Dedesubturile cazului SAP

Autor: Mircea Sarbu Postat la 15 noiembrie 2010 94 afişări

Cand este vorba de o piata profitabila dominata autoritar de doi competitori, conflictul este inevitabil si orice arme sunt permise. Chiar si cele juridice, iar Oracle n-a ezitat sa le foloseasca impotriva lui SAP.

Cred ca toti cei interesati de businessul IT au aflat despre procesul dintre cei doi giganti din domeniul programelor de nivel "enterprise", Oracle si SAP. Foarte pe scurt, Oracle acuza pe SAP ca a accesat ilegal reteaua interna Oracle si a descarcat o multime de software si documentatie tehnica, ceea ce este nu doar o practica comercial condamnabila, ci furt in toata legea. SAP a recunoscut ca a descarcat programe si documentatie, asa ca punctul principal al litigiului la momentul actual il constituie daunele.In stilul caracteristic - adica extrem de agresiv - Oracle a cerut patru miliarde de dolari, dar judecatorul Phyllis Hamilton a cerut excluderea pierderilor potentiale cauzate de faptul ca n-au putut sa vanda si alte produse clientilor PeopleSoft si Siebel (ambele detinute de Oracle). Pana la urma s-a ajuns la 1,66 miliarde, ceea ce n-ar fi chiar catastrofa anuntata de multe ziare.

La urma urmei, suma ar reprezenta putin peste o zecime din venitul pe 2009 realizat de SAP. Joshua Greenbaum e de parere ca scopul lui Larry Ellison este mai degraba umilirea competitorului.Pare simplu, dar de fapt e ceva mai complicat. Sa vedem intai cine sunt personajele si care este miza reala. SAP este cea mai mare firma de soft europeana si a pornit de la bun inceput pe ideea programelor de business la nivel de intreprindere. Adica ERP, CRM si altele de felul acesta. Toate acestea necesita baze de date performante, asa ca SAP si Oracle au fost parteneri multa vreme: SAP cu aplicatiile si Oracle cu baza de date. Numai ca lucrurile au luat o alta turnura cand Oracle s-a indreptat spre piata aplicatiilor, mai intai cu Oracle Financials, dupa care i-a cumparat pe toti jucatorii importanti din domeniu (PeopleSoft, Siebel, BEA). Asa se face ca din parteneri, cele doua companii au devenit concurenti inversunati.

Pentru a localiza miza, cateva amanunte despre acest gen de aplicatii. Spre deosebire de programele "la cutie", unde stiti din start cati bani dati si ce primiti, in cazul softurilor de intreprindere sunt implicate nu doar licentele (foarte complicate si ele), ci si foarte multe servicii, de la instalare si instruire pana la suport tehnic si intretinere. Iar acestea din urma vin cu taxe anuale destul de scumpe si, de fapt, ele reprezinta poate cea mai importanta afacere a furnizorului de soft. Dupa unele surse, in acest domeniu veniturile din mentenanta sunt de doua ori mai mari decat cele din licente. Nu este intamplator ca exista multe firme specializate in suport si intretinere pentru astfel de aplicatii.

Iar in centrul acestui caz sta tocmai o asemenea companie, numita TomorrowNow si specializata in mentenanta pentru produsele de la PeopleSoft, JD Eduards si Siebel. TomorrowNow avea o buna reputatie si preturi mult mai mici decat cele de la Oracle, asa ca multi dintre vechii clienti ai acestor firme au preferat sa-si pastreze contractele de intretinere. Imediat dupa ce Oracle a cumparat PeopleSoft (2005), SAP a cumparat TomorrowNow cu 10 milioane de dolari, iar de aici au inceput sa sara scantei. Daca pana atunci pentru Oracle era vorba doar de niste pierderi cauzate de o mica companie, acum SAP avea sansa sa-i fure clienti care erau multumiti de suportul de la TomorrowNow, devenita intre timp SAP TN. Inca de atunci, SAP se astepta ca Oracle sa-i intenteze un proces, ceea ce s-a si intamplat, in martie 2007. Acesta este de fapt procesul care se judeca zilele acestea.

Dar si faptele propriu-zise merita cateva explicatii. Greu de crezut ca SAP a luat software de la Oracle pentru a-si imbunatati aplicatiile, pentru simplul motiv ca este mai ieftin sa dezvolti programe proprii decat sa integrezi surse de la altcineva, mai ales in cazul aplicatiilor extrem de complexe. De fapt, TomorrowNow a accesat reteaua interna a Oracle in numele clientilor sai, care aveau dreptul la documentatie si update-uri ca urmare a licentei. Cei de la Oracle au vazut ca IP-urile apartineau SAP, iar acesta a fost un motiv suficient.

Intrebarea se poate pune astfel: daca documentatia ar fi fost tiparita, firma care asigura suportul ar fi avut dreptul s-o consulte? Cu siguranta. De ce nu o poate consulta pe cea in format digital? Daca update-urile ar fi fost furnizate pe suport, mentenanta ar fi avut acces la soft? Desigur. De ce nu se intampla la fel cand sunt livrate prin internet? Iar faptul ca au folosit parolele clientilor (cu consimtamantul acestora) cu greu poate fi calificat drept "spargere".E de fapt un razboi comercial dus cu arme juridice. E vorba de bani si piete, iar SAP a pierdut runda aceasta. Vor mai fi si altele.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
SAP,
Oracle,
concurenta
/opinii/dedesubturile-cazului-sap-7712105
7712105
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.