Piata de electrocasnice in ascensiune libera

Postat la 04 septembrie 2007 1 afişăre

Dupa un an 2006 in care aproape toti marii retaileri de electronice si electrocasnice au fost afectati de scaderea pietei, prima jumatate a acestui an a inclinat din nou balanta catre crestere. Cum va arata piata la final de an?

Dupa un an 2006 in care aproape toti marii retaileri de electronice si electrocasnice au fost afectati de scaderea pietei, prima jumatate a acestui an a inclinat din nou balanta catre crestere. Cum va arata piata la final de an?

 

Incepand cu a doua jumatate a acestui an, batalia pentru titlul de cel mai mare retailer de electronice si electrocasnice din Romania nu se mai da intre Altex si Flamingo, ci intre Altex si Domo, dupa ce cresterea vanzarilor l-a propulsat pe acesta din urma pe locul al doilea in clasament. E o prima concluzie in urma rezultatelor financiare din prima jumatate a acestui an, rezultate care au determinat companiile sa revizuiasca, aproape fara exceptie, estimarile pentru intreg anul.

 

"De obicei, in piata de retail de electronice si electrocasnice, prima jumatate a anului aduce in jur de 35-40% din cifra de afaceri anuala a companiei", estimeaza Gyorgy Baba, directorul Primex, companie care a fost cumparata de grupul turc Sabanci Holding, detinatorul brandului Teknosa. A doua jumatate a anului, dupa Baba, aduce in general un procent mai mare din vanzari tocmai pentru ca in aceasta perioada exista doua varfuri in vanzari - lunile august si decembrie.

 

Mergand pe aceasta logica, cele 112 milioane de euro incasate de Altex in primele sase luni l-au determinat pe directorul executiv Dan Ostahie sa creasca stacheta de la o cifra de afaceri de 275 de milioane de euro, cum anuntase anterior, la cel putin 300 de milioane de euro. "Chiar daca diferenta dintre vechea si noua estimare poate parea o suma mare, 300 de milioane reprezinta un obiectiv plauzibil", sustine Ostahie. Cresterea vanzarilor Altex din primul semestru o atribuie interesului crescut pentru televizoarele cu cristale lichide, odata ce au fost eliminate taxele vamale pentru importul din UE de astfel de produse, dar si faptului ca pe piata exista un numar mare de proiecte rezidentiale noi, care ii determina pe noii proprietari sa-si reinnoiasca electronicele si electrocasnicele. Aceiasi factori ar urma sa sustina si cresterile prognozate pentru perioada urmatoare, inclusiv la nivelul pietei de retail electro in general, pe care Ostahie o estimeaza la peste un miliard de euro la sfarsitul anului.

 

Altex a fost cel mai tare afectata anul trecut de scaderea pietei: cifra de afaceri a scazut cu 55 mil. euro comparativ cu 2005, iar exercitiul financiar a fost incheiat cu o pierdere de 3,9 milioane de euro. "Anul 2007 este insa un an bun pentru economia romaneasca. Piata isi revine si incepe sa se stabilizeze, fapt care sustine si revenirea situatiei Altex", spune Ostahie, estimand ca 2007 ii va aduce un profit net de 6 mil. euro, adica 2% din cifra de afaceri, si un profit operational (EBITDA) de 15 mil. euro pentru Altex.

 

In ceea ce priveste Domo, compania nu pare sa fi fost afectata de scaderea pietei din 2006. Cifra de afaceri a companiei a crescut in fiecare din ultimii cinci ani si, mai mult, prima jumatate a acestui an a depasit asteptarile managementului, care pana acum a revizuit de trei ori in sens pozitiv estimarile privind afacerile anuale. In ianuarie, compania anunta pentru 2007 o cifra de afaceri de aproximativ 150 de milioane de euro, pentru ca acum sa ajunga la o perspectiva de 200 de milioane de euro. Cifra se intemeiaza pe faptul ca vanzarile din primele sase luni (care in general reprezinta pentru Domo circa 36% din afacerile anuale, conform conducerii companiei) aproape ca s-au dublat, la 75 de milioane de euro.

 

In plus, Lorand Szarvadi, directorul executiv al Domo, conteaza pe impactul pe care il va avea asupra vanzarilor deschiderea primelor magazine Technomarket, avand in vedere ca lantul comercial cu acest nume (detinut de fondul de investitii Equest, noul actionar majoritar al Domo) va intra in Romania prin intermediul Domo. Szarvadi a spus ca magazinul-pilot al Technomarket, cu o investitie de "cateva sute de mii de euro", va fi deschis la Targoviste la sfarsitul lui septembrie pe o suprafata de 1.500 mp, urmand ca alte doua sa se deschida "foarte posibil" pana la sfarsitul anului si inca unul in iulie anul viitor, in parcul de retail Vitantis din Bucuresti. Diferenta fata de magazinele Domo tine in primul rand de suprafata, a spus Szarvadi: dimensiunea vizata de Technomarket (cu exceptia primului magazin) este de 3.000 mp, pe cand magazinele Domo vor fi limitate la cel mult 1.500 mp.

 

In ce masura cresterea vanzarilor se va transpune intr-o marire de profit? "Intotdeauna am evitat ritmurile de crestere exagerate si am luat masuri de reglare a volumului de vanzari astfel incat sa iesim cel putin pe break-even. N-am urmarit niciodata sa vindem cat mai mult posibil doar pentru a fi lideri de piata, ci am mers pe ideea de a vinde cat putem fara a pierde bani", spune Lorand Szarvadi. Aceasta strategie i-a furnizat argumentul pentru o estimare de profit net de 8 milioane de euro pentru 2007, mai mare decat in cazul oricarui alt competitor.

 

Spre deosebire de Altex si Domo, Flamingo pare a se confrunta in continuare cu probleme similare anului trecut. Cifra de afaceri in primul semestru s-a diminuat in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, de la 70,1 la 67,9 milioane de euro, fapt care a determinat compania sa reduca estimarile pentru intregul an de la 175 de milioane de euro (cat avusese in 2005) la 160 de milioane de euro (doar cu 10 milioane peste nivelul din 2006). In plus, Flamingo a consemnat deja o pierdere de 4,8 milioane de euro pe primele sase luni, in conditiile in care a aplicat totusi o strategie de reducere a costurilor cu 2,2 milioane de euro.

 

"Cifrele din primul semestru, chiar daca nu sunt o surpriza placuta, nu sunt de natura sa ne ingrijoreze", spune Dragos Simion, vicepresedinte Flamingo International, aducand argumentul ca vanzarile companiei au fost afectate de "unele desincronizari intre inchideri si deschideri de noi magazine". Simion se refera la restructurarea activitatilor din strainatate si inchiderile de magazine, in virtutea strategiei de rentabilizare a afacerii, fara ca in locul lor sa fie deschise altele (e vorba de magazinele Flanco World, planul fiind ca pana la sfarsitul anului sa fie inaugurate zece unitati). Flamingo spera totusi in rezultatele aduse de varful de sezon - perioada sarbatorilor de iarna, ca sa recupereze pierderea din primul semestru.

 

Singura companie care nu si-a schimbat estimarile este Primex. "Strategia noastra se bazeaza mai mult pe suprafete medii de vanzare, spre deosebire de competitorii care merg pe suprafete mari, intrucat consideram ca acestea din urma sunt mai riscante atunci cand scad vanzarile pe metrul patrat", spune directorul Gyorgy Baba. Magazinele Cosmo/Teknosa au adus Primex vanzari de 14,5 milioane de euro in prima jumatate a acestui an, dintre care 300.000 de euro au fost profitul net si a determinat compania sa-si mentina estimarea initiala de 45-50 de milioane pentru 2007.

 

Dincolo de toate aceste evolutii, un singur lucru pare a ramane neschimbat, si anume optimismul privitor la mersul pietei. Toti principalii competitori evalueaza in continuare piata de retail de electronice si electrocasnice la un miliard de euro. "Anul acesta piata va depasi pentru prima data pragul de un miliard, iar in situatia foarte probabila a unui trimestru patru peste asteptari, va ajunge chiar la 1,1 miliarde de euro", spune Lorand Szarvadi de la Domo, justificand previziunea prin majorarea veniturilor consumatorilor si prin eliminarea taxelor vamale la produsele electronice si de IT din Uniunea Europeana.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/piata-de-electrocasnice-in-ascensiune-libera-1010267
1010267
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.