Sustenabilitatea încă prinsă între ideal şi real, cu un grad de dezirabilitate socială ridicat şi un potenţial semnificativ de creştere. Totuşi, conform unui studiu CES Bucharest, peste jumătate dintre români susţin că au un comportament sustenabil şi cumpără produse sustenabile

Autor: Mircea Nica Postat la 16 septembrie 2025 19 afişări

Sustenabilitatea încă prinsă între ideal şi real, cu un grad de dezirabilitate socială ridicat şi un potenţial semnificativ de creştere. Totuşi, conform unui studiu CES Bucharest, peste jumătate dintre români susţin că au un comportament sustenabil şi cumpără produse sustenabile

Peste jumătate dintre români (52%) declară că adoptă un comportament sustenabil în viaţa de zi cu zi, iar 53% cumpără frecvent produse sustenabile, relevă un studiu realizat de BUCHAREST CENTER FOR ECONOMY & SOCIETY (CES Bucharest).

Cele mai căutate produse sustenabile sunt alimentele, menţionate de aproape 6 din 10 respondenţi, urmate de articolele de cosmetică şi îngrijire personală (30%), produsele pentru copii (28%), electronice şi electrocasnice (26%) şi articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte (16%), potrivit studiului.

Dintre cei care aleg constant produse sustenabile, 25% le achiziţionează de 1-3 ori pe lună, 19% optează mereu pentru astfel de produse, iar 9% cumpără de 5-10 ori pe lună. Cele mai căutate produse sunt alimentele, menţionate de aproape 57% dintre respondenţi, urmate de articolele de cosmetică şi îngrijire personală (30%), produsele pentru copii (28%), electronice şi electrocasnice (26%) şi articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte (16%), mai arată studiul.

Principalele obstacole în achiziţia de produse sustenabile sunt preţul ridicat, semnalat de 42% dintre respondenţi şi lipsa de informaţii, menţionată de 28%.

În ceea ce priveşte noţiunea de sustenabilitate, majoritatea respondenţilor asociază conceptul celui de reciclare.

36% dintre respondenţi au indicat că sustenabilitatea înseamnă reciclarea şi valorificarea resurselor naturale, iar 31% au răspuns “un set de comportamente care au ca scop diminuarea impactului negativ asupra mediului, comunităţii sau societăţii în ansamblu.” Reciclarea (51%), evitarea risipei alimentare (37%), utilizarea energiei verzi (31%) şi protejarea biodiversităţii (25%) au fost indicate de români drept principalele activităţi practicate în mod frecvent.

De asemenea, responsabilitatea companiilor devine un element foarte important pentru consumatori. Astfel, 60% dintre români consideră că mediul privat trebuie să se implice în protejarea mediului, 26% în susţinerea producătorilor locali, 23% în utilizarea responsabilă a resurselor şi 21% în proiecte de responsabilitate socială care sprijină comunităţile, potrivit studiului CES Bucharest.

Un alt rezultat important al studiului arată că românii nu sunt convinşi de felul în care companiile comunică în acest moment pe subiecte de sustenabilitate. Astfel, doar 16% apreciază această comunicare drept „bună”, iar 24% o apreciază drept „foarte bună şi clară”.

Există o aşteptare clară din partea românilor ca angajatorii să fie organizaţii preocupate de sustenabilitate, 32% dintre respondenţi indicând acest aspect drept foarte important şi 27% drept important.

Studiul arată o discrepanţă clară între intenţiile declarate şi comportamentul efectiv de consum: în timp ce peste jumătate dintre români (52%) declară că adoptă un comportament sustenabil în viaţa de zi de zi, mai mult de jumătate arată că sunt descurajaţi în a face achiziţii sustenabile de preţul ridicat, lipsa informaţiilor sau disponibilitatea limitată a acestui tip de produse pe piaţa locală.

Sustenabilitatea are astfel un grad ridicat de dezirabilitate socială şi un potenţial semnificativ de creştere în România, însă este necesară o abordare integrată care să vizeze atât educarea consumatorilor cât şi îmbunătăţirea ofertei de produse sustenabile la preţuri competitive.

Studiul a fost realizat la comanda CES Bucharest de CURS (Centrul de Sociologie Urbană şi Regională), la nivel naţional, în perioada 18-30 noiembrie 2024, pe un eşantion de 1.067 de persoane, cu o marjă de eroare maximă de Ă/- 3% la un nivel de încredere de 95%.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
produse,
studiu,
romani,
ces

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.