Cumparam de oriunde, numai liniste sa fie

Postat la 06 februarie 2007 1 afişăre

Spune-mi cu cine te asociezi ca sa iti spun cine esti." Proverbul s-a transformat in dicton de business pentru mai multe companii care s-au ferit din rasputeri sa-si asocieze imaginea cu "baietii destepti" din energie.

"Spune-mi cu cine te asociezi ca sa iti spun cine esti." Proverbul s-a transformat in dicton de business pentru mai multe companii care s-au ferit din rasputeri sa-si asocieze imaginea cu "baietii destepti" din energie.

"Am preferat sa nu ne legam numele de companii din domeniul furnizarii de energie electrica implicate in tot felul de discutii negative in piata", spune Simona Constantinescu, membru in consiliul de administratie al companiei Ana Hotels. Hotelurile detinute de lantul Ana (sase la numar, cu capacitate mare de cazare – aproape 1.000 de camere si consum mare de energie, mai ales daca luam in calcul si telefericul din Poiana Brasov) ar fi un client bun pentru orice distribuitor de energie: "Ne vom gandi la asta din acest an, deoarece costurile cu energia au crescut foarte mult in ultimul an, cea mai mare crestere (23%) fiind la hotelul Athénée Palace Hilton".

 

Pentru activele grupului Ana, care sunt la mare distanta unele de altele, solutiile sunt ori negocierea cu un distribuitor a unui tarif avantajos, ori o investitie in generarea de energie, care sa le asigure consumul propriu.

 

La investitiile mai restranse si legate intre ele, cum este complexul hotelier Caro din Bucuresti, problema s-a rezolvat mai simplu: Ioan Lazar, proprietarul complexului, a investit 200.000 de euro intr-o centrala de trigenerare, pe care o va pune in functiune odata cu cladirea in care va fi unul dintre cele mai mari ballroom-uri din Bucuresti (sala de evenimente), adica la sfarsitul lunii martie. Ioan Lazar a considerat ca e mai simplu si mai "curat" asa.

 

Isi va mentine contractul cu Electrica Muntenia Sud, care ii furniza pana acum curentul, mai ales pentru a avea o rezerva, dar cea mai importanta parte va fi reprezentata de energia produsa in regie proprie.

Cu alte cuvinte, potentiali buni clienti pentru furnizorii de energie prefera sa nu fie asociati cu nume enumerate in diverse randuri de autoritati in contexte rele. Pe de alta parte insa, suspiciunile care planeaza, cu sau fara motiv, asupra respectivilor furnizori, cunoscuti generic sub numele de "baietii destepti", nu le-au afectat deloc acestora afacerile.

 

Cel mai mare furnizor privat de energie, dar si cel mai mediatizat, Energy Holding, a raportat pentru anul trecut o crestere a veniturilor cu 25%, pana la 295 de milioane de euro, si un profit net de 12 milioane de euro.

 

Oficialii Energy Holding spun ca marja mare de crestere vine predominant din castigarea contractului cu compania Petrom (din primavara anului 2006 pana in primavara lui 2008, Energy Holding va trebui sa livreze catre Petrom un volum de 2 TWh, adica aproximativ 2% din intreg consumul Romaniei intr-un an).

 

Cert este ca astfel de contracte au adus Energy Holding, dupa calculele proprii, la o cota de piata de 12%, putin mai mare decat cea a Electrica Muntenia Sud (11,1%), care era cel mai mare furnizor anul trecut si la a carei privatizare s-au batut zece mari companii.

 

Apropierea de aceeasi cota de piata a avut insa costuri diferite. Energy Holding a investit sume de ordinul a cateva zeci de milioane de dolari (ultimele doua milioane, intr-un centru de management energetic care permite companiei sa functioneze ca o bursa interna de energie, diferentele de consum ale clientilor putandu-se compensa intre ele), in timp ce italienii de la Enel au platit 820 de milioane de euro pentru Electrica Muntenia Sud. Enel inca nu a intrat in posesia Electrica, din cauza scandalurilor legate de cercetarile asupra unor neclaritati privind momentul privatizarii.

 

Iar Energy Holding mai are un avantaj: a ales clientii si livreaza energia numai catre companii cu consum mare, pe cand cumpararea unei foste distributii de stat presupune existenta unei importante baze de clienti consumatori casnici – care presupun costuri mari, multe probleme si aduc venituri mai mici fata de clientii industriali.

 

Sub liderii de piata, lupta e si mai apriga, pentru fiecare client si pentru fiecare procent de cota de piata. Numarul furnizorilor a crescut cu mult in ultimul an, iar liberalizarea integrala a pietei de energie si posibilitatea de a aborda piata in ansamblu va inmulti si mai mult posibilitatile, dar va inteti si competitia. Pe fondul cresterii consumului si al ofertei insuficiente de energie pe termen mediu, spectacolul se anunta interesant. 

Urmărește Business Magazin

/opinii/cumparam-de-oriunde-numai-liniste-sa-fie-1008184
1008184
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.