Elon Musk strânge din dinţi: Tesla, cel mai mare producător de vehicule electrice din lume, este lovit în plin de eliminarea facilităţilor pentru maşinile electrice, politca comercială americană şi conflictul Musk-Trump. Profitul a scăzut deja cu 23% în T2, însă investitorii ar putea descoperi că se poate şi mai rău
Elon Musk, CEO-ul Tesla, avertizează asupra unui viitor incert pentru companie, pe fondul intensificării războiului comercial al preşedintelui american Donald Trump şi a noilor măsuri legislative ce penalizează sectorul energiei verzi. Confruntată deja cu o scădere de 23% a profitului net în al doilea trimestru al anului, compania riscă pierderi suplimentare din cauza eliminării stimulentelor pentru vehicule electrice şi energii regenerabile, scrie Financial Times.
„Suntem într-o perioadă de tranziţie în care vom pierde multe dintre facilităţile fiscale din SUA,. Este posibil să avem câteva trimestre dificile” a declarat Elon Musk.
Noua lege semnată de Trump — denumită de administraţia sa „Big, Beautiful Bill” — elimină amenzile pentru companiile auto care nu îndeplinesc standardele de emisii, subminând astfel piaţa certificatelor de emisii, o sursă majoră de profit pentru Tesla.
În doar un an, veniturile din vânzarea acestor credite s-au înjumătăţit, ajungând la 439 milioane dolari în trimestrul al doilea, faţă de 875 milioane dolari în perioada similară din 2024. În 2023, acest segment a generat 2,8 miliarde dolari.
În paralel, eliminarea subvenţiilor 7.500 de dolari pentru achiziţia de vehicule electrice, programat să expire în septembrie, a declanşat o cursă contra-cronometru pentru clienţi şi a pus presiune suplimentară pe lanţul logistic al Tesla.
Tesla se confruntă şi cu o creştere a costurilor de producţie, în special din cauza tarifelor impuse de SUA asupra componentelor auto şi bateriilor importate din China.
Vaibhav Taneja, directorul financiar al companiei, a declarat că doar în trimestrul al doilea, Tesla a suportat 300 milioane dolari din cauza tarifelor, o sumă care va continua să crească în următoarele trimestre.
De asemenea, compania suferă din cauza unor modele învechite şi a concurenţei din ce în ce mai agresive din partea producătorilor chinezi şi europeni. Vânzările din Europa continuă să scadă, în ciuda lansării unei versiuni îmbunătăţite a Modelului Y.
Veniturile Tesla au scăzut cu 12%, ajungând la 22,5 miliarde dolari, în timp ce marja operaţională a coborât la 4,1%, de la 6,3% anul trecut. Profitul net raportat a scăzut cu 16%, la 1,2 miliarde dolari. Vânzările globale de vehicule au totalizat 384.122 unităţi, sub estimările analiştilor (389.000) şi cu 13% mai puţine faţă de perioada similară din 2024.
În urma declaraţiilor lui Musk şi a publicării rezultatelor financiare, acţiunile Tesla au scăzut cu peste 4% în tranzacţiile after-market. Din decembrie 2024, acţtiunile au pierdut deja 30% din valoare.
În plan personal, relaţia tensionată dintre Musk şi preşedintele Trump se adânceşte. După o scurtă colaborare în cadrul fictivului „Department of Government Efficiency” (DOGE), unde Musk a susţinut reduceri drastice de personal federal, miliardarul a demisionat în luna mai, criticând public politica fiscală republicană şi anunţând formarea propriei platforme politice.
Această implicare politică tot mai accentuată a lui Musk a generat reacţii negative din partea consumatorilor, afectând imaginea şi vânzările Tesla.
Pentru a contracara scăderea din segmentul auto tradiţional, Musk mizează pe dezvoltarea serviciului de robotaxiuri lansat în Austin şi pe producţia în masă a robotului Optimus, bazat pe inteligenţă artificială. Potrivit estimărilor optimiste ale fondatorului Tesla, până la finalul anului serviciul de ride-hailing ar putea acoperi jumătate din populaţia SUA, în funcţie de aprobările autorităţilor.
Totuşi, analiştii rămân precauţi. Dan Levy, analist la Barclays, a declarat că „naraţiunea rămâne pozitivă, dar perspectivele de volum rămân incerte”. Tesla nu a oferit o estimare clară a producţiei pentru trimestrele următoare, continuând să invoce incertitudinile economice şi tarifare.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













