BREAKING. Cea mai mare fabrică de biciclete din România va fi gata la toamnă. Cine va produce anual în ţara noastră 1,5 milioane de biciclete

Autor: Cristina Roşca Postat la 20 iulie 2021 150 afişări

BREAKING. Cea mai mare fabrică de biciclete din România va fi gata la toamnă. Cine va produce anual în ţara noastră 1,5 milioane de biciclete

Cea mai mare fabrică de biciclete din România, dezvoltată de compania Sport Mechanical Workshop la Timişoara, va fi gata în această toamnă, urmând să realizeze anual până la 1,5 milioane de vehicule pe două roţi.

♦ Investiţia din Timişoara realizată de compania Sport Mechanical Workshop se ridică la peste 30 de milioane de euro şi va crea câteva sute de locuri de muncă ♦ Aceeaşi firmă mai are o fabrică în acelaşi oraş unde asamblează biciclete tot pentru Decathlon ♦ Francezii au o a doua fabrică parteneră pe segmentul de biciclete la Reşiţa, conform celor mai recente date ale ZF.

Cea mai mare fabrică de biciclete din România, dezvoltată de compania Sport Mechanical Workshop la Timişoara, va fi gata în această toamnă, urmând să realizeze anual până la 1,5 milioane de vehicule pe două roţi. Singurul client al acestei unităţi de producţie va fi gigantul francez Decathlon.

„(...) Una dintre cele mai extinse unităţi de producţie de biciclete din Europa urmează să fie lansată în toamna lui 2021. Fabrica partenerului Sport Mechanical Workshop va concentra toată activitatea de producţie de biciclete a Decathlon în România, cu o investiţie care depăşeşte 30 de milioane de euro, având în plan producţia a peste 1,5 milioane de unităţi anual, pentru România şi Europa“, spune Raul Buzgar, production country leader, Decathlon România. 

Momentan, Decathlon produce biciclete în România în două fabrici partenere, este vorba de o fabrică a Sport Mechanical Workshop din Timişoara - alta decât cea care se va inaugura în a doua parte a lui 2021 - şi o a doua la Reşita, Nextcity.

Cele două fabrici Sport Mechanical Workshop şi Nextcity lucrează exclusiv pentru Decathlon, astfel că nu e clar ce se va întâmpla cu producţia după ce va fi inaugurată noua unitate din Timişoara.

Pentru grupul francez, cele două unităţi de producţie au asamblat anul trecut 860.000 de biciclete, iar ţinta pentru 2021 este de peste 1 milion de vehicule pe două roţi „made in Romania“.

Spre comparaţie, România a produs peste 1,4 milioane de biciclete (normale şi electrice) anul trecut, în urcare de la circa 1,2 milioane în 2019.

Decathlon, care are o istorie înde­lungată pe piaţa locală prin colaborările sale cu producătorii în special de biciclete, dar şi de haine şi încălţări, vrea să transforme piaţa locală într-un hub de producţie de vehicule pe două roţi. Astfel, vrea să găsească nu doar firme care asam­blează, ci şi producători de componente. Totodată, vrea să dezvolte o comunitate de pasionaţi de ciclism. În acest sens, francezii au lansat programul RO Bike Valley -  miş­carea României către economia circulară - care se bazează pe patru piloni centrali: producţie, dezvoltare, acces şi comunitate. „RO Bike Valley înseamnă tot ecosistemul bicicletei, de la construcţie şi asamblare de componente individuale în una dintre cele mai ambiţioase unităţi de producţie de biciclete din Europa până la implicare civică (...)“, adaugă Raul Buzgar.

Oficialii Decathlon declarau încă de anul trecut că deşi fabricile din România asamblează un număr important de biciclete, componentele vin din Asia sau din alte ţări din lume pentru că nu se găsesc local producători de profil.

„În prezent, activitatea  presupune asamblarea finală a bicicletelor, din componente şi materii prime importate în principal din diverse părţi ale lumii. În vizi­unea economiei circulare, RO Bike Valley îşi propune să crească producţia locală pe întregul ciclu de viaţă al bicicletei: de la producţia de componente şi materii prime la dezvoltarea produselor şi serviciilor conexe de utilizare, prelungire a duratei de viaţă, reparaţie şi reciclare a bicicletelor“, adaugă şi acum oficialul Decathlon.

Românii cheltuie anual 150-180 de milioane de euro pe achiziţia a circa 600.000 de biciclete noi, arată calculele ale ZF pe baza informaţiilor din piaţă disponibile anul trecut şi aferente lui 2019, adică au plătit în medie cel puţin 250 de euro pentru achiziţia unei biciclete.

Piaţa însă trece printr-o perioadă foarte bună, generată de pandemia care i-a făcut pe oameni să renunţe la mijloacele de transport în comun pentru a diminua riscul infectării. Preocuparea pentru viaţă sănătoasă şi mişcare reprezintă un alt motiv pentru care vânzările de biciclete cresc peste tot în lume. Ba chiar autorităţile din alte ţări au o serie de programe şi subvenţii pentru a încuraja achiziţia de biciclete. În România însă nu există piste dedicate cicliştilor, iar traficul din marile oraşe îi descurajează pe mulţi să plece de acasă pe două roţi.

La nivel european (UE şi Marea Britanie) s-au vândut anul trecut 22 de milioane de biciclete (normale şi electrice), în valoare de 18,3 mld. euro, potrivit CONEBI - confederaţia europeană a producătorilor de biciclete şi părţi componente pentru acestea. Vânzările au crescut în primul an de pandemie cu 40%, până la un nivel maxim al ultimilor 20 de ani. CONEBI nu oferă date defalcate pentru România.

Evoluţia businessului producătorilor de biciclete din România e şi ea un indicator bun al apetitului pentru astfel de vehicule care pleacă în bună parte la export.

Spre exemplu, Sport Mechanical Workshop a raportat în primul an de pandemie afaceri de 45 mil. lei, plus 58%, având 300 de salariaţi. Ea figurează ca fiind deţinută în mod egal de două firme din România - Allcolors Serv şi Blue Moon Estate - şi una din Italia - Telai Olagnero. La rândul lor, acestea sunt controlate de antreprenori locali sau din Italia. Compania NextCity, celălalt partener local al Decathlon în producţia de biciclete, a închis 2020 cu afaceri de 20,7 mil. lei, minus 16,7%, cu 170 de salariaţi.

Acţionar aici figurează o firmă din Elveţia, potrivit platformei de analiză Confidas.ro.

Ambele companii sunt dependente de comenzile Decathlon însă, aşa că evoluţia businessului poate fi pusă şi pe seama unor modificări ale colaborării.

Pe lângă cele două entităţi mai există însă o serie de producători mari de biciclete sau componente în România, în frunte cu Eurosport DHS şi Mechrom Industries.

Decathlon, un gigant cu prezenţă în 50 de ţări din lume, este liderul pieţei locale de echipamente sportive, având 28 de magazine fizice şi o platformă online. Compania a intrat pe piaţa din România în 2009, şi a ajuns anul trecut la afaceri de 948 mil. lei, minus 2%.

Francezii sunt activi local în retail de 12 ani, însă primele parteneriate cu producătorii le-au semnat în 2005, realizând în România produse marcă proprie pentru drumeţii montane, trekking şi escaladă (încălţăminte), dar şi pentru ciclism (articole textile şi biciclete pentru adulţi şi copii). Acestea sunt vândute în întreaga Europă cu eticheta „Fabricat în România“.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
biciclete,
romania,
fabrica,
crestere

ALEPH STORY: Cine sunt cei mai mari proprietari de terenuri Agricole din România

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.