STRATEGII: Mol continua incalzirea in lupta pentru podium

Postat la 30 aprilie 2007 1 afişăre

La sfarsitul saptamanii trecute, a fost soare la Budapesta. Atat de soare, incat Lasso Geszki, directorul de retail al grupului petrolier Mol, a vazut la sfarsitul adunarii generale a actionarilor ca peste patru ani reteaua din Romania, "cea mai buna piata in care grupul este prezent", trebuie dublata.

La sfarsitul saptamanii trecute, a fost soare la Budapesta. Atat de soare, incat Lasso Geszki, directorul de retail al grupului petrolier Mol, a vazut la sfarsitul adunarii generale a actionarilor ca peste patru ani reteaua din Romania, "cea mai buna piata in care grupul este prezent", trebuie dublata.

 

Pana atunci, vor avea investitii, insa mai mici. Dar nu vor ocupa oare ceilalti concurenti cele mai bune locuri? Sau vor mai gasi liber maghiarii al treilea loc in piata?

 

In 2003, grupul Mol avea in Romania in jur de 40 de benzinarii. Achizitia in 2003 (si in 2004) a retelei Shell (82 de statii in total) l-a propulsat direct in topul celor mai importante retele din Romania. De atunci incoace, strategia de extindere a grupului  in Romania pare una a pasilor marunti: investeste in cate aproximativ zece benzinarii pe an. In acest an, compania va deschide opt statii noi in care va investi aproximativ 12 milioane de euro, iar pentru anul viitor planuieste investitii de 11 milioane de euro in alte sapte statii.

 

Practic, la sfarsitul anului 2008, Mol Romania ar avea 136 de statii si va incepe inca o etapa agresiva de dezvoltare, similara cu pasul facut la achizitia Shell, si va investi in aproape 100 de benzinarii, "chiar daca asta va costa cateva milioane de euro", dupa cum spune Geszki. Dezvoltarea in Romania a 100 de benzinarii ar costa de la 150 de milioane de euro in sus. Dar asta nu poate speria pe nimeni, atat timp cat cresterea unei piete mai este inca formata din doua cifre: anul trecut, afacerile Mol in Romania au crescut cu 25% fata de 2005, pana la 524,42 milioane de euro, iar profitul net a ajuns la 6 milioane de euro, dublu fata de cel obtinut in 2005. 

 

O diferenta importanta fata de piete precum Slovacia, unde in 2006 cuvantul optimizare a insemnat inchiderea a 48 de statii. "In Slovacia, Mol a achizitionat Slovnaft (compania nationala - n.red.) si cu bune, si cu rele, iar ce nu a adus profit a fost inchis", explica Zsolt Szalay, directorul Mol in Romania. Chiar daca a mers bine, piata ungara, cea mai importanta pentru grupul Mol, a adus o crestere de doar 4,3%.

 

Diferenta din ritmul de crestere se vede si in modul in care grupul a gandit strategia de extindere a retelelor: pentru piata ungara nu se anunta importante investitii in retea pentru urmatoarea perioada, iar Mol isi va indrepta un buget important de investitii in Romania. Aceasta va face ca la sfarsitul deceniului numarul statiilor din cele doua tari sa se apropie.

 

Dublarea retelei pe piata locala va face ca, la sfarsitul lui 2010, Mol sa se apropie foarte mult de reteaua pe care o are momentan Lukoil.

 

Si operatorul rus pregateste investitii, insa tot pe termen lung, sperand ca dintr-un buget de 80 de milioane de euro sa dezvolte inca 100 de benzinarii in urmatorii cinci ani, pentru a ajunge la  400 de benzinarii.

 

De asemenea, Rompetrol vrea sa atinga la sfarsitul acestui an numarul de 250 de Parteneri Rompetrol, in paralel cu dezvoltarea retelei proprii, care are acum 102 statii, dar este  in curs de extindere. Toate acestea ar insemna ca peste aproximativ trei ani, trei operatori se vor bate pentru aceeasi cota de piata in functie de numarul de benzinarii. Trei operatori din zona, dat fiind ca, o data cu iesirea Shell din Romania, niciun alt mare operator nu si-a mai anuntat intrarea, iar volumele totusi mici care se pot vinde in Romania, raportate la ceea ce vand aceiasi operatori in piete mai mari, nu fac atractiva o piata, chiar daca aceasta are o crestere foarte buna.

 

Dar cine va lua cei mai buni clienti? Mai precis, pe cei business, cu flote imense care consuma foarte mult si fara sa se uite la pret? Zsolt Szalay,  spune ca strategia sa este ca, in paralel cu dezvoltarea retelei pe care o conduce, sa pastreze si actuala pondere pe care clientii business o au in portofoliu. "40% dintre clientii nostri sunt flote de companii, care merg prin orase, dar fac si multe drumuri in tara sau spre vestul Europei si au avantajul ca gasesc benzinarii Mol in drum". Szalay spune ca atat consumul flotelor, cat si al celorlalti 60% din clienti este preponderent de motorina.

 

"Cand «dieselizarea» a inceput cu cativa ani in urma in Austria, Mol a stiut ca cererea de motorina va creste mult si in Europa de Est", spune Szalay, care a ponderat in asa fel oferta, incat nu a raportat diferente foarte mari intre benzina si motorina, cererea apropiindu-se de ceea ce s-a gasit in statii. In statiile Mol din Ungaria insa, cererea de motorina a crescut anul trecut cu 11%, iar in Slovacia cu 16%.

 

Investitiile Mol, dar si cele prognozate de Lukoil si Rompetrol nu vor muta piata mai departe de 2.500 - 2.800 de benzinarii. Pana la cele 3.500 de care piata spune ca va fi nevoie in 2010 mai e ceva. Sau 2010 e prea devreme?

Urmărește Business Magazin

/opinii/strategii-mol-continua-incalzirea-in-lupta-pentru-podium-1009067
1009067
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.