Anuar Top 100 companii antreprenoriale. Bursă. Bursa de Valori ca scenă: poveştile antreprenorilor români care şi-au adus companiile în lumina publicului

Autor: Liviu Popescu Postat la 09 octombrie 2025 61 afişări

Era o vreme când antreprenorul trăia în umbra propriei sale companii, cunoscut doar de angajaţi, de parteneri şi de câţiva bancheri. Îşi măsura puterea după halele pe care le ridica, după oamenii pe care îi plătea, după facturile plătite la timp şi după clienţii care se întorceau. O lume aproape secretă, cu legi proprii, cu ierarhii discrete, în care numele nu circula în ziare, iar cifrele nu erau judecate de nimeni din afară.

Anuar Top 100 companii antreprenoriale. Bursă. Bursa de Valori ca scenă: poveştile antreprenorilor români care şi-au adus companiile în lumina publicului

Numele tău, brandul tău, produsul tău intră în atenţia investitorilor, a presei, a pieţei în ansamblu. O simplă listare face ca publicul să te privească altfel: antreprenorul anonim devine nume recunoscut în businessul mare.

Era o vreme când antreprenorul trăia în umbra propriei sale companii, cunoscut doar de angajaţi, de parteneri şi de câţiva bancheri. Îşi măsura puterea după halele pe care le ridica, după oamenii pe care îi plătea, după facturile plătite la timp şi după clienţii care se întorceau. O lume aproape secretă, cu legi proprii, cu ierarhii discrete, în care numele nu circula în ziare, iar cifrele nu erau judecate de nimeni din afară.

Dar pentru unii totul s-a schimbat în clipa în care au trebuit să iasă din cercul acesta restrâns şi să se supuna unui ritual: listarea la bursă, care nu este doar o operaţiune financiară, ci un prag, intrarea pe o scenă. Aici, în faţa investitorilor, antreprenorul se dezbracă de taina discreţiei şi se lasă văzut, judecat, evaluat. Este un fel de iniţiere: compania lui devine publică, iar antreprenorul trece din lumea obscură a cifrelor private în lumea transparentă a capitalului.

Primul câştig este vizibilitatea. Bursa devine o scenă, iar compania – actor.

Marketingul pe care îl primeşti este aproape gratuit şi, totuşi, mai eficient decât orice campanie publicitară. Numele tău, brandul tău, produsul tău intră în atenţia investitorilor, a presei, a pieţei în ansamblu. O simplă listare face ca publicul să te privească altfel: antreprenorul anonim devine nume recunoscut în businessul mare.

Al doilea câştig este accesul la capital. Nu este vorba de un credit bancar sau de o finanţare izolată, ci de resurse colective, adunate de la investitori mari şi mici, care îţi permit să construieşti fabrici, să cumperi concurenţi sau să extinzi afacerea peste graniţe.

Următorul avantaj este lichiditatea. Fondatorul devine stăpân pe propriile acţiuni: poate vinde când doreşte, la preţul pe care piaţa îl stabileşte, fără negocieri ascunse sau compromisuri cu cumpărători individuali. Libertatea aceasta este un privilegiu rar: poţi să intri şi să ieşi, să ajustezi proporţiile de capital, să-ţi transformi efortul în resurse realiste şi palpabile.

Transparenţa şi credibilitatea vin la pachet. O companie listată este examinată în detaliu: bilanţuri auditate, decizii clare, raportări periodice. Investitorii ştiu că totul este vizibil şi corect. În acest context, antreprenorul devine parte a unei elite restrânse – cei care au trecut prin proba publicităţii totale şi au supravieţuit, mai puternici şi mai respectaţi.

De aici începe povestea lor. Pentru că fiecare antreprenor care s-a listat la Bursa de Valori Bucureşti poartă cu el o istorie aparte, uneori discretă, alteori spectaculoasă, dar întotdeauna marcată de acel moment de transformare în care şi-au dat compania pe mâna pieţei. ZF prezintă mai jos povestea celor mai mari 10 companii în funcţie de capitalizare, companii fondate de un antreprenor care astăzi este cel mai mare acţionar, sau companii la care antreprenori au cumpărat pachete de la bursă şi au ajuns cei mai mari acţionari.

 

Zoltán Teszári, Digi

DIGI Communications (DIGI), furnizor de telecomunicaţii din România şi Ungaria, s-a listat la Bursa de Valori Bucureşti în mai 2017, după o ofertă publică iniţială de 944 mil. lei (207 mil. euro). Oferta a inclus 23,9 mil. acţiuni, reprezentând 25,6% din capital, la un preţ de 40 lei/acţiune. Intermediarii tranzacţiei au fost Citigroup, Deutsche Bank, BT Capital Partners, Raiffeisen Bank, Société Générale/BRD şi Wood & Company.

Antreprenorul Zoltán Teszári, discret şi rar prezent în spaţiul public, a pornit afacerea din cablul TV şi a transformat-o într-un grup regional evaluat la miliarde de lei. Listarea a fost momentul în care eforturile sale au căpătat validarea pieţei, oferind companiei resurse pentru dezvoltare şi confirmând statutul Digi ca actor relevant pe piaţa telecom.

 

Mihai Marcu, MedLife

MedLife (M), operator de servicii medicale private, s-a listat în decembrie 2016, după o ofertă publică de 230 mil. lei (50,5 mil. euro). Oferta a cuprins 8,8 mil. acţiuni, reprezentând 44% din companie, la un preţ de 26 lei/acţiune. Pachetul a fost vândut de fondul V4C şi IFC, iar intermedierea a fost realizată de Raiffeisen Bank şi Wood & Company. Capitalizarea iniţială a fost de 522 mil. lei.

Familia Marcu a fondat compania în 1996, transformând-o în cel mai extins operator privat de servicii medicale. Mihai Marcu, cu pregătire matematică, a impus rigoare în strategia de creştere, iar listarea a adus MedLife în atenţia pieţei ca exemplu de expansiune construită pe disciplină şi vizibilitate publică.

 

Victor Căpitanu & Andrei Diaconescu, One United Properties
 

One United Properties (ONE) a atras 260 mil. lei prin IPO-ul din iunie 2021, în urma căruia a emis acţiuni noi la un preţ de 2 lei/acţiune. Oferta a fost suprasubscrisă, compania ajungând la o capitalizare anticipată de 2,86 mld. lei. Intermediarii au fost BRK Financial Group şi Swiss Capital, iar Filip & Company a oferit asistenţă juridică. Fondatorii Victor Căpitanu şi Andrei Diaconescu, prieteni încă din 1999, au construit din 2007 un business imobiliar axat pe proiecte premium. Listarea le-a adus vizibilitate şi resurse pentru noi dezvoltări, consolidând One ca reper al pieţei imobiliare urbane şi ca exemplu de antreprenoriat transformat prin capital bursier.

Ştefan Vuza, Chimcomplex

Chimcomplex Borzeşti (CRC), companie fondată în 1954, este listată la BVB din ianuarie 2022, când s-a transferat de pe piaţa AeRO, având o capitalizare de aproape 2,8 mld. lei. Principal producător de substanţe chimice pentru industrie, compania operează platforme la Oneşti şi Râmnicu Vâlcea.

Ştefan Vuza a transformat Chimcomplex într-un jucător strategic, combinând experienţa industrială cu creativitatea personală. Antreprenorul a folosit bursa pentru vizibilitate şi resurse, consolidându-şi rolul ca lider care conectează tradiţia industrială cu dinamica financiară.

 

Jirí Šmejc, Premier Energy

Premier Energy (PE), furnizor integrat de electricitate şi gaze, a debutat la BVB în mai 2024 după o ofertă de 695 mil. lei. Oferta a cuprins 35,9 mil. acţiuni, dintre care 25 mil. noi emise, restul aparţinând acţionarului unic, iar tranşa de retail a reprezentat 20%. Intermediarii principali au fost BRD şi alte instituţii financiare.

Jirí Šmejc, investitor cu portofolii în energie şi media, a folosit listarea pentru a oferi companiei resurse şi vizibilitate. Premier Energy are peste 1.000 MW în proiecte regenerabile şi o bază de circa 2,4 mil. clienţi în România şi Moldova, consolidându-se ca actor relevant în infrastructura energetică regională.

 

Vasile Constantin-Cătălin & Alin-Adrian Dociu, Aquila

Aquila (AQ), distribuitor de bunuri de larg consum, s-a listat în noiembrie 2021 în urma unui IPO de 367 mil. lei (74 mil. euro). Oferta a inclus 33% din companie şi a fost intermediată de un consorţiu condus de BT Capital Partners şi Swiss Capital.

Fondată în 1994 la Ploieşti, compania este lider în distribuţia FMCG, cu reţea de 67.000 de puncte de vânzare şi 3.000 de angajaţi. Cofondatorii Vasile Constantin-Cătălin şi Alin-Adrian Dociu, ingineri de formaţie, au construit un business discret dar solid, iar listarea le-a oferit acces la capital şi validarea pieţei.

 

Familia Duşu, SOCEP

SOCEP Constanţa (SOCP), operator portuar specializat în logistică şi transport maritim, este listat la BVB din 1996. Compania deserveşte fluxuri comerciale internaţionale, gestionând terminale de containere şi vrac solid, cu o capitalizare de ordinul sutelor de milioane de lei.

Familia Duşu, acţionar majoritar, a dezvoltat afacerea într-un context complex al transporturilor maritime. Listarea a adus companiei vizibilitate şi lichiditate, permiţând acces la capital şi confirmarea rolului strategic pe piaţa logistică regională. Bursa validează constant deciziile antreprenoriale şi transformă tradiţia într-un activ tranzacţionabil.

În final, fiecare dintre aceşti antreprenori poartă cu el o poveste de iniţiere. Bursa nu este doar o piaţă de tranzacţionare, ci o scenă pe care se joacă destinul afacerilor şi al oamenilor care le conduc

Bursa le oferă libertatea de a-şi transforma efortul în capital, de a-şi valida munca şi de a-şi marca locul în economia României. Iar pentru public, investitori şi piaţă, ei devin actori ai unei poveşti mai mari: povestea antreprenorului care îşi asumă riscul, care trece pragul şi care, prin muncă şi viziune, transformă ideile în realitate vizibilă şi durabilă.

 

Sphera Franchise Group, Sphera Franchise

Group (SFG), operatorul francizelor KFC, Pizza Hut şi Taco Bell, a intrat la BVB în noiembrie 2017 printr-o ofertă de 285 mil. lei (62 mil. euro). Oferta a inclus 9,83 mil. acţiuni la un preţ de 29 lei, intermediată de Wood & Company, Raiffeisen Bank şi Alpha Finance.

Listarea a adus în atenţia pieţei un jucător din sectorul food service, conectând consumul urban cu capitalul bursier. Modelul de afaceri bazat pe francize internaţionale a devenit accesibil investitorilor locali, oferind companiei vizibilitate şi legitimitate în piaţă.

 

TeraPlast 

TeraPlast (TRP), companie cu tradiţie de peste un secol în industria materialelor de construcţii, este listată la Bursa de Valori Bucureşti din 2008. Grupul are o capitalizare bursieră de ordinul miliardelor de lei şi activează în producţia de materiale plastice, reciclare şi soluţii pentru construcţii.

Antreprenorul Dorel Goia, profesor de istorie devenit investitor, a transformat TeraPlast într-un jucător regional, folosind piaţa de capital pentru finanţare şi vizibilitate. Listarea a oferit companiei acces la resurse pentru modernizare şi extindere, dar şi disciplina pe care o aduce expunerea la evaluarea publică.

Voicu Oprean, AROBS

AROBS Transilvania Software (AROBS), companie românească de IT fondată în 1998, a debutat pe piaţa AeRO a BVB în 2021, după un plasament privat de 74,2 mil. lei. Oferta a inclus 54,7 mil. acţiuni la preţul de 1,357 lei/acţiune, intermediată de BRK Financial Group.

Fondatorul Voicu Oprean a crescut AROBS dintr-un startup local într-o multinaţională cu birouri în România, Europa, America şi Asia. Listarea i-a adus companiei resurse pentru achiziţii şi expansiune internaţională, dar şi legitimitatea pieţei. Pentru antreprenor, bursa a însemnat trecerea de la o afacere antreprenorială la un actor global recunoscut în tehnologie.

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.