Elon Musk strânge din dinţi: Tesla, cel mai mare producător de vehicule electrice din lume, este lovit în plin de eliminarea facilităţilor pentru maşinile electrice, politca comercială americană şi conflictul Musk-Trump. Profitul a scăzut deja cu 23% în T2, însă investitorii ar putea descoperi că se poate şi mai rău

Autor: Iulian Tenchiu Postat la 24 iulie 2025 62 afişări

Elon Musk strânge din dinţi: Tesla, cel mai mare producător de vehicule electrice din lume, este lovit în plin de eliminarea facilităţilor pentru maşinile electrice, politca comercială americană şi conflictul Musk-Trump. Profitul a scăzut deja cu 23% în T2, însă investitorii ar putea descoperi că se poate şi mai rău

Elon Musk, CEO-ul Tesla, avertizează asupra unui viitor incert pentru companie, pe fondul intensificării războiului comercial al preşedintelui american Donald Trump şi a noilor măsuri legislative ce penalizează sectorul energiei verzi. Confruntată deja cu o scădere de 23% a profitului net în al doilea trimestru al anului, compania riscă pierderi suplimentare din cauza eliminării stimulentelor pentru vehicule electrice şi energii regenerabile, scrie Financial Times.

„Suntem într-o perioadă de tranziţie în care vom pierde multe dintre facilităţile fiscale din SUA,. Este posibil să avem câteva trimestre dificile” a declarat Elon Musk.

Noua lege semnată de Trump — denumită de administraţia sa „Big, Beautiful Bill” — elimină amenzile pentru companiile auto care nu îndeplinesc standardele de emisii, subminând astfel piaţa certificatelor de emisii, o sursă majoră de profit pentru Tesla.

 În doar un an, veniturile din vânzarea acestor credite s-au înjumătăţit, ajungând la 439 milioane dolari în trimestrul al doilea, faţă de 875 milioane dolari în perioada similară din 2024. În 2023, acest segment a generat 2,8 miliarde dolari.

În paralel, eliminarea subvenţiilor 7.500 de dolari pentru achiziţia de vehicule electrice, programat să expire în septembrie, a declanşat o cursă contra-cronometru pentru clienţi şi a pus presiune suplimentară pe lanţul logistic al Tesla.

Tesla se confruntă şi cu o creştere a costurilor de producţie, în special din cauza tarifelor impuse de SUA asupra componentelor auto şi bateriilor importate din China.

Vaibhav Taneja, directorul financiar al companiei, a declarat că doar în trimestrul al doilea, Tesla a suportat 300 milioane dolari din cauza tarifelor, o sumă care va continua să crească în următoarele trimestre.

De asemenea, compania suferă din cauza unor modele învechite şi a concurenţei din ce în ce mai agresive din partea producătorilor chinezi şi europeni. Vânzările din Europa continuă să scadă, în ciuda lansării unei versiuni îmbunătăţite a Modelului Y.

Veniturile Tesla au scăzut cu 12%, ajungând la 22,5 miliarde dolari, în timp ce marja operaţională a coborât la 4,1%, de la 6,3% anul trecut. Profitul net raportat a scăzut cu 16%, la 1,2 miliarde dolari. Vânzările globale de vehicule au totalizat 384.122 unităţi, sub estimările analiştilor (389.000) şi cu 13% mai puţine faţă de perioada similară din 2024.

În urma declaraţiilor lui Musk şi a publicării rezultatelor financiare, acţiunile Tesla au scăzut cu peste 4% în tranzacţiile after-market. Din decembrie 2024, acţtiunile au pierdut deja 30% din valoare.

În plan personal, relaţia tensionată dintre Musk şi preşedintele Trump se adânceşte. După o scurtă colaborare în cadrul fictivului „Department of Government Efficiency” (DOGE), unde Musk a susţinut reduceri drastice de personal federal, miliardarul a demisionat în luna mai, criticând public politica fiscală republicană şi anunţând formarea propriei platforme politice.

Această implicare politică tot mai accentuată a lui Musk a generat reacţii negative din partea consumatorilor, afectând imaginea şi vânzările Tesla.

Pentru a contracara scăderea din segmentul auto tradiţional, Musk mizează pe dezvoltarea serviciului de robotaxiuri lansat în Austin şi pe producţia în masă a robotului Optimus, bazat pe inteligenţă artificială. Potrivit estimărilor optimiste ale fondatorului Tesla, până la finalul anului serviciul de ride-hailing ar putea acoperi jumătate din populaţia SUA, în funcţie de aprobările autorităţilor.

Totuşi, analiştii rămân precauţi. Dan Levy, analist la Barclays, a declarat că „naraţiunea rămâne pozitivă, dar perspectivele de volum rămân incerte”. Tesla nu a oferit o estimare clară a producţiei pentru trimestrele următoare, continuând să invoce incertitudinile economice şi tarifare.

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.