Cum să-ţi promovezi businessul online în vremea COVID-19: Nu vă risipiţi banii pe toate canalele de comunicare disponibile

Autor: Ioana Nita Postat la 23 aprilie 2021 150 afişări

Una dintre cele mai mari greşeli pe care le fac antrepenorii în această perioadă pentru a-şi atrage clienţii din mediul online este să îşi topească banii în toate direcţiile – pe toate canalele de promovare din mediul digital, în loc să se concentreze pe unu-două canale care pot genera cu adevărat rezultate, avertizează Mara Eliza Barză, specialistă în comunicare şi PR, fondatoare a Sunday PR. Ce alte greşeli de comunicare fac oamenii de afaceri?

În această perioadă de pandemie, restricţiile impuse pentru limitarea răspândirii coronavirusului au forţat multe dintre businessurile care activau doar offline să intre în mediul online şi să înveţe rapid cum să îşi atragă clienţii pe site-urile sau în magazinele lor online, indiferent de industria în care activează - fashion, home&deco, beauty, turism, tehnologie, imobiliare, agricultură, produse bio, ş.a.m.d. Astfel, o strategie adecvată de comunicare şi promovare în online este mai mult decât vitală pentru businessuri în contextul actual de piaţă. În condiţiile în care competiţia în online s-a înăsprit, iar comportamentul de consum este în schimbare, companiile intrate recent pe piaţă au nevoie de timp pentru a-şi consolida brandul şi pentru a se face cunoscute, în timp ce companiile mature trebuie să continue să se adapteze şi să inoveze pentru a rămâne în continuare pe piaţă.

„Companiile care până în pandemie activau doar offline sau prea puţin online au înţeles importanţa comunicării şi promovării în online şi au depus eforturi să se adapteze şi să se alinieze cu mediul online. În schimb, companiile care erau puternic prezente în online şi până în pandemie, în timpul acesteia şi-au crescut bugetele de comunicare şi promovare în online şi au investit şi mai mult în tehnologie şi inovare. Ne îndreptăm spre acţiuni de comunicare şi promovare online dezvoltate prin intermediul inteligenţei artificiale, spre softuri şi aplicaţii care ne vor simplifica viaţa, preluând activităţile repetitive şi consumatoare de timp, care ne vor livra rapid date exacte şi ne vor oferi mai mult timp pentru creativitate, astfel încât conţinutul creat să fie relevant, autentic şi atrăgător pentru public”, susţine Mara Eliza Barză.

Citiţi în continuare ce recomandă specialistul în comunicare pentru promovarea online optimă a businessurilor, indiferent în ce domeniu activează:

Business Magazin: Care sunt criteriile pe care trebuie să le aibă în vedere un brand atunci când alege canalele de comunicare online? De ce ar trebui să ţină cont?

Mara Barză: În primul rând trebuie să ştii care este publicul tău ţintă. De exemplu, este important să ştii de unde se informează, ce interese are, care sunt reţelele de socializare unde petrece mai mult timp etc. Înainte să-ţi alegi canalele de comunicare este vital să cunoşti în detaliu profilul publicului tău şi cum să-l «abordezi» în mediul online.

Tebuie să ştii încotro te îndrepţi şi să-ţi canalizezi resursele şi eforturile în acea direcţie. Îţi doreşti creşterea vizibilităţii brandului? Îţi doreşti să atragi trafic pe website, reach şi engagement pe reţelele de socializare? Îţi doreşti clienţi noi sau fidelizarea celor deja existenţi? Sau vrei să îţi creşti afacerea cu totul? Este necersar să îţi setezi obiectivele.

Un alt pas important este poziţionarea pe piaţă. Cum vrei să fii perceput? Cum ai putea să te remarci? Cu ce se diferenţiază produsele sau serviciile tale faţă de cele deja existente pe piaţă? Ce poate face serviciul sau produsul tău pentru public? Pentru ca poziţionarea să fie corectă trebuie să ai răspunsuri clare la aceste întrebări.

Business Magazin: Care sunt tipurile de campanii de comunicare online potrivite pentru un brand în funcţie de domeniul de activitate al companiei?

Mara Barză: Depinde de obiectivele pe care le-ai setat şi rezultatele pe care ţi le doreşti, de momentul în care se află businessul - dacă vorbim de momentul lansării pe piaţă sau dacă este unul deja ajuns la maturitate.  De exemplu, un brand nou din fashion (producător, retailer online/offline) ar putea realiza o campanie online de brand awareness, o campanie de sales care să genereze o creştere a vânzărilor, o campanie de awareness cu diferite materiale de presă în mediile online etc. Dacă eşti prezent acolo unde sunt clienţii tăi sau posibilii tăi clienţi, înseamnă că eşti în locul potrivit şi ai ales canalele de comunicare potrivite. De exemplu, dacă publicul tău citeşte publicaţii online de fashion şi se inspiră din outfiturile pe care le găsesc pe Instagram, atunci te ajută să fii prezent pe aceste canale de comunicare online. Este mai bine să alegi unu sau două canale de comunicare, dar să-ţi adaptezi conţinutul şi să comunici relevant, în loc să fii prezent pe toate canalele de comunicare online şi să comunici o dată la câteva luni sau în mod irelevant.

Business Magazin: Cât de important este canalul social media pentru strategia de comunicare online a unui magazin online?

Mara Barză: Canalul social media este important întrucât este utilizat în toată lumea şi numărul de utilizatori creşte constant: conturi personale, pagini dedicate businessurilor, grupuri, comunităţi. Oferta este pentru toate gusturile: mesaje, fotografii, videouri, live-uri, IGTVs, story-uri, marketplace, publicitate, joburi, jocuri, evenimente. O mare parte din informaţiile de care ai nevoie se regăsesc pe canalul social media. De aceea a devenit indispensabil într-o campanie de comunicare.

Business Magazin: Cum ar trebui să se împartă strategia de comunicare online a unui magazin online pe canalele de social media – Facebook, Instagram, YouTube etc.?

Mara Barză: Împărţirea şi prioritizarea se fac în funcţie de tipul de conţinut pe care îl comunici, audienţa targetată, bugetul alocat şi obiectivele stabilite.

Business Magazin: Cum se cuantifică rezultatele unei campanii de comunicare online?

Mara Barză: În momentul de faţă există o multitudine de variante prin care să măsori indicatorii de performanţă ai unei campanii de comunicare online. În cazul campaniilor de pe Facebook şi Instagram ai acces la insighturi şi poţi evalua cu uşurinţă rezultatele acestora. Dacă o campanie în online a fost de succes, acest lucru se poate observa şi prin creşterea interesului publicului asupra brandului respectiv: pe reţelele sociale - creşte numărul de followeri, creşte volumul mesajelor primite la postări sau în privat etc. pe website - de exemplu creşte numărul de accesări sau în magazinul online - creşte numărul vizitelor, creşte interesul asupra anumitor produse, cresc vânzările etc. De asemenea, poţi apela la diferite tooluri care să te ajute să măsori rezultatele unei campanii. Se găsesc online o mulţime soluţii atât gratuite, cât şi contra cost. Le poţi alege în funcţie de tipul de campanie pe care îl desfăşori, astfel încât să se plieze cât mai bine nevoii tale.

Business Magazin: Care este în medie bugetul pe care trebuie să îl aloce un brand pentru comunicarea online?

Mara Barză: Depinde foarte mult de bugetul de care o companie dispune efectiv pentru promovarea online pentru o anumită campanie, sau lunar. Aşadar, este important să ştii exact ce buget poţi aloca şi după aceea să te gândeşti cum să-l distribui cât mai strategic.

 Este important ca bugetul pentru comunicare să fie adăugat în planul de business de la bun început şi să fie unul pe termen lung. Sunt multe afaceri care sunt lansate fără să fie luate în calcul bugetele pentru comunicare, PR şi marketing online, ceea ce blochează dezvoltarea businessurilor.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.