Povestea FIROBUZULUI. Care a fost primul oraş din România care a folosit acest mijloc de transport

Postat la 15 noiembrie 2017 443 afişări  

Timisoara se mandreste cu multe premiere de-a lungul timpului, iar troleibuzul se afla printre acestea. Orasul de pe Bega este primul din Romania care a folosit acest mijloc de transport.

Povestea FIROBUZULUI. Care a fost primul oraş din România care a folosit acest mijloc de transport
Povestea FIROBUZULUI. Care a fost primul oraş din România care a...

Intr-o perioada in care al doilea razboi mondial era in plina desfasurare, in urma cu exact 75 de ani, Timisoara se pregatea de o noua premiera, primul firobuz din Romania.

Prima linie de troleibuz a fost creata dupa planuri elaborate in 1938 de catre firma Brown-Bovery din Mannheim si s-a dat in folosinta la 15 noiembrie 1942.  Circulatia se facea pe un traseu in forma de potcoava: Gara de Nord – Cetate – Piata Lahovary (actuala Piata Nicolae Balcescu) – unind astfel direct centrul istoric cu gara principala, pe de o parte, si cu cartierul Elisabetin, pe de alta parte. In acest mod, calatorii economiseau – fata de parcursul pe trasee de tramvai – portiunea prin Piata Maria si Iosefin.

Aceasta prima linie a fost complet prevazuta cu retea pe ambele sensuri, a avut lungimea de circa 2,5 km si a fost denumita cu indicativul 7, in completare la cele sase linii de tramvai existente la acea data.

Primul troleibuz, sau firobuz, a inceput sa circule pe linii in 15 noiembrie 1942, cu un model denumit Marelli, si construit de italienii de la Fiat. Pana in anii ’50, la Timisoara aveau sa ajunga trei asemenea vehicule, alaturi de alte cinci modele sovietice. Toate aveau sa fie casate pana in 1963. Denumirea de firobuz este folosita doar in Banat si are legatura cu vehiculele aduse din Italia, unde acestea sunt denumite ‘filobus’.

Anul 1942 este si cel care coincide cu ridicarea halei pentru troleibuze, langa Depoul de Tramvaie nr. 3, existent atunci la nordul Strazii Tache Ionescu. Cladirea pastrata pana in zilele noastre are 30 m lungime, 10,5 m latime si putea adaposti 4 vehicule. Depoul troleibuzelor era astfel accesibil doar printr-o linie de serviciu de aproximativ un kilometru lungime, prevazuta din pacate doar cu cale simpla.

In anii 1947-1948 a aparut cea de-a doua linie in zona nordica a orasului. Noul tronson, in lungime de 2800 m, lega Cetatea cu Calea Lipovei, prin Calea Aradului, bucla de intoarcere fiind situata – la fel ca si astazi – la intersectia cu Str. Ion Ionescu de la Brad (actuala linie 14).

In 1951, la Timisoara ajunge si primul model de troleibuz rusesc, MTB 82, in timp ce pana in 1960, la Timisoara au ajuns si firobuze construite la Bucuresti.

In anul 1954 s-a deschis prelungirea de 100 m de la Gara de Nord la Str. Gelu, careia i-a urmat in 1955 legatura de 2500 m la Calea Aradului, actuala linie 18.

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

„Un lider nu se formează. Ai stofă de lider sau nu" „Un lider nu se formează. Ai stofă de lider sau nu"

​Dacă ar putea da timpul înapoi, Mădălin Mihailovici ar alege să fie chirurg, însă de zece ani activează în cadrul companiei Veolia România, al cărei CEO a devenit anul trecut. în paralel, face parte din corpul profesoral al universitĂţii tehnice de construcţii bucureşti. dacă În mediul academic a intrat în urmă cu peste un sfert de secol, domeniul hidrotehnic i-a fost familiar încă din copilărie, prin prisma meseriei tatălui său. Este pasionat de maşini şi fotbal şi spune că iubeşte apa. Care este povestea sa şi cum a ajuns să ocupe poziţia de lider al unuia dintre principalii furnizori de apă, energie şi canalizare din piaţa locală?

vezi continuarea
ZF.ro
CRIZĂ pe piaţa imobiliară! Vânzările de apartamente şi preţurile sunt într-o prăbuşire TOTALĂ. Veştile ZDROBITOARE au venit, iar rezultatul întrece cele mai negre aşteptări CRIZĂ pe piaţa imobiliară! Vânzările de apartamente şi preţurile sunt într-o prăbuşire TOTALĂ. Veştile ZDROBITOARE au venit, iar rezultatul întrece cele mai negre aşteptări
(P) Cum mai stai cu matematica?
ONE.ro
Moise Guran a făcut împrumut la bancă şi a jucat toţi banii la bursă: „În 7 ani, de la 50 de milioane de lei vechi... Moise Guran a făcut împrumut la bancă şi a jucat toţi banii la bursă: „În 7 ani, de la 50 de milioane de lei vechi...
Cum a reuşit Sore să slăbească 30 de kilograme fără nicio dietă. A renunţat la un singur aliment
Dezvăluire şocantă pentru Al Bano şi Romina Power! Ce s-a întâmplat cu fiica lor, dispărută în urmă cu 22 de ani
Descopera.ro
Românca din BĂICOI care l-a îngenunchiat pe nepotul ŢARULUI Nicolae I. A luat-o de nevastă şi la scurt timp i-a venit SFÂRŞITUL Românca din BĂICOI care l-a îngenunchiat pe nepotul ŢARULUI Nicolae I. A luat-o de nevastă şi la scurt timp i-a venit SFÂRŞITUL
Şiretlicul morbid care i-a ajutat pe Aliaţi într-una dintre cele mai mari operaţiuni din Al Doilea Război Mondial
NASA a anunţat găsirea unui SUPER-PĂMÂNT. ''Ştiam că mai trebuie să fie alţii ca noi, dar nu credeam că e atât de aproape''
Go4it.ro
IPHONE XS nici nu a ajuns în ROMÂNIA şi unii deja l-au STRICAT. Iată cât de bine rezistă noul telefon APPLE la abuzuri fizice IPHONE XS nici nu a ajuns în ROMÂNIA şi unii deja l-au STRICAT. Iată cât de bine rezistă noul telefon APPLE la abuzuri fizice
Află unde se găseşte cel mai IEFTIN model IPHONE XS în ROMÂNIA
Telefonul NOKIA pe care îl aşteptai vine foarte curând
Csid.ro
Cătina, ginseng românesc: beneficii VIDEO Cătina, ginseng românesc: beneficii VIDEO
Dislipidemie: cauze şi tratament
Reguli pentru o slăbire corectă şi definitivă

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.