Povestea FIROBUZULUI. Care a fost primul oraş din România care a folosit acest mijloc de transport

Postat la 15 noiembrie 2017 463 afişări

Timisoara se mandreste cu multe premiere de-a lungul timpului, iar troleibuzul se afla printre acestea. Orasul de pe Bega este primul din Romania care a folosit acest mijloc de transport.

Povestea FIROBUZULUI. Care a fost primul oraş din România care a folosit acest mijloc de transport
Povestea FIROBUZULUI. Care a fost primul oraş din România care a...

Intr-o perioada in care al doilea razboi mondial era in plina desfasurare, in urma cu exact 75 de ani, Timisoara se pregatea de o noua premiera, primul firobuz din Romania.

Prima linie de troleibuz a fost creata dupa planuri elaborate in 1938 de catre firma Brown-Bovery din Mannheim si s-a dat in folosinta la 15 noiembrie 1942.  Circulatia se facea pe un traseu in forma de potcoava: Gara de Nord – Cetate – Piata Lahovary (actuala Piata Nicolae Balcescu) – unind astfel direct centrul istoric cu gara principala, pe de o parte, si cu cartierul Elisabetin, pe de alta parte. In acest mod, calatorii economiseau – fata de parcursul pe trasee de tramvai – portiunea prin Piata Maria si Iosefin.

Aceasta prima linie a fost complet prevazuta cu retea pe ambele sensuri, a avut lungimea de circa 2,5 km si a fost denumita cu indicativul 7, in completare la cele sase linii de tramvai existente la acea data.

Primul troleibuz, sau firobuz, a inceput sa circule pe linii in 15 noiembrie 1942, cu un model denumit Marelli, si construit de italienii de la Fiat. Pana in anii ’50, la Timisoara aveau sa ajunga trei asemenea vehicule, alaturi de alte cinci modele sovietice. Toate aveau sa fie casate pana in 1963. Denumirea de firobuz este folosita doar in Banat si are legatura cu vehiculele aduse din Italia, unde acestea sunt denumite ‘filobus’.

Anul 1942 este si cel care coincide cu ridicarea halei pentru troleibuze, langa Depoul de Tramvaie nr. 3, existent atunci la nordul Strazii Tache Ionescu. Cladirea pastrata pana in zilele noastre are 30 m lungime, 10,5 m latime si putea adaposti 4 vehicule. Depoul troleibuzelor era astfel accesibil doar printr-o linie de serviciu de aproximativ un kilometru lungime, prevazuta din pacate doar cu cale simpla.

In anii 1947-1948 a aparut cea de-a doua linie in zona nordica a orasului. Noul tronson, in lungime de 2800 m, lega Cetatea cu Calea Lipovei, prin Calea Aradului, bucla de intoarcere fiind situata – la fel ca si astazi – la intersectia cu Str. Ion Ionescu de la Brad (actuala linie 14).

In 1951, la Timisoara ajunge si primul model de troleibuz rusesc, MTB 82, in timp ce pana in 1960, la Timisoara au ajuns si firobuze construite la Bucuresti.

In anul 1954 s-a deschis prelungirea de 100 m de la Gara de Nord la Str. Gelu, careia i-a urmat in 1955 legatura de 2500 m la Calea Aradului, actuala linie 18.

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

ZF.ro
Cea mai mare AMENINŢARE la firmelor din România. Multe companii habar nu au că se întâmplă asta Cea mai mare AMENINŢARE la firmelor din România. Multe companii habar nu au că se întâmplă asta
Este oficial: Cum puteţi lua 10.000 de euro de la stat pentru a vă schimba maşina. Mii de şoferi se pregătesc să depună actele. Ce trebuie să faceţi pentru a primi banii
ProMotor.ro
Camionetă oprită la frontiera României. MOMENTUL în care poliţiştii deschid ascunzătoarea secretă - VIDEO Camionetă oprită la frontiera României. MOMENTUL în care poliţiştii deschid ascunzătoarea secretă - VIDEO
Ai luat o amendă? Uite ÎN CÂT TIMP SCAPI DE EA dacă nu o plăteşti!
MANEVRA asta o vezi o dată la 100 de ani. Acest şofer a făcut praf regulile de circulaţie şi a ajuns VIRAL pe Internet - VIDEO
Descopera.ro
DOCUMENTUL care scoate la iveală detalii SCANDALOASE despre „marele rege” Carol I. De ce a vrut să ABDICE şi de ce nu voia ca Ferdinand să ajungă rege. „Dumnezeu l-a iertat şi nu a apucat să îl pună în practică” DOCUMENTUL care scoate la iveală detalii SCANDALOASE despre „marele rege” Carol I. De ce a vrut să ABDICE şi de ce nu voia ca Ferdinand să ajungă rege. „Dumnezeu l-a iertat şi nu a apucat să îl pună în practică”
MICUŢA ţară care a CONTROLAT Rusia timp de ani buni. Armata ei folosea o TEHNICĂ extrem de neobişnuită. „Îi loveau mereu din scurt în punctele lor cele mai SLABE”
O DESCOPERIRE incredibilă elucidează unul dintre cele mai mari MISTERE ale fascinantei planete Marte. De zeci de ani, cercetătorii sunt intrigaţi de acest fenomen
Go4it.ro
În timp ce HUAWEI este acuzat de spionaj, GOOGLE este suspectat că a colectat date ale utilizatorilor încălcând GDPR. AMENDA va fi usturătoare În timp ce HUAWEI este acuzat de spionaj, GOOGLE este suspectat că a colectat date ale utilizatorilor încălcând GDPR. AMENDA va fi usturătoare
HUAWEI a lansat ASTĂZI un telefon la fel de bun ca P30, dar cu preţul redus LA JUMĂTATE
Telefonul momentului în teste! Cât de performant e HUAWEI P30 Pro. Are cea mai bună cameră de pe piaţă?
Csid.ro
Cât de stropite sunt roşiile româneşti din pieţe? Cât de stropite sunt roşiile româneşti din pieţe?
Dr. Mihaela Bilic: cum slăbeşti simplu şi ieftin 30 de kilograme VIDEO MARIUS TUCĂ SHOW
Horoscopul lunii mai 2019: se anunţă câştiguri financiare mari şi proiecte noi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.