Cine sunt moştenitorii unora dintre cele mai importante afaceri din domeniul farmaceutic şi medical şi cum şi-au pregătit părinţii copiii pentru a prelua frâiele

Autor: Georgiana Mihalache Postat la 16 februarie 2022 1902 afişări

Antreprenorii care au creat branduri puternice în domeniul farmaceutic şi medical au început să facă un pas în spate, dar nu în urma unor tranzacţii care să mişte piaţa. Copiii lor, care au crescut odată cu businessul, se pregătesc să preia frâiele afacerilor. Generaţia nouă are însă un avantaj. Dacă părinţii lor au deschis piaţa fără resursele din prezent, tinerii antreprenori au la dispoziţie un manual întreg de instrucţiuni, de greşeli şi crize depăşite din care să înveţe.

Văzând şi făcând. Aşa se poate defini pe scurt parcursul copiilor de antreprenori din farma sau din sănătate, care au început să se implice din ce în ce mai mult în businessurile create de părinţii lor. Iar de la joaca de-a farmacistul cu vitaminele, până la decizii în business a fost doar un pas.

„Fiul meu a mers cu mine peste tot, în toate depozitele şi fabricile de medicamente, în vacanţă. El, când era mic se juca în farmacie, lua cutiile de medicamente”, a povestit Ilie Echim, un farmacist cu 42 de ani experienţă în spate. De aproape jumătate din această carieră, fiul său, George Echim, îi calcă pe urme. Cei doi – tată şi fiu, se ocupă de Farmacia Ardealul din Piatra Neamţ, unul dintre cele mai puternice branduri de farmacii la nivel regional, creat în urmă cu aproape trei decenii.


Ilie Echim, fondatorul lanţului de farmacii Farmacia Ardealul din Piatra Neamţ

„Fiul meu a mers cu mine peste tot, în toate depozitele şi fabricile de medicamente, în vacanţă. El, când era mic se juca în farmacie, lua cutiile de medicamente.”


„La farmacie era ordine, curăţenie, disciplină, şi mi-a plăcut mai mult. Mă jucam cu pastilele în vacanţe, când mergeam în farmacie, mâncam vitamina C“, spunea George Echim. El a absolvit Facultatea de Farmacie la Târgu-Mureş în 2003, iar rezidenţiatul de trei ani l-a făcut la Spitalul Judeţean din Târgu-Mureş, după care, din 2007, s-a implicat complet în Farmacia Ardealul. „Şi eu sunt aici, suntem împreună, nu vreau să mă rup de tot, dar ajut trei zile copiii şi restul este timp liber. Fiul meu este farmacist de aproape 20 de ani. Cea mai mare satisfacţie a mea este că ei sunt lângă noi. Fiica mea nu a vrut să se facă farmacistă, a făcut comunicare şi relaţii publice şi se pricepe. Sunt unele probleme inerente cu pacienţii şi intervine ea, este ca un îmblânzitor”, afirmă Ilie Echim.

Şi Cristiana Ungureanu lucrează alături de fiul său, Dan Ungureanu, în farmaciile Forte Vita din Piteşti, iar parcursul până la un business de familie urmează acelaşi tipar.

„A început alături de mine să înveţe bazele farmaciei, apoi a reuşit să mă ajute să meargă în unităţi, să înveţe, să discute cu personalul. El a fost cu mine de când am deschis afacerea, îşi făcea temele de la şcoală în biroul meu. Singurul sfat pe care i l-am dat a fost să aibă milă de suferinţa celuilalt, indiferent că este bătrân sau copil. A fost de mic lângă mine, lucrează în toate farmaciile, se văd rezultatele muncii lui. Este foarte sigur pe el, a înţeles că poate ajuta oameni şi o face cu plăcere”, a povestit şi Cristiana Ungureanu.

Farmaciile Forte Vita Farm sunt înfiinţate în urmă cu 20 de ani în Piteşti.

Un alt exemplu este cel al Farmaciei Băjan, un business de familie de 13 farmacii înfiinţat în urmă cu 27 de ani în Râmnicu Vâlcea, iar afacerea a fost predată deja celor doi băieţi ai antreprenorului Ilie Băjan, care a pus bazele businessului.

Iar trecerea de la antreprenorul care a fondat compania, la un business în care se implică şi familia se vede şi la nivelul celor mai mari jucători din retailul farma, cu acoperire naţională.

De exemplu, din datele de pe platforma confidas.ro, în acţionariatul companiilor deţinute de Anca Vlad, cea mai puternică antreprenoare din retailul farmaceutic, apare şi numele fiului său. Trecerea spre următoarea generaţie a început şi în cadrul grupului farmaceutic Ropharma, care înseamnă producţie, distribuţie şi retail de medicamente, deţinut de Mihai Miron.


Mihai Miron, director general al grupului farmaceutic Ropharma

„S-a implicat de mic, de la doi ani a făcut reclamă la vitamine, la produsele pe care le-am creat la vremea respectivă, atunci a făcut primul pas în business. El a cunoscut etapele businessului din copilărie, îl luam cu mine şi la fabrică, pe teren la depozite şi la farmacii. A avut un instinct natural să urmeze ce a văzut la mine.”


După ce a dus grupul la afaceri cumulate de 1 mld. lei din distribuţie şi farmacii, Mihai Miron i-a atras alături în business şi pe fiul său, Gabriel Miron, alături de soţia sa, Teodora Miron, ambii de profesie farmacişti. „S-a implicat de mic, de la doi ani a făcut reclamă la vitamine, la produsele pe care le-am creat la vremea respectivă, atunci a făcut primul pas în business. El a cunoscut etapele businessului din copilărie, îl luam cu mine şi la fabrică, pe teren la depozite şi la farmacii. A avut un instinct natural să urmeze ce a văzut la mine“, a spus recent Mihai Miron.

Implicarea copiilor în business vine la pachet şi cu o serie de viziuni diferite asupra afacerii, acolo unde ies la suprafaţă cel mai bine graniţele dintre generaţii. Acest lucru l-a văzut şi Ioan Stoian, medic, fondatorul spitalului Royal Hospital din Bucureşti.


Ioan Stoian, medic, fondatorul spitalului Royal Hospital din Bucureşti

„Provocările ţin de temperamentele diferite pe care le au cei doi fii şi, totodată, de viziunile lor diferite faţă de a mea. Pe de cealaltă parte, de-a lungul timpului, eu am luat deciziile de business în mod intuitiv, concentrându-mă pe partea medicală a lucrurilor. Ei au venit cu o coerenţă în business şi un focus pe această zonă, care, deşi a provocat scântei între noi, ne-a ajutat să dezvoltăm spitalul într-un ritm mai alert decât dacă aş fi continuat să iau deciziile singur.”


„Provocările ţin de temperamentele diferite pe care le au cei doi fii şi, totodată, de viziunile lor diferite faţă de a mea. Pe de cealaltă parte, de-a lungul timpului, eu am luat deciziile de business în mod intuitiv, concentrându-mă pe partea medicală a lucrurilor. Ei au venit cu o coerenţă în business şi un focus pe această zonă, care, deşi a provocat scântei între noi, ne-a ajutat să dezvoltăm spitalul într-un ritm mai alert decât dacă aş fi continuat să iau deciziile singur”, povesteşte şi Ioan Stoian. El pornea în 1995 un cabinet privat de ginecologie, spe-cialitatea în care lucra deja în Spitalul Militar în Bucureşti, iar ulterior s-a dezvoltat constant în urma cererii crescute a pacientelor, renunţând la activitatea din spitalul de stat. În 2017 a deschis Royal Hospital, după o investiţie de 5 mil. euro din credite, iar planurile urmăresc din nou extinderea. Fondatorul spitalului explică şi cum au contribuit cei doi copii în dezvoltarea brandului Royal Hospital.

„Cel mare a gândit la începuturi crearea unui call center, separat de secretariatul spitalului, o organizare mai bună a activităţilor recurente şi, foarte important, mai târziu, în cea mai ambiţioasă etapă de dezvoltare, a găsit căile de finanţare a proiectului. Cel mic a adus şi el o mai bună organizare şi extindere a activităţilor medicale, pe de o parte, şi pe de alta a fost adeptul delegării atribuţiilor către persoane calificate, depăşind astfel etapa în care dr. Stoian era „one man show”, mai adaugă medicul. În prezent, fiul cel mare ocupa poziţia de director financiar în cadrul Royal Hospital, iar fiul cel mic este director medical. În domeniul medical şi farmaceutic există astfel de exemple de businessuri date mai departe următoarelor generaţii, în contextul în care procesul de trecere de la o generaţie la alta în antreprenoriatul românesc este deseori evitat de fondatorii companiilor, care vor să păstreze controlul businessurilor pe care le-au creat.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.