sanatate era intr-un blocaj financiar fara precedent. La acea vreme si in lunile care au urmat, distribuitorii si farmaciile asteptau inca sa-si recupereze de la stat creante vechi de mai bine de un an de zile. Incet-incet, sistemul pare sa se fi insanatosit, termenele de plata s-au redus, datoriile istorice s-au platit in cea mai mare parte, iar perspectivele de crestere sunt extrem de optimiste. O crestere de 15-20% pe an este o estimare pe care o avanseaza mai toti cei implicati in piata farmaceutica din Romania pentru viitorii trei-cinci ani.

Paradoxal, in aceste conditii favorabile, Celesio alege sa isi vanda afacerea din Romania - o veste care, desi anticipata de unii, i-a surprins pe principalii jucatori din piata de distributie.

„Am iesit de pe piata romaneasca de distributie a medicamentelor, deoarece nu ne-am atins obiectivul strategic de a ajunge la oportunitati semnificative de piata“, a precizat pentru BUSINESS Magazin Rainer Berghausen, PR/press relations manager al Celesio. Reprezentantul grupului german nu a oferit mai multe detalii si nu a raspuns intrebarilor legate de „obiectivul strategic“.

In general, Celesio este fie numarul unu, fie al doilea jucator pe aproape orice piata unde este prezent. In Romania, germanii au incercat sa cumpere alti distribuitori pentru a-si intari pozitia, oamenii din piata spunand ca au trecut pe la toti marii distribuitori, dar negocierile nu s-au finalizat. Astfel ca, asa cum estimau de mai bine de un an surse din PharmaFarm, „daca nu vor cumpara pe altcineva, vor vinde“.

Costurile aduse de achizitia unui distribuitor mic cu care sa cresti organic sunt foarte mari, dar „si mai mari sunt acum costurile pe care le-ar presupune achizitia unuia mare“, apreciaza Iulian Trandafir, director executiv al Farmexpert. Farmexpert ramane acum singurul distribuitor controlat de un investitor strategic, pachetul majoritar fiind detinut de ANZAG, a patra companie de distributie din Germania. Trandafir nu crede ca va mai intra cineva pe piata de distributie din Romania, pentru ca sunt deja cativa jucatori puternici, „dar nu se stie niciodata“.

Dorinta de a fi intre primii din piata nu tine numai de ambitie si orgoliu, ci si de un calcul financiar. Peste tot in lume, autoritatile fac presiuni pentru reducerea costurilor de sanatate, iar Romania nu face exceptie. Ministrul sanatatii Eugen Nicolaescu incearca acum sa obtina o diminuare cu 15% a preturilor medicamentelor din Romania, prin negocieri cu furnizorii. Pretul medicamentelor cu prescriptie (care pot fi eliberate numai pe baza de reteta) este reglementat de autoritati, care stabilesc si marjele maxime de adaos pe care distribuitorii, importatorii si farmacistii le pot adauga. Ministrul incearca sa obtina o diminuare a marjelor, ceea ce va afecta profitabilitatea distribuitorilor.

De altfel, aceasta este tendinta la nivel mondial, ratele de profit fiind foarte mici comparativ cu alte industrii, 2-3%, dar aplicate la volume de vanzari mari, conduc la un profit multumitor pentru actionari. De exemplu, Celesio a avut anul trecut un profit net de 425 de milioane de euro, la vanzari de peste 21,5 miliarde de euro, adica o rata a profitului de 2%.

Astfel ca, pentru a avea o activitate profitabila, un distribuitor are nevoie de volume mari de vanzari, ceea ce a dus in ultimii ani la o tendinta de concentrare a pietei, desi aceasta este inca destul de divizata.

Daca pe pietele dezvoltate se lupta de obicei 3-4 mari distribuitori si cativa mai mici, de nisa, in Romania sunt inca cel putin 15 firme importante la nivel national, la care se adauga si jucatori regionali, distribuitori specializati.

Cel mai important distribuitor de produse farmaceutice, Mediplus - parte a grupului A&D Pharma - are aproximativ 20% din piata. Pentru locul al doilea candideaza Fildas si Relad, care au fiecare 10-12% cota de piata, cele doua companii fiind urmate de Polisano, Farmexim si Farmexpert, cu cote cuprinse intre 6 si 8%. Urmeaza apoi un alt pluton, compus din ADM Farm, Europharm, Montero (care a fuzionat recent cu Tamisa Trading), Dita (companie preluata la inceputul acestui an tot de Gedeon Richter).

PharmaFarm, firma ce detine zece depozite si 14 farmacii, a inregistrat scaderi ale activitatii de cand a fost cumparata de Celesio si a iesit din top 10. Mai mult, compania a avut pierderi de aproape doua milioane de euro in primele sase luni ale anului, duble fata de valoarea pierderilor din primul semestru al lui 2006. Insa implicarea Celesio in piata romaneasca nu a fost prea puternica, lucru aratat inclusiv de rezultatele financiare publicate pe site-ul companiei: Romania nu apare ca piata distincta, activitatea PharmaFarm fiind reflectata inca prin divizia din Slovenia. De altfel, si managerii din piata spun ca nu au perceput niciodata ca Celesio sa fi fost de fapt in Romania.

Gedeon Richter a ajuns la al patrulea distribuitor achizitionat in Romania, dupa ce a mai preluat doi distribuitori regionali din Ardeal. Firma ungara nu si-a ascuns interesul de a construi o companie farmaceutica integrata, de la productie pana la retail (prin farmacii). Aceasta este o strategie oarecum atipica in industria farmaceutica mondiala, unde companiile sunt in general specializate, fara a amesteca dezvoltarea de noi medicamente si productia cu distributia si vanzarea en detail a produselor.

"Globalizarea creeaza presiuni asupra companiilor farmaceutice, care trebuie sa fie capabile sa ajunga la consumatorul final“, apreciaza Zsuzsa Beke, head of public relations and public affairs al Gedeon Richter Plc. In cazul unui producator care are in portofoliu o sumedenie de produse de nisa, posibilitatea de a diminua timpul si costurile de introducere a unui nou produs pe piata „este esentiala, daca nu vitala“, explica Zsuzsa Beke intentiile de integrare ale companiei ungare.

Reprezentantii Gedeon Richter considera ca piata romaneasca are un potential imens, unde are sens sa construiasca pozitii solide pe intregul canal de distributie. „Dupa ultima achizitie, intentionam sa ajungem la o cota de 7% din piata de distributie si sa intram in top 5“, spune directoarea de relatii publice a companiei. Din combinarea operatiunilor pe care le-a cumparat, este greu de crezut ca Gedeon Richter isi va atinge obiectivul de 7%. „In piata de distributie nu intotdeauna 1 plus 1 egal 2“, spune Radu George, director general al Fildas. Astfel ca ramane varianta cresterii organice, dar mai ales - dat fiind istoricul recent - a unor potentiale noi achizitii, pe care oficialul Gedeon Richter nu le-a negat: „Viitoarele noastre planuri de achizitii depind de schimbarile din piata si de alte conditii“.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
medicamente,
farmaceutice,
companii,
capital
/analize/comert/esecul-strategic-966012
966012
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.