Marius Pandel, acţionar, AnimaWings: Cum depăşim dificultăţile post pandemice în aviaţie
Nu e nimic mai neplăcut, în industria aviatică şi cea de ospitalitate, decât să ai zboruri întârziate sau anulate. Nu ni se întâmplă des, dar ni se întâmplă câteodată şi nouă, pentru că în ultimii ani, întârzierile în zboruri sau anulările din motive tehnice au devenit tot mai frecvente, generând probleme pentru călătorii din întreaga lume. Care sunt cauzele care stau la baza acestei situaţii şi ce putem face ca să le putem contracara?
După perioada pandemiei - în care călătoriile s-au restrâns la strictul necesar în întreaga lume, iar industria turismului a redus peste tot personalul pentru a putea supravieţui - oamenilor le-a revenit dorinţa de a merge în vacanţe, iar calendarele de business s-au umplut din nou de călătorii de afaceri. Dar industria a rămas subdimensionată după perioada pandemiei. Reajustarea echipelor şi a infrastructurii, pentru a face faţă cererii crescute nu s-au putut face suficient de repede.
Fluxul mare de pasageri şi numărul crescut de zboruri din ultimii doi ani au fost gestionate de un personal insuficient, ceea ce a condus inevitabil la întârzieri şi anulări. Este o problemă complexă şi multidimensională. Industria aviatică, în special, este afectată de infrastructura deficitară, care nu a beneficiat de investiţii în perioada pandemică.
Un exemplu relevant este acela al unui aeroport care are capacitatea să primească 30 de avioane pe oră, dar care, în prezent, se confruntă cu cerere pentru 60 de avioane. Această discrepanţă între capacitate şi cerere a dus la aglomerări care afectează întregul sistem. Alt exemplu este cel al aeroportului Otopeni, care ar fi trebuit extins de multă vreme, dar pentru care investiţiile vitale întârzie.
Dacă în ultimii 2-3 ani s-ar fi realizat extinderile necesare, profitând de reducerea traficului aerian în loc să sufere de pe urma ei, situaţia aeroporturilor ar fi fost diferită. Dar acum sunt doar foarte aglomerate, iar personalul este insuficient şi nu mai este la acelaşi nivel de calificare ca în trecut, pentru simplul motiv că mulţi dintre specialiştii disponibilizaţi în pandemie au decis să urmeze alte cariere.
În condiţiile în care aeroporturile lucrează la capacitate maximă, fiecare minut de întârziere contează. Dacă un avion pleacă la timp, dar este nevoit să aştepte 15-20 de minute pentru a ateriza, şi are de efectuat mai multe curse pe zi, întârzierile se acumulează. Până la ultimul zbor, pot ajunge chiar şi la 2 ore, moment în care ultima cursă, conform reglementărilor stricte din aviaţie, ajunge să fie întârziată considerabil sau chiar anulată în unele cazuri din pricina depăşirii timpilor de zbor pe care echipajele sunt obligate să le respecte din raţiuni de siguranţă. În final, nota de plată pentru despăgubiri este suportată în cele mai multe cazuri de către companiile aeriene.
Un alt aspect crucial este managementul zborurilor. Unele companii aeriene care efectuează mai multe călătorii în fiecare zi cu aceeaşi aeronavă alocă foarte puţin timp între zboruri pentru descărcarea şi încărcarea bagajelor, pentru mentenanţă tehnică ori curăţenie. La operatorii ultra low-cost, această practică este şi mai frecventă, fapt care duce la presiuni suplimentare asupra echipajelor, dar mai cu seamă afectează calitatea condiţiilor de la bord şi chiar a siguranţei.
Pe lângă problemele ridicate de infrastructura aeroporturilor şi de insuficienţa personalului, problemele tehnice apărute la unul dintre marii producători de avioane au făcut ca multe companii să menţină un număr important de aeronave la sol şi să le suprautilizeze pe cele funcţionale. Aceasta înseamnă că operează cu flote subdimensionate, ceea ce complică şi mai mult situaţia.
În aceste condiţii, este evident că problemele din industria aviatică nu se vor rezolva rapid şi cu atât mai puţin de la sine, că e nevoie de curaj, investiţii şi iniţiativă. Aici, vorba chinezului „să priveşti orice criză ca pe o oportunitate” se aplică mai mult decât în orice alt domeniu.
Compania noastră aeriană, AnimaWings, şi-a început operaţiunile chiar în perioada pandemiei. Cel mai simplu lucru pentru noi ar fi fost să renunţăm, atunci când situaţia globală s-a schimbat atât de dramatic. Dar am perseverat, iar acum suntem în postura de a aduce în ţară, chiar de Ziua Naţională a României, prima aeronavă de pasageri nouă, Airbus A220-300. În următorii ani, flota noastră se va extinde cu 12 aeronave moderne şi noi, configurate şi contractate într-o perioadă vitregă turismului şi călătoriilor, dar extrem de utile pentru călătoriile românilor, acum.
Cu aeronavele noastre, ne dorim nu numai să asigurăm cursele necesare pentru destinaţiile de vacanţă populare, pentru toate sezoanele, în parteneriat cu agenţia de turism Christian Tour, care face parte din acelaşi grup de companii ca şi AnimaWings, dar şi să compensăm pentru deficienţele de infrastructură pe rutele interne, de care ne plângem de atâta vreme. Ne dorim să oferim românilor posibilitatea să călătorească între marile oraşe ale României repede şi civilizat, la preţuri corecte. Să deschidem astfel şi turiştilor străini calea către zonele turistice din ţară cu care ne mândrim cu conexiuni aeriene organizate inteligent şi curse aeriene confortabile şi accesibile, fără compromisuri low cost.
Asta înseamnă să mergi împotriva curentului? Sigur. Pentru că doar împotriva curentului decolează şi aterizează toate avioanele.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro