Un hobby te ajută să rămâi autentic şi uman – două elemente care, paradoxal, contează enorm în business

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 09 decembrie 2025 3 afişări

...spune Toni Pera, CEO al Isopan Est. În opinia sa, hobby-urile sunt importante nu doar pentru echilibrul personal, ci şi pentru calitatea relaţiilor profesionale, pentru că un lider care îşi dezvăluie latura umană reuşeşte să creeze conexiuni mai autentice, bazate pe încredere şi durabilitate.

Şi dă exemplul propriilor experienţe, fiind pasionat de muzică şi călătorii. Pe de o parte, muzica l-a învăţat că rezultatele nu pot fi forţate – ele se construiesc cu răbdare, emoţie şi implicare. Iar călătoriile lărgesc perspectiva şi te obligă să fii prezent, povesteşte CEO-ul Isopan Est, companie producătoare de panouri sandwich, care are o fabrică în Popeşti-Leordeni.

Potrivit lui Toni Pera, în ultimii trei ani Isopan Est şi-a consolidat poziţia de lider pe piaţa panourilor termoizolante din România. Cu o cifră de afaceri de 110 milioane euro în 2022 şi 94,5 milioane euro în 2023, compania a încheiat 2024 cu 81 milioane euro, înregistrând o producţie constantă de peste 3,5 milioane de metri pătraţi anual. Exporturile au reprezentat aproximativ 36% din producţie în 2024, iar profitul net a crescut de la 5,75 milioane euro în 2022 la 6,29 milioane euro în 2023.

Compania are o echipă de formată din 137 de angajaţi şi o cotă de piaţă de 20,3% în funcţie de valoarea vânzărilor.

Piaţa românească a panourilor sandwich a atins anul trecut un volum total de peste 11,6 milioane de metri pătraţi, în creştere cu 5% faţă de anul precedent. Această evoluţie a fost susţinută de proiecte din sectoarele logistic, industrial şi comercial, în special în regiunile Nord-Est, Sud-Est şi Vest, potrivit oficialilor companiei. Anul trecut, valoarea pieţei a continuat să crească într-un ritm moderat, la 235 milioane de euro. Deşi avansul valoric a fost uşor (plus 0,2%), volumul vânzărilor a crescut cu 5%, susţinut de investiţii constante în logistică, spaţii industriale şi centre comerciale, în special în regiunile Nord-Est, Sud-Est şi Vest. Totodată, România a devenit un hub important pentru exportul de panouri termoizolante, cu livrări constante către pieţele din Ungaria, Republica Moldova şi Bulgaria, dar şi către alte state din Europa Centrală şi de Sud-Est.


BIO

Toni Pera, născut în Sicilia, este absolvent de inginerie mecanică şi muzică clasică (clarinet). A început cariera în Italia, în industria jucăriilor, lucrând pentru Mattel, unde a avut un rol-cheie în divizia de inginerie industrială. În 2000 a fost trimis în România pentru a coordona operaţiunile locale Mattel – o experienţă care i-a marcat parcursul profesional.

După închiderea activităţii Mattel în România, a activat în industria mobilei, iar din 2007 conduce Isopan Est România – parte a grupului italian Manni. De peste 17 ani, este CEO al companiei.


Ce hobby aveţi şi cât timp îi dedicaţi? Când şi cum a început interesul pentru această zonă?

Muzica este una dintre marile mele pasiuni. Vine din familie – am crescut într-un mediu în care muzica era mereu prezentă. Am studiat clarinetul încă din copilărie, în Sicilia, iar muzica a devenit pentru mine un spaţiu de echilibru şi introspecţie. Chiar dacă viaţa profesională m-a dus pe alte drumuri, muzica a rămas mereu acolo, în fundal, dând ritm momentelor importante. Eu spun mereu că cine cunoaşte muzica cunoaşte o limbă în plus.

Astăzi nu mai cânt, dar ascult frecvent muzică clasică şi nu numai. Încerc să transmit această pasiune şi în familie – fiul meu cel mare studiază pianul, iar acest lucru mă bucură enorm. Într-un fel, pasiunea continuă prin el.

În paralel, călătoriile reprezintă cealaltă mare pasiune a mea. Îmi oferă energie, perspectivă şi echilibru. Privesc fiecare călătorie – fie în scop personal, fie profesional – ca pe o oportunitate de descoperire. Cred că fiecare loc nou adaugă o nuanţă în felul în care priveşti lumea şi interacţionezi cu ceilalţi. Cu siguranţă, cine călătoreşte trăieşte de două ori.

Ce legături există între aceste hobby-uri şi activitatea profesională?

Muzica m-a învăţat una dintre cele mai valoroase lecţii: să ascult cu adevărat. Într-o orchestră, fiecare notă contează, dar şi fiecare tăcere are un rol. La fel este şi în business – dacă nu asculţi cu atenţie, pierzi echilibrul şi armonia echipei.

Tot muzica m-a învăţat despre disciplină, perseverenţă şi sensibilitate – calităţi esenţiale în leadership.

Călătoriile, pe de altă parte, mi-au dezvoltat adaptabilitatea şi curiozitatea. Am lucrat în industrii şi culturi organizaţionale foarte diferite – de la jucării la mobilă şi apoi materiale pentru construcţii. Fiecare tranziţie a fost ca o călătorie: trebuie să fii atent, să înţelegi, să observi şi abia apoi să acţionezi. Această flexibilitate, combinată cu valorile personale solide, e esenţială pentru orice business durabil.

Este practicarea unui hobby benefică pentru afaceri şi relaţiile profesionale?

Fără îndoială. Nu doar pentru echilibrul personal, ci şi pentru calitatea relaţiilor profesionale. Un hobby te ajută să rămâi autentic şi uman – două elemente care, paradoxal, contează enorm în business.

Muzica te învaţă că rezultatele nu pot fi forţate – ele se construiesc cu răbdare, emoţie şi implicare.

Călătoriile îţi lărgesc perspectiva şi te obligă să fii prezent.

Am observat că atunci când te arăţi ca om – nu doar ca profesionist – creezi relaţii mai sincere şi mai durabile. Pasiunile personale nu sunt un „accesoriu”, ci o parte fundamentală a identităţii tale ca lider.

Ce beneficii vă aduc hobbyurile?

Pentru mine, hobby-urile sunt adevărate supape de resetare.

Muzica mă scoate complet din ritmul deciziilor şi al agendei zilnice. Ascultând câteva piese la pian – cântate de fiul meu sau alături de el – reuşesc să mă reconectez la esenţial. Nu mai există e-mailuri sau termene-limită – doar claritate şi emoţie pură.

Călătoriile îmi oferă acel pas înapoi necesar pentru a vedea lucrurile în ansamblu. De fiecare dată mă întorc cu o idee nouă, o soluţie diferită sau o confirmare a direcţiei în care merg.

În leadership, ai nevoie de pauze între decizii. Pentru mine, hobby-urile sunt exact aceste momente de linişte.

Există reguli aplicabile şi în hobby-uri, şi în afaceri?

Da. Prima regulă este disciplina. Nu poţi cânta bine fără exerciţiu zilnic, exact cum nu poţi construi un business solid fără consecvenţă şi rigoare.

A doua este colaborarea. Într-o orchestră, nu cânţi singur – te armonizezi cu ceilalţi. Într-o echipă, e la fel: uneori conduci, alteori susţii sau inspiri.

Şi mai este respectul pentru proces. Nici în muzică, nici în business nu poţi grăbi paşii – trebuie să ai răbdare, să construieşti corect şi să respecţi oamenii care te însoţesc pe drum.

Care sunt regulile obligatorii în sport, hobby şi afaceri?

Indiferent de domeniu, există câteva reguli de bază:

• Respectul – pentru oameni, pentru regulile jocului, pentru activitatea în sine.

• Perseverenţa – în muzică nu iese totul din prima; în business la fel: greşeşti, înveţi, mergi mai departe.

• Pasiunea – să îţi placă ceea ce faci. Energia ta se transmite celorlalţi. Când vine dintr-un loc autentic, diferenţa se simte imediat.

Ce tip de sport sau hobby nu aţi practica niciodată? De ce?

Probabil sporturile extreme. Îmi plac provocările, dar prefer activităţile care implică reflecţie, răbdare şi control – nu reacţie instinctivă. Aş alege oricând o plimbare cu bicicleta prin parc în locul paraşutismului, sau o călătorie cu trenul printr-un peisaj de vis, în locul unei curse de raliu. Viaţa este prea frumoasă ca să o pui în pericol inutil.  

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
HOBBY DE CEO,
Toni Pera,
Isopan Est,
hobby

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.