Le-a plăcut atât de mult mâncarea, încât au cumpărat restaurantul. Anul trecut au avut afaceri de 400.000 de euro

Autor: Ioana Matei Postat la 20 ianuarie 2017 2514 afişări

De multe ori, ideea unui business reuşit stă chiar sub ochii tăi. Sau, mai bine zis, în farfuria ta, în cazul Adrianei Dănilă şi al lui Stelian Olaru. După o experienţă de nouă ani ca angajaţi în consultanţă, cei doi au cumpărat restaurantul unde obişnuiau să ia masa. Acum pun în aplicare principii de business exersate pe foştii lor clienţi şi au ca obiectiv atingerea pragului de jumătate de milion de euro, după doar doi ani de funcţionare a restaurantului sub administrarea lor.

„Gestionarea completă a unui business necesită de multe ori mai multă muncă decât activitatea în consultanţă, însă atunci când îţi place ce faci, parcă totul te împlineşte mai mult. Cred că în orice domeniu este loc de inovare, inclusiv în HoReCa. Şi îmi doresc să construiesc o poveste de succes în jurul Gram”, descrie Adriana Dănilă motivaţia pentru care, după nouă ani în care şi-a dezvoltat cariera în domeniul consultanţei, a început să construiască „ceva al ei”.

Nu a trebuit să caute prea mult: împreună cu Stelian Olaru, care împărtăşeşte cu ea numărul de ani petrecuţi în consultanţă şi chiar şi compania în care au lucrat anterior, au cumpărat restaurantul ce se afla la baza clădirii de birouri America House din Piaţa Victoriei. „Cred că după nouă ani de consultanţă am considerat că sunt gata să trec de partea «cealaltă» şi să încerc să folosesc experienţa de consultant în management şi organizaţie pentru mine însumi, desigur la o scară mult mai mică”, explică şi Olaru, care vede în Gram Bistro concretizarea unui vis din copilărie.

Cei doi au cumpărat restaurantul Gram Bistro, unde obişnuiau să ia masa, în noiembrie 2015. Au investit aproximativ 100.000  de euro până în prezent, iar pentru 2016 estimările lor se referă la o cifră de afaceri de aproximativ 400.000 de euro, în care sunt incluse atât vânzările din activitatea regulată, cât şi din evenimente private organizate în locaţie. Pentru anul acesta, şi-au fixat ca obiectiv o creştere de 25%, pentru a atinge pragul de 500.000 de euro. În 2015 au pornit cu opt angajaţi, iar în prezent numărul acestora aproape s-a dublat, ajungând la 18.

Adriana Dănilă a absolvit cursurile Facultăţii de Relaţii Economice Internaţionale Bucureşti şi ulterior un program de master în economie la Wirtschaftsuniversitaet, din Viena. În 2006, şi-a început activitatea profesională în consultanţă de management, acoperind o gamă largă de proiecte: optimizare de procese, dezvoltarea strategiei şi a sistemelor de urmărire a performanţei, management de proiect, reorganizare, outsourcing, fuziuni şi achiziţii. „Ideea de a lucra în consultanţă m-a atras încă dinainte de a termina facultatea: expunerea faţă de diverse sectoare de activitate, ocazia de a învăţa metode de rezolvare a unei multitudini de probleme cu care companiile se confruntă şi satisfacţia de a vedea rezultatele implementării soluţiilor propuse”, îşi descrie Dănilă atracţia pentru acest domeniu.

Experienţa în consultanţă i-a adus chiar mai multe beneficii decât se aştepta iniţial. „Am învăţat multe nu doar de la colegi, ci şi de la clienţii din middle şi top management cu care am lucrat. Desigur, nu a fost totul lapte şi miere: ziua calendaristică pare să aibă uneori prea puţine ore pentru o zi de consultanţă, însă odată intrat în ritm, pregătirea prezentărilor pentru board la 11 noaptea nu mai este o problemă.” Cel mai important în consultanţa de management este, din punctul de vedere al Adrianei Dănilă, faptul că întotdeauna interesul clientului este poziţionat pe primul loc: „Nu are rost să «tragi» de proiecte pentru a încerca să mai câştigi câteva zile facturabile. Din experienţa mea, dacă un client vede că nu îi pui doar o soluţie teoretică în braţe, ci îl ajuţi cu adevărat să o implementeze şi să o preia în afacerea curentă, cu siguranţă te va suna în câteva luni pentru un alt proiect.” Stelian Olaru vede în achiziţia afacerii din Piaţa Victoriei împlinirea unui vis din copilărie: „Dezvoltarea unui restaurant care să creeze experienţe şi amintiri plăcute”.

El este licenţiat al Facultăţii de Administrare a Afacerilor Bucureşti şi a urmat un master în cadrul Université d'Orléans. Munca în consultanţă a început-o în aceeaşi firmă cu Adriana Dănilă şi a acoperit mai multe direcţii: reorganizare, restructurare, dezvoltare de planuri de afaceri şi strategii de intrare pe piaţă, management de proiect, redefinirea proceselor interne, dezvoltarea şi implementarea unor diverse iniţiative de îmbunătăţire a performanţei şi optimizare a costurilor, sisteme de management şi analiză a costurilor, trainer. „Probabil că la fel ca o mare parte a celor din generaţia mea, eram foarte interesat de lucrul în corporaţie pentru a învăţa «cum se face treaba ca lumea».” El nu se gândise anterior la domeniul consultanţei de management neapărat, dar în urma unui concurs la Viena a primit o ofertă şi s-a gândit că este un bun punct de plecare în carieră.

An după an, s-a definit tot mai clar ideea că nu ar schimba munca în consultanţă cu siguranţa unui job într-o structură fixă corporatistă pentru nimic în lume: „devenisem dependent de provocări.” Crede că în plan personal cel mai mare câştig adus de acest tip de muncă a fost dezvoltarea abilităţii de rezolvare a problemelor. „Când eşti «pe proiect», nu poţi să te limitezi strict la activităţile trecute în contract la momentul iniţial. Consultantul trebuie să ajute clientul să rezolve o problemă. Trebuie să fii flexibil şi «pe fază». Mai ales că uneori decizia de a-ţi fi încredinţat un proiect se ia de fapt în 5 minute la o cafea după o întrebare de genul «Tu cum ai aborda...»”. De asemenea, Stelian Olaru consideră că este foarte important să fie furnizate soluţii realiste şi adaptate companiei clientului. „Orice proces, proiect sau idee se implementează prin oameni. Nu are niciun sens să vrei să implementezi ceva state-of-the-art într-o organizaţie unde ştii că după ce proiectul de consultanţă s-a încheiat soluţia nu ar funcţiona, ci ar fi doar pusă într-un sertar în categoria «avioane de la consultanţi»”, explică el.

Activitatea de trainer a fost importantă pentru el în ultimii ani şi spune că o practică cu drag şi acum. După ce au cumpărat restaurantul, în noiembrie 2015, Adriana Dănilă şi Stelian Olaru au început lucrările de renovare în weekendul extins de 1 Decembrie. Încă dinainte de preluare, conceptul de viitor pentru Gram fusese gândit împreună cu diverşi specialişti pentru fiecare detaliu: de la reutilarea bucătăriei şi renovarea spaţiului până la designul suportului de sticle din bar şi poziţia corpurilor de iluminat. „Venind din consultanţă, cu experienţă zero în HoReCa, desigur că am angajat specialişti care să ne ajute cu detaliile operaţionale”, explică cei doi.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.