Opinie Oana Ionită, Ziarul Financiar: Gen Z şi primul reality check pe piaţa muncii: unu din doi tineri s-a confruntat cu o reducere de salariu, iar mulţi dintre ei au ales să rămână, chiar şi nemotivaţi

Autor: Oana Ioniţă Postat la 30 august 2025 62 afişări

Opinie Oana Ionită, Ziarul Financiar: Gen Z şi primul reality check pe piaţa muncii: unu din doi tineri s-a confruntat cu o reducere de salariu, iar mulţi dintre ei au ales să rămână, chiar şi nemotivaţi

Primul job vine mereu cu entuziasm. Îţi imaginezi că de aici începe „cariera ta”, că fiecare an va însemna salarii mai mari, poziţii mai bune şi oportunităţi noi. Aşa ni s-a spus mereu: „Munceşte, dovedeşte-te şi vei fi răsplătit.” Dar ce faci atunci când, în loc de prima mărire, primeşti de fapt o micşorare de salariu?

Pentru unii, începutul carierei nu înseamnă o evoluţie firească şi constantă, ci o confruntare bruscă cu o realitate incomodă. Nu este vorba doar de amânarea mult aşteptatei promovări sau o creştere salarială de doar 3%, ci de ceva mai drastic - o reducere a salariului (şi aşa mic sau la limita decentului în opinia generaţiei Z).

Pe paginile de social media ale Ziarului Financiar, am făcut un sondaj dedicat Generaţiei Z, întrebându-i pe tineri dacă s-au confruntat cu o reducere salarială şi cum au reacţionat dacă a fost cazul. Cifrele vorbesc de la sine: 47% au avut deja o tăiere de salariu, iar aproximativ 15% dintre respondenţi au decis să plece imediat, refuzând să accepte situaţia. Alţi 21% au rămas, dar au admis că şi-au pierdut motivaţia. 11% au acceptat, fără să schimbe jobul sau să ceară explicaţii. Motivaţia? Probabil şi aici s-a pierdut prin fluturaşul de salariu.

Pentru jumătate dintre tineri, deşi recent intraţi pe piaţa muncii, experienţa reducerii salariale este deja o realitate. Continui să îţi legi cariera de un angajator care îţi scade veniturile sau cauţi rapid o alternativă mai bună? Conform sondajului, răspunsurile sunt împărţite: o parte dintre tineri (15%) aleg să plece imediat, căutând rapid o alternativă. Alţii (21%) rămân, dar îşi pierd motivaţia, iar 11% acceptă în tăcere, fără să îşi schimbe jobul. Restul de 53% nu au trecut încă printr-o astfel de situaţie, dar contextul economic arată că şi pentru ei această întrebare ar putea deveni, mai devreme sau mai târziu, extrem de actuală.

Inflaţia a erodat puterea de cumpărare - preţurile la chirii, utilităţi şi alimente cresc constant, iar tinerii resimt direct presiunea costului tot mai ridicat al vieţii. Într-un astfel de climat, o reducere de salariu nu e doar o problemă profesională, ci devine o povară personală, cu efecte imediate asupra stabilităţii financiare. Unde mai sunt banii de vacanţe, hobby-uri sau ieşiri la cafea?

Generaţia Z priveşte însă altfel aceste provocări. Dacă părinţii şi bunicii noştri erau obişnuiţi să accepte compromisuri de dragul stabilităţii, pentru tinerii de acum pragul de toleranţă este mult mai scăzut. Gen Z nu este o generaţie care să accepte „merge şi-aşa”. În momentul în care simt că nu sunt respectaţi sau apreciaţi, reacţia lor este rapidă şi tranşantă: „Îmi reduci salariul? Atunci îţi reduc şi eu loialitatea.” Pentru că deşi 32% au rămas la acelaş job, motivaţia şi interesul faţă de rolul lor în companie a scăzut.

Un studiu anterior al Romania Journal arată că, deşi Generaţia Z este cea mai optimistă din punct de vedere financiar (aproximativ 47 %), este totodată şi cea mai vulnerabilă economic — peste 63 % dintre ei nu reuşesc să economisească. Mai mult, dacă şi-ar pierde venitul, 6 din 10 nu cred că ar putea rezista mai mult de trei luni cu economiile actuale. De aceea realitatea rămâne însă dură: nu toţi îşi permit luxul de a pleca imediat având în vedere creşterile de TVA, care se văd deja în costul de trai, şi situaţia de pe piaţa muncii (angajările sunt în mare parte îngheţate). Mulţi aleg să rămână, dar fără aceeaşi implicare.

Oana-Maria Ioniţă este social media manager, Ziarul Financiar, BUSINESS Magazin, După Afaceri PREMIUM

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.