Ce a mai ramas din sperantele General Motors

Postat la 15 octombrie 2010 31 afişări

Criza naste drame care ar fi parut de neconceput cu doar doi ani in urma. Ziua, sute de muncitori de la uzina General Motors din Flint, statul Michigan, fac pistoane si alte componente auto; noaptea, bande de hoti fac raiduri prin atelierele GM din Flint si deja au atacat de doua ori paznicii cu focuri de arma.

Peisajul industrial de la Flint North, asa cum e cunoscut acest complex de fabrici, majoritatea inchise, este o marturie vie ca falimentul de anul trecut al producatorului auto a dat nastere la doua GM-uri, iar unul dintre ele se zbate in umbra celuilalt.

Cand contribuabilii americani au injectat miliarde de dolari in General Motors, compania a fost divizata, cele mai bune active mergand spre producatorul reorganizat, care a pastrat acelasi nume. Acest nou General Motors vinde masini, face bani si pregateste o oferta publica de listare la bursa.

Cele mai putin valoroase active, inclusiv fabricile darapanate din Flint, au fost lasate in curtea vechiului GM, acum numit Motors Liquidation Co. Compania a inaintat un plan de reorganizare judiciara care arata cum va vinde partile acum nedorite din ceea ce era in urma cu doar doi ani cel mai mare producator auto al lumii. Dar procesul este lent si, in timp ce inchiderea uzinelor a costat deja eliminarea de locuri de munca si de venituri din impozite pentru multe comunitati, fabricile goale devin si ele o povara. "Cand General Motors a tras oblonul in Flint, doar au stins becurile", povesteste Chris Swanson, capitan la politia locala din Genesee County, care a facut aproape 20 de arestari anul acesta la complexul Flint North pentru acuzatii de furt, jaf armat si altele.

Sefii politiei spun ca hotii au furat tone de metal de la fabricile din Flint in ultimul an, dar abia toamna aceasta, dupa ce au tras cu arma spre un paznic neinarmat, GM a angajat politisti care sa patruleze in zona. Doua nopti mai tarziu, si ei au fost atacati cu focuri de arma.

La circa 70 km la vest de Flint, oficialii din Lansin Township au o problema diferita. Ei inca asteapta ca oricare dintre companii - GM sau Motors Liquidation - sa ia tonele de moloz de la doua fabrici pe care le-a demolat inainte de faliment. Locurile unde au fost fabricile sunt o oroare si un obstacol pentru redezvoltarea comunitatii, spun politistii.

Oficialii Motors Liquidation nu au dorit sa comenteze pentru acest articol, in afara de un comunicat despre angajamentul lor cu privire la siguranta proprietatilor.

"MLC trateaza foarte serios problema securitatii instalatiilor sale", a comunicat compania. "In colaborare cu General Motors Co., MLC a luat in ultimul an numeroase masuri pentru a se asigura de securitatea cladirilor, inclusiv in cazul complexului din Flint."

Activele Motors Liquidation Co. constituie infrastructura a ceea ce ar putea fi un producator auto ceva mai mic: patru uzine de asamblare, cinci uzine producatoare de motoare si cateva alte fabrici de producere a componentelor. Compania mai detine si depozite, birouri, parcari si alte bunuri imobiliare. Multe dintre proprietati sunt pline de deseuri industriale.

Cea mai mare provocare pentru Motors Liquidation, a recunoscut compania in recentul document de reorganizare, este sa elimine problemele de mediu, astfel incat fostele sale fabrici sa poata fi scoase la vanzare. "Este aproape imposibil sa redezvoltam astfel de proprietati pentru scopuri lucrative si de creare de locuri de munca, daca refacerea infrastructurii de mediu nu se finalizeaza", a spus un executiv, Ted Stenger. Curatenia la aceste fabrici este finantata de contribuabili sub forma unui imprumut de 1,17 miliarde de dolari de la Departamentul Trezoreriei. Cea mai mare parte a acestor bani, 836 de milioane de dolari, vor fi alocati pentru curatenie la 90 de uzine din 14 state. Iar grosul muncii ar trebui sa inceapa in primele luni ale lui 2011.

Niciun ban din imprumutul mai sus mentionat nu a fost inca returnat de companie, iar platile nu vor incepe, cel mai probabil, decat dupa terminarea curateniei si dupa ce mai multe dintre proprietati vor fi vandute, ceea ce ar putea dura ani de zile. Intre timp, multe comunitati va trebui sa se obisnuiasca cu o lunga perioada de activitati minime la fabricile aflate in conservare.

Au fost gasiti deja cumparatori pentru doua dintre fabricile de asamblare inchise, iar o a treia uzina - din Shreveport, Louisiana - va continua sa produca masini pentru GM pana in 2012, cand va fi si ea inchisa. Dar soarta altor uzine este inca neclara si nu ar putea fi decisa pana cand o instanta de judecata nu accepta planul de reorganizare, ceea ce ar putea dura alte cateva luni.

Pana acum, situatia de la Flint North a fost cea mai grava. Aici este ramasita centrului de productie Buick City, care in anii '80 era printre cele mai mari complexuri de productie auto din lume. Cele sase uzine de la Flint North au fost scoase treptat din functiune de catre GM.

Proprietatea asupra Flint North a fost cedata catre Motors Liquidation in iulie 2009, desi GM a pastrat productia de pistoane si de alte componente pentru motoare la una dintre fabrici.

Fabricile goale au fost de fapt abandonate asa cum erau in ultima lor zi de productie efectiva. "Inca mai exista bunuri personale pe bancurile de lucru", spune Swanson de la politia locala. "Mai sunt inca ventilatoare din tavan care functioneaza."

La putina vreme dupa inchidere, hotii au inceput sa fure tevile de cupru - folosite la incalzire, racire, dar nu numai - de la una dintre fabricile din apropiere. Autoritatile spun ca o banda de hoti a atacat cladirea noapte de noapte vreme de trei luni si au furat aproape 70 de tone de cupru.

Banda incarca metalul in vagonete speciale, detinute si folosite in trecut de GM, le ducea pana langa o gaura facuta in gard si de acolo cuprul era incarcat in camioane si apoi vandut la centrele de fier vechi.

In martie, autoritatile au arestat 11 persoane si au estimat valoarea cuprului furat la peste un milion de dolari. "Au incercat sa fure fiecare bucatica de cupru pe care au gasit-o", a declarat procurorul regiunii Genesee, David S. Leyton.

Dar nici dupa arestari, la Flint North nu a fost suplimentat personalul de paza, pana in august, cand hotii s-au intors, iar arestarile au reinceput. Conform politiei, sapte adulti si patru minori au fost arestati, intre ei si o persoana care fusese condamnata sub supraveghere pentru participare la jafurile precedente.

De la ultimele incursiuni ale hotilor, Motors Liquidation si GM au angajat mai multi paznici inarmati care sa patruleze in interiorul complexului. Iar cei 400 de muncitori de la singura fabrica functionala vor fi ori transferati, ori concediati.

Urmărește Business Magazin

/special/ce-a-mai-ramas-din-sperantele-general-motors-7457684
7457684
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.