Cristi Movilă, fondator şi CEO, OptiComm.AI şi preşedinte al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO): Atât în curse, cât şi în afaceri, succesul vine din combinaţia dintre tehnologie, experienţă umană şi capacitatea de a transforma provocările în oportunităţi

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 30 iunie 2025 51 afişări

Încrederea reciprocă şi colaborarea sunt esenţiale şi în rally raid şi în business, mai ales în zona de antreprenoriat. Cristi Movilă observă mai multe corespondenţe între hobbyul său şi universul afacerilor, dar şi reguli care sunt esenţiale în ambele „terenuri”.

 

„Rally raidul m-a ajutat în primul rând în plan personal, învăţându-mă să rămân calm sub presiune şi să găsesc soluţii creative la probleme neaşteptate, ambele abilităţi valoroase în negocieri şi management”, spune antreprenorul care a fondat la finalul anului trecut OptiComm.AI, platforma care prezice ce, când şi cât vor cumpăra clienţii. La începutul lunii aprilie a avut primul client live, iar antreprenorul povesteşte că soluţia dezvoltată permite companiilor să anticipeze nevoile cumpărătorilor şi să-şi ajusteze procesele de business pentru a le putea îndeplini. „Platforma este deja implementată de un lider al pieţei de retail alimentar B2B, Macromex, şi urmează implementarea pentru alţi clienţi din retail şi logistică.

Mai mult, am anunţat deja parteneriatul cu una din cele mai mari platforme ecommerce, VTEX”, afirmă Cristi Movilă.

În acest moment, compania se află într-o etapă de validare a pieţei şi de implementare rapidă a clienţilor care cu care au demarat colaborarea. Până acum, OptiComm.AI s-a bazat pe fonduri proprii, însă antreprenorul spune că a demarat discuţii cu mai multe fonduri de investiţii şi finanţatori privaţi pentru o primă rundă de finanţare. În plus, expansiunea peste graniţe este deja în plan: „Chiar dacă piaţa din România a fost punctul de plecare, avem deja discuţii cu retaileri din Germania, Cehia şi Polonia.” Firma a încheiat şi parteneriatele tehnologice cu companii mari, precum Microsoft, Nvidia, AWS sau Google.

Ce hobby ai şi cât timp îi dedici? Când şi cum a început interesul pentru această zonă?

Hobby-ul meu este unul mai puţin cunoscut în România: sunt practicant de rally raid şi în 2023 şi 2024 am fost campion naţional la acest sport. Cel mai cunoscut eveniment al acestui sport este faimosul raliu Dakar, eveniment ce reprezintă şi prima etapă din campionatul mondial de rally raid. Pe scurt, vorbim despre un tip de raliu off-road de anduranţă pe toate tipurile de teren, de la drumuri publice la drumuri forestiere, terenuri accidentate, deşerturi şi aşa mai departe. Mi-au plăcut dintotdeauna sporturile extreme, dar şi activităţile care-mi permit să planific şi apoi să-mi concentrez atenţia şi energia spre un obiectiv clar.

Practic, în rally raid am găsit combinaţia perfectă pentru mine - pe de-o parte, am concursurile care îmi dau adrenalină şi un obiectiv concret, iar pe de altă parte, am perioada de pregătire, unde, cu ajutorul echipei, modific maşina de competiţie până la potenţialul său maxim şi pregătim toată strategia pentru cursă.

Primul raliu în cadrul Campionatului Naţional de Rally Raid la care am participat – la clasa Promo - a avut loc pe 23 aprilie 2021. De atunci, acest sport a devenit o pasiune care consumă oricât de mult timp îi dedic, timp care evident este din ce în ce mai limitat. Cel mai încărcat program îl am în perioada verii, când sunt şi concursurile de rally raid. În rest, în timpul săptămânii, uneori, după birou, sunt la service pentru a testa şi verifica maşina, iar în unele weekenduri, dacă nu sunt plecat din ţară, sunt pe dealuri cu maşina de offroad.

Ce corespondenţe există între acest hobby/sport şi afaceri?

Corespondenţele sunt numeroase. În primul rând, rally raidul este un sport de echipă, în care pilotul are încredere deplină în indicaţiile copilotului, iar copilotul are încredere în abilităţile pilotului de a conduce. Această încredere reciprocă şi colaborarea sunt esenţiale şi în business, mai ales în zona de antreprenoriat.

Mai mult, în rally raid este esenţial să-ţi cunoşti foarte bine maşina, la fel cum în business trebuie să-ţi cunoşti în detaliu echipa şi compania. În plus, ambele domenii necesită pregătire meticuloasă, planificare strategică şi capacitatea de a lua decizii rapide sub presiune.

Atât în curse, cât şi în afaceri, succesul vine din combinaţia dintre tehnologie, experienţă umană şi capacitatea de a transforma provocările în oportunităţi.

De fapt, aş putea face o paralelă şi cu obiectivul actual al companiei mele. La fel cum în rally raid trebuie să anticipez terenul şi să mă adaptez la condiţiile schimbătoare, cu OptiComm.AI ajut companiile să anticipeze nevoile clienţilor şi să se adapteze proactiv la piaţă.

Este practicarea unui hobby benefică pentru relaţiile de afaceri/pentru afacere?

Absolut! Rally raid-ul m-a ajutat în primul rând în plan personal,
învăţându-mă să rămân calm sub presiune şi să găsesc soluţii creative la probleme neaşteptate, ambele abilităţi valoroase în negocieri şi management.

Mai mult, rally raidul m-a ajutat şi să dezvolt relaţii valoroase în ecosistemul de business românesc şi internaţional. Sporturile extreme atrag în general personalităţi similare, adică oameni care nu se tem de provocări şi caută permanent să depăşească limite. Întâmplător, aceşti oameni au deseori şi mult succes în business.

În plus, un astfel de hobby oferă subiecte de conversaţie neaşteptate în întâlnirile de business. Când menţionez că sunt campion naţional de rally raid şi că ţintesc participarea la Dakar în 2027, oamenii devin imediat interesaţi, mai ales dacă sunt fani ai sporturilor cu motor.

Ce beneficii are hobbyul pentru tine?

În primul rând, vorbim despre deconectare şi despre o realiniere a priorităţilor. Rally raidul îmi oferă echilibru pentru intensitatea vieţii de antreprenor. Când sunt la volan, în mijloxcul unei probe speciale de 500 de kilometri prin deşert, toate ideile, gândurile şi planurile businessului sunt parcate, iar eu sunt complet prezent în momentul respectiv. Asta permite creierului să aranjeze toate informaţiile de business, să le înţeleagă mult mai clar şi să aibă o perspectivă complet nouă în momentul în care cursa este încheiată, iar eu revin la muncă.

Când trec linia de final, simt că am bateriile încărcate şi, mai mult, simt că am energie pentru orice aş vrea să fac în perioada următoare. Momente dificile există mereu, dar dacă rămân concentrat pe traseu şi pe obiectiv, atunci toate se rezolvă.

Cea mai frumoasă amintire de până acum este clar momentul în care am ridicat titlul de campion naţional pentru prima dată în 2022, în cadrul Galei Campionilor din Motorsport de la Opera Română. Iar cea mai intensă este cea din Tunisia, când a trebuit să ne oprim în mijlocul deşertului Sahara peste noapte, în urma unei probleme la sistemul de iluminat al maşinii şi să continuăm cursa a doua zi.

Există reguli aplicabile în hobby şi în afaceri? Dacă da, care?

Da, aş zice că sunt mai multe principii comune:

Pregătirea. Cel mai important este ca maşina să fie pregătită şi, chiar dacă se strică ceva, să poată fi reparată pe traseu sau între probele speciale. Altfel, pierzi toată munca de până atunci şi nu te mai poţi bucura până la final. La fel, în business, pregătirea şi planificarea sunt cruciale pentru succes, la fel ca adaptarea.

Perseverenţa. În 2022, am devenit campion naţional, cu trei victorii de etapă şi trei abandonuri. Practic, de câte ori am terminat o cursă, am reuşit s-o şi câştig. În business, eşecurile sunt lecţii care te pregătesc pentru victoriile următoare.

Investiţia în echipament şi echipă. Atât în curse, cât şi în business, calitatea echipamentului şi a echipei determină rezultatele finale.

Din propria experienţă, aş mai zice şi că viteza nu este cea mai importantă, ci mai degrabă constanţa. Acum câţiva ani am avut surpriza să pierd o cursă unde ieşisem pe primul loc: de ce? Depăşisem cu mult viteza medie acceptată în cursă şi mă concentrasem să ajung primul. Uneori, e mai bine să fii în mod constant pe primele locuri, decât să fii primul într-o singură cursă.

Care sunt regulile obligatorii în sport/hobby şi afaceri?

Personal, le-aş include şi pe cele de mai sus, la care aş adăuga:

Siguranţa. În rally raid, echipamentul de siguranţă nu este opţional, iar în business, respectarea regulilor legale şi etice este fundamentală.

Respectul pentru competitori şi parteneri. Fair-play-ul din sport se traduce în respectul pentru clienţi, concurenţi şi parteneri de business.

Transparenţa şi responsabilitatea.
În curse, trebuie să respecţi regulamentul şi să-ţi asumi responsabilitatea pentru deciziile luate. La fel şi în business.

Dezvoltarea continuă. Trebuie să câştigăm cât mai multă experienţă ca echipaj, experienţă cu maşina şi în competiţii internaţionale de distanţă lungă. Atât în sport, cât şi în afaceri, învăţarea nu se opreşte niciodată.

Ce tip de sport/hobby nu aţi practica niciodată? De ce?

Nu m-au atras niciodată sporturile sau hobby-urile statice, care nu au o componentă dinamică sau care nu vin la pachet cu o doză serioasă de adrenalină.

De asemenea, evit sporturile complet individuale, fără colaborare sau echipă. Rally raidul îmi place pentru că, deşi sunt eu la volan, succesul depinde de întreaga echipă: copilot, mecanici, ingineri. La fel este şi în business: succesul OptiComm. AI vine din calitatea echipei.    

BIO

Œ Cristi Movilă este un antreprenor AI, investitor şi consilier cu o experienţă de peste 18 ani în comerţ digital şi tehnologie. În prezent, este fondator şi CEO al OptiComm.AI şi preşedinte al ARMO – Asociaţia Românească a Magazinelor Online.

 Are experienţă în inginerie software, acumulată în roluri semnificative precum general manager pentru Europa Centrală şi de Est pentru VTEX şi EMEA CEO al ITGlobers. De asemenea, este fondatorul startup-urilor Voriso şi Ribai.

Ž În afara vieţii profesionale, Cristi este un pilot pasionat de rally raid, deţinând titlul de Campion al României în 2022 şi 2023.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.