De ce s-a vandut Profi acum?

Postat la 24 noiembrie 2009 52 afişări

Numarul de tranzactii din retail in 2009 este cel mai mic din ultimii ani, desi piata este acum mai favorabila ca niciodata pentru cumparatori. Vanzatorii sunt dispusi sa vanda, iar preturile au scazut. Atunci de ce pana acum s-a intamplat o singura tranzactie de anvergura de la inceputul anului?

Vechi zicale populare spun ca "se invarte roata", "rasare soarele si pe strada mea", "orice suis are si un coboras". Nimic nu-i permanent, batut in cuie, iar ocaziile pot disparea la fel de rapid cum se si ivesc. Enterprise Investors (EI), administratorul fondului de investitii Polish Enterprise Fund V, a profitat de momentul favorabil si a preluat reteaua de magazine de discount Profi, intr-o tranzactie ce se ridica la 66 de milioane de euro, conform Ziarului Financiar. EI nu este la prima experienta in retailul alimentar romanesc: in 2004 a cumparat Artima de la omul de afaceri Florentin Banu, pentru ca in 2007 s-o vanda catre Carrefour intr-o tranzactie ce s-a ridicat la 55 de milioane de euro, conform estimarilor din piata.

Profi Rom Food, operatorul local al retelei Profi in sistem de franciza, are in acest moment aproximativ 60 de magazine operationale, iar anul trecut a raportat la Ministerul de Finante o cifra de afaceri de aproape 95 de milioane de euro si un profit net de 0,2 milioane de euro. Decizia EI de a investi intr-o retea de tip discount pare cat se poate de justa din moment ce segmentul in cauza a ajuns in prima jumatate a acestui an la o cota de piata de 8% din comert, fata de 6% anul trecut, conform datelor GfK, obtinute in urma cercetarii de tip panel pe un esantion reprezentativ la nivel national.

O diferenta majora se vede cu ochiul liber intre vanzarea Artima catre Carrefour si cumpararea Profi: EI a incasat 55 de milioane de euro pentru 21 de magazine si a platit 66 de milioane de euro pentru 60 de spatii. Diferenta esentiala este de doi ani. Pentru ca in acesti doi ani piata s-a schimbat dramatic iar puterea de negociere a trecut de cealalta parte a mesei la care se poarta tratativele. Acum forta e de partea cumparatorului. Lucru pe care l-au simtit pe pielea lor toti antreprenorii romani din retail care si-au declarat regretul ca au ratat vanzarea la momentul oportun. Adica atunci cand afacerile lor, la fel ca si cele din alte domenii, erau evaluate la niveluri mai mari decat in prezent, poate chiar de doua-trei ori. Un consultant Deloitte spunea, spre exemplu, ca unul dintre clientii sai nu poate intelege de ce afacerea lui este evaluata acum la 30 de milioane de euro, dupa ce in urma cu aproape doi ani primise o oferta de preluare de 100 de milioane de euro.

Cititi continuarea in editia tiparita a BUSINESS Magazin.

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/de-ce-s-a-vandut-profi-acum-5121508
5121508
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.