Era consumului

Postat la 13 martie 2007 1 afişăre

Pe rafturile magazinelor, lactatele au jucat in 2006 rolul principal: vanzarile au crescut cu peste 32% in volum si aproape 36% in valoare, conform unui studiu MEMRB. Ceea ce se inseamna ca in volum, vanzarile de lactate au crescut de trei ori mai mult decat piata produselor alimentare.

Pe rafturile magazinelor, lactatele au jucat in 2006 rolul principal: vanzarile au crescut cu peste 32% in volum si aproape 36% in valoare, conform unui studiu MEMRB. Ceea ce se inseamna ca in volum, vanzarile de lactate au crescut de trei ori mai mult decat piata produselor alimentare.

 

Consumul creste cu o viteza mai mare in valoare decat in volum, ceea ce inseamna ca romanii incep sa cumpere produse mai scumpe (si evident mai bune calitativ). Aceasta este ideea de baza a unui studiu realizat de compania de cercetare de piata MEMRB pentru vanzarile din retail. Potrivit acestuia, piata bunurilor de larg consum a crescut anul trecut cu peste 6% in volum si 17,4% in valoare. "Cea mai mare crestere s-a reflectat in piata produselor alimentare, care a urcat cu 11,8% in volum si peste 21% in valoare", spune Marius Caluian, director general al MEMRB.

 

Vanzarile tot mai mari de bunuri de larg consum inseamna nu numai afaceri mai bune pentru companiile producatoare, ci reprezinta si o confirmare a faptului ca Romania, ce s-a aflat ani in sir in coada listei in ce priveste media consumului pe pietele europene, este pe drumul spre "convergenta".

Adica trebuie sa ajunga, asemeni altor tari europene, la aceleasi niveluri nu numai de preturi, ci si de consum.

 

2006 este in aceste conditii al treilea an de crestere consecutiva a vanzarilor de bunuri de larg consum, chiar daca in 2006 cresterea a fost mai mica (6% in volum si 17,4% in valoare) fata de cea inregistrata anul precedent (12,1% in volum si 29,4% in valoare), afirma Caluian.

 

In afara de baza mica de plecare a consumului fata de cel inregistrat in alte piete mai dezvoltate, in ultimii ani cresterea veniturilor a impins romanii catre un consum mai sofisticat, cu produse mai scumpe, cu valoare adaugata mai mare. Produsele care implica un grad mai redus de procesare au inregistrat cresteri temperate - cazul uleiurilor pentru gatit (3,5%), pastele fainoase (7,9%) -, iar valoarea vanzarilor de margarina chiar a scazut (cu 2,2%). La polul opus, afisand cresteri de peste doua cifre, se plaseaza deserturile lactate (60%), maioneza (57%) si pateul (41,2%).

 

Pe toata linia au avut de castigat afacerile procesatorilor de lapte, produsele lactate inregistrand cresteri de peste doua cifre ale valorii vanzarilor, fie ca e vorba de lapte (71,4%), iaurt (30,7%), lapte batut (24,6%), smantana (30,7%), sana si kefir (peste 53%), creme de branza (peste 40%). Piata produselor lactate a fost cea mai dinamica, crescand cu circa o treime atat in valoare (aproape 36%), cat si in volum.

 

Ca valoare generala insa, piata produselor alimentare a crescut in valoare cu precadere datorita alimentelor scumpe, cu valoare adaugata mare - ca in cazul ciocolatei (a crescut in 2006 cu 28,3% in valoare) sau a produselor din carne (ce au crescut cu 27,4% in valoare).

 

Nu doar piata de produse alimentare a crescut anul trecut, ci si vanzarile de produse nealimentare care s-au marit cu 9,4% in volum si 13% in valoare, cel mai puternic rol avandu-l cosmeticele, ce au inregistrat cele mai mari plusuri, de circa o cincime, atat in valoare, cat si in volum. In acelasi timp, detergentii au inregistrat cea mai mare scadere a volumului de vanzari dintre toate categoriile de produse studiate (cu 14,4%), scadere ce nu s-a reflectat insa si in cifrele de afaceri ale producatorilor, deoarece valoarea pietei a crescut cu aproape un procent (0,8%).

 

Cea mai importanta cauza a scaderii in volum a pietei de detergenti este lansarea, din toamna anului trecut, a detergentilor mai compacti cu o treime, care permit utilizarea unei cantitati mai mici de detergenti pentru spalarea aceleiasi cantitati de rufe.

 

Tot pe panta de scadere a volumului de vanzari s-au inscris anul trecut si bauturile alcoolice (3,2%), valoarea pietei inregistrand insa o crestere de peste 16%. Principalul argument al acestui fenomen este cresterea accizelor si mai ales introducerea taxei pe viciu. In schimb, bauturile nealcoolice (ape minerale, bere fara alcool, bauturi energizante, ceaiuri si sucuri) au inregistrat plusuri in vanzari atat in volum (1,8%), cat si in valoare (13,5%). Actorul principal in piata de bauturi nealcoolice a fost segmentul bauturilor energizante, ale caror vanzari au crescut cu peste 119%.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Era consumului
/opinii/era-consumului-1008525
1008525
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.