Este sau nu liderul cel mai important brand dintr-o afacere?

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 20 octombrie 2025 124 afişări

Este sau nu liderul cel mai important brand dintr-o afacere?

Afacerile româneşti s-au dezvoltat, au ajuns la un nivel de maturitate în care fac paşi către liga superioară – extinderi peste hotare, parteneriate, transferul către generaţiile doi sau chiar trei. Şi multinaţionalele sunt acum bine ancorate în piaţă, nu mai păşesc timid, testând terenul. Iar de cele mai multe ori, în evoluţia afacerilor un rol esenţial l-au jucat liderii; imaginea antreprenorilor se suprapune sau chiar confundă cu brandul pe care îl cresc. Sunt chiar situaţii în care antreprenori români care au făcut exit total din afaceri au avut condiţie în contract un mandat de conducere pe un anumit număr de ani. Şi asta nu neapărat pentru că poza lor este pe produse, ci pentru că firmele au crescut mulţumită lor, a felului lor de a fi, de a relaţiona cu parteneri, clienţi, reprezentanţi ai statului şamd. Admiraţia în afaceri este una dintre cele mai valoroase atuuri. Idee care revine sub varii forme de exprimare în fiecare lună octombrie, de 17 ani. Adică de când BUSINESS Magazin a lansat catalogul Cei mai admiraţi CEO din România, un produs care reflectă gradul de apreciere a liderilor din mediul de afaceri local pentru cei care conduc businessuri.

Un produs asumat din start ca fiind subiectiv – pentru că reflectă admiraţia – topul este realizat după criterii riguroase.

Contează numărul de sufragii atribuit, iar în cazul în care mai mulţi lideri au acelaşi număr de voturi, reacţia BUSINESS Magazin realizează departajarea în funcţie de cifra de afaceri a companiilor pe care le reprezintă şefii de companii.

Am aflat, de-a lungul anilor, că admiraţia poate fluctua, iar mediul de afaceri premiază sau penalizează, în funcţie de situaţie. Iar acest lucru contează. Când un brand stârneşte admiraţie, lucrurile bune încep să se întâmple – în primul rând apare curiozitatea, oamenii devin mai atenţi, clienţii devin mai loiali, se poate întâmpla să vorbească cu entuziasm despre brandul respectiv şi revin cu plăcere. În acelaşi timp, angajaţii sunt mai motivaţi să rămână şi să performeze.

Totul porneşte de la felul în care este perceput brandul: dacă pare competent, dar şi cald şi uman, are toate şansele să câştige încrederea oamenilor. Iar atunci când rezolvă probleme reale şi oferă valoare, brandul devine un partener de încredere – nu doar un furnizor. Unii oameni sunt branduri ei înşişi şi ajută, implicit, şi dinamica afacerilor.

Pentru angajaţi, admiraţia faţă de lideri poate însemna mai multă energie şi implicare, mai mult interes, poate fi chiar un exemplu de urmat. Iar pentru consumatori, e adesea primul pas spre o decizie de cumpărare.

În business, ca şi în viaţă, nu urmăm doar strategii, ci oameni. Lideri care ne inspiră. Nu pentru că ştiu toate răspunsurile, ci pentru felul în care pun întrebările, cum reacţionează, ce drum aleg. Nu pentru că sunt perfecţi, ci pentru că rămân umani atunci când ar putea alege puterea rece a autorităţii.

Admiraţia în mediul de afaceri nu se câştigă doar prin rezultate. Ea apare atunci când performanţa e dublată de integritate. Când un lider îşi asumă decizii grele, dar le comunică sincer. Când nu cere loialitate, ci o inspiră. Când nu vorbeşte despre cultură organizaţională, ci o creează prin felul în care acţionează, zi de zi.

De cele mai multe ori, admiraţia apare în detalii: într-o decizie curajoasă luată când toţi se temeau, într-un „nu ştiu” spus cu onestitate, într-un „mulţumesc” rostit autentic, în felul în care sunt construite şi dezvoltate relaţiile cu partenerii, clienţii, cu angajaţii. Nu e vorba doar despre carismă, ci despre consecvenţă. Nu doar despre a străluci în faţă, ci şi despre a ridica pe alţii din spate.

Odată câştigată, admiraţia devine una dintre cele mai valoroase monede ale leadershipului modern.   

 

Ioana Mihai-Andrei este redactor-şef, Business Magazin

 

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.