Un port cat un combinat

Postat la 15 septembrie 2005 1 afişăre

In urma cu cateva luni BUSINESS Magazin scria despre operatorul portuar Romportmet Galati si despre dorinta celor de la Mittal Steel Galati de a-l cumpara. Tranzactia, care s-a finalizat saptamana trecuta, are cateva caracteristici speciale: un pret final mare, negocieri dure, cu dus si intors, un final multumitor, pare-se, pentru cei implicati.

In urma cu cateva luni BUSINESS Magazin scria despre operatorul portuar Romportmet Galati si despre dorinta celor de la Mittal Steel Galati de a-l cumpara. Tranzactia, care s-a finalizat saptamana trecuta, are cateva caracteristici speciale: un pret final mare, negocieri dure, cu dus si intors, un final multumitor, pare-se, pentru cei implicati.

 

Cand iti doresti cu adevarat un lucru, banii sunt mai putin importanti. Oamenii miliardarului anglo-indian Lakhsmi Mittal chiar si-au dorit portul, care deserveste cu precadere combinatul siderurgic galatean si care a fost detinut de fondul de investitii Broadhurst. Asa ca au negociat cateva luni de zile, au atacat si s-au retras, dar pana la urma au obtinut instalatia. Motivatia lor a fost puternica: nevoia de reducere a costurilor in contextul reducerii cererii pe piata internationala a otelului.

 

Graitoare sunt rezultatele companiei: profitul operational al Mittal Steel in Europa a scazut in al doilea trimestru al anului la jumatate din valoarea obtinuta in primul trimestru si a fost de peste doua ori mai mic decat in perioada similara din 2004. Iar tarifele practicate de Romportmet au fost un motiv de nemultumire pentru conducerea fostului Sudex, care s-a plans ca acesta a crescut de mai multe ori sumele cerute pentru descarcarea, incarcarea si depozitarea marfurilor. Iar majorarile s-au facut "fara sa aiba justificari obiective sau bugetare", spunea Narendra Chaudhary, fostul director general al Mittal Steel Galati.

 

De partea cealalta, reprezentantii Broadhurst, care detinea 78% din actiunile Romportmet, au sustinul ca scumpirile sunt justificate, ba chiar sunt sub cele practicate in Europa. Andrei Siminel, presedintele Broadhurst, punea majorarea tarifelor pe seama "cresterii eficientei si a investitiilor".

Ideea ca Sidex sa detina pachetul majoritar la operatorul portuar nu este nici pe departe una noua. Dan Soiman, cel care a fost director general la combinat inainte de privatizare, a incercat sa adune de pe bursa actiunile Romportmet inca de la inceputul lui 2001. Scopul acestei actiuni era ca Sidex sa devina "actionar semnificativ" la operatorul portuar. Operatiunea nu a avut succesul scontat, pentru ca participarea Sidex a crescut in patru ani cu numai trei procente, de la 8% la 11%.

 

Pe acest fond, cele doua parti au initiat negocierile pentru pachetul majoritar de la Romportmet. Constient de pozitia singulara a operatorului portuar, Broadhurst a tinut la pret. Fondul de investitii avea si argumente: personalul foarte bine pregatit si tehnologia de nivel european, dupa cum spune Siminel. O vreme discutiile au parut a fi ajuns in impas. Oficialii Sidex sustineau ca pretul cerut de Broadhurst pe pachetul de 78% din actiunile Romportmet este atat de mare incat cu aceeasi bani s-ar fi putut construi mai multe facilitati portuare. 

 

Aici a aparut ideea care ne-a placut si care ne-a facut sa urmarim in continuare tranzactia: cea a costruirii unei noi facilitati portuare, in replica la pretul ridicat cerut de Broadhurst. In vara, oamenii lui Mittal pareau chiar hotarati sa contruisca propriul port la Dunare, anuntand ca au intocmit deja un studiu de fezabilitate si ca se afla in faza cautarii terenului si a obtinerii autorizatiilor necesare.

 

Desi nici una din parti nu a dorit sa spuna cat valoreaza Romportmet, unele surse dadeau cifre apropiate de 40 de milioane de euro. Calculul a avut la baza valoarea de piata a actiunilor operatorului portuar. Actiunile societatii erau cotate, in primavara, la 32.000 de lei vechi la bursa electronica Rasdaq. Valoarea de piata a pachetului detinut de Broadhurst depasea 20 de milioane de euro.

Pe de alta parte, Romportmet a avut, in timp, rezultate bune: un profit de 3,7 milioane de euro, anul trecut, cu 13% mai mare decat in 2003. Cifra de afaceri a companiei a crescut, la randul sau, cu aproape 21%.

 

Dupa o perioada ceva mai linistita, piata bursiera a fost influentata de informatiile privind negocierile dintre cele doua entitati iar actiunile si-au dublat valoarea in ultima luna si jumatate. Acum, la finalizarea tranzactiei, cred ca ideea constructiei portului a fost, de fapt, numai un artificiu, o incercare a indienilor de a-l determina pe Siminel sa isi mai reduca din pretentii.

Nu stiu sa spun daca respectiva strategie a fost chiar un succes, pentru ca in final, proprietarii combinatului Sidex au preluat operatorul portuar intr-o tranzactie de 37,8 milioane de euro pentru 78% din actiunile Romportmet. Pentru cele peste 19,8 milioane de actiuni Romportmet pe care le-a cumparat, Mittal Steel a platit 6,65 lei/actiune, pret apropiat de cel de pe piata bursiera. Acesta a fost, cred, si argumentul care a infrant taria indienilor.

 

Spuneam mai sus ca atunci cand iti doresti cu adevarat un lucru, banii sunt mai putin importanti: Mittal a platit pentru operatorul portuar cu numai trei milioane de dolari mai putin fata de cât a oferit atunci când a cumparat actiunile Sidex. Achizitia Romportmet de catre Mittal Steel constituie totodata si cea mai mare tranzactie derulata pe RASDAQ de la infiintarea acestei piete, in 1996.

 

Potrivit legii pietei de capital, Mittal Steel va trebui sa faca o oferta publica de cumparare pentru restul actiunilor pe care nu le detine la Romportmet, la un pret cel putin egal cu pretul la care a cumparat pachetul de la Broadhurst. O data cu achizitia de ieri, Mittal Steel va ajunge sa controleze 89% din actiunile Romportmet. Compania Romportmet a fost privatizata complet in 1999, când pachetul majoritar al societatii a fost preluat de fondul american de investitii Broadhurst Investments Ltd., administrat de New Century Holdings (NCH). De la preluarea de catre Broadhurst, cifra de afaceri a Romportmet a crescut de patru ori din 1998 pâna la finalul lui 2004, când a atins 12 milioane de dolari.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un port cat un combinat
/opinii/un-port-cat-un-combinat-1004642
1004642
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.