Cireasa de pe tort

Postat la 13 februarie 2007 2 afişări

Pentru Carrefour, cea mai mare retea de hipermarketuri de pe piata romaneasca, interesul pentru preluarea spatiului in care a functionat pana la sfarsitul anului trecut hipermarketul alimentar Univers’all marcheaza o premiera. Pentru alti retaileri insa, startul achizitiilor s-a dat deja.

Pentru Carrefour, cea mai mare retea de hipermarketuri de pe piata romaneasca, interesul pentru preluarea spatiului in care a functionat pana la sfarsitul anului trecut hipermarketul alimentar Univers’all marcheaza o premiera. Pentru alti retaileri insa, startul achizitiilor s-a dat deja.

Doua sunt premierele pe care le marcheaza Carrefour pe piata romaneasca prin negocierile pe care le duce pentru preluarea spatiului Univers’all din Piata Unirii, Bucuresti. Unu: retailerul francez, intrat pe piata din 2001, si-a deschis pana acum magazine numai in spatii special construite pentru el, iar spatiul din Unirea nici macar nu seamana cu proiectele dezvoltate pana acum. Doi: Carrefour nu a mai facut nicio alta preluare. O alta premiera care ar putea marca tranzactia ar fi functionarea unui hipermarket Carrefour intr-un spatiu inchiriat, aceasta fiind cea mai probabila varianta. Pentru ca Razvan Petrovici, omul de afaceri care a controlat reteaua Univers’all, si-a manifestat intentia clara de a nu vinde un singur spatiu: cel din Capitala. Totusi, tocmai acest spatiu pare a fi cel mai interesant pentru partenerii de negocieri, pe de o parte datorita pozitiei (in centrul Bucurestiului), iar pe de alta parte gratie spatiului (suprafata totala de 6.000 mp).

 

In conditiile in care comerciantii se lupta sa gaseasca terenuri pentru deschiderea de noi magazine, spatiul aflat in mijlocul Capitalei echivaleaza cu lozul castigator. Asa cum nu-i totuna sa ai o locuinta in centrul orasului sau la marginea lui, si vanzarile pe care le fac magazinele functioneaza in stransa legatura cu acelasi principiu. Dovada clara este ca cel mai "central" dintre hipermarketuri - Carrefour din complexul comercial Orhideea, in zona Regiei din Capitala - este magazinul cu cel mai mare trafic de clienti din Europa pentru comerciantul francez. Iar pentru un magazin mai central de-atat nici nu poate fi vorba ca retailerii sa mai primeasca autorizatii de constructie, avand in vedere ca nicio capitala europeana nu are un hipermarket chiar in "buricul targului". Alternativa se dovedeste a fi preluarea sau inchirierea de spatii care au pozitii bune.

 

Totusi, aceasta nu este o noutate absoluta pe o piata unde in 2006 retelele internationale de comert au facut primele preluari. Nici una dintre ele nu a avut insa ca obiect un spatiu la fel de tentant - nici ca pozitie si nici ca dimensiuni. Primele miscari au fost marcate de retailerul de origine olandeza Spar, de a prelua cele trei magazine ale retelei Diskont din Alba-Iulia. Cam in acelasi timp, Billa a cumparat la Baia Mare doua spatii ale retelei Hofer, care avea un total de 12 magazine, iar reteaua La Fourmi s-a marit cu trei magazine Best. Iar din momentul in care Petrovici a decis sa renunte la afacerea din retailul cu bunuri de larg consum, a fost o chestiune de zile pana cand a inceput sa-i sune telefonul cu oferte de preluare a spatiilor. Esecul celui mai mare comerciant roman a fost pentru competitorii sai sansa de a prelua spatii a caror destinatie comerciala era deja notorie pentru consumatori. Astfel ca pentru retailerii ramasi pe piata castigul a fost dublu - in primul rand pentru ca au scapat de un concurent si in al doilea pentru ca au putut sa preia spatii cu vad. Si daca Petrovici spunea, atunci cand a inceput vanzarea la bucata a retelei Univers’all, ca nu-i lipsesc de pe masa oferte de la companii care opereaza supermarketuri, iata ca mai nou a trezit si interesul celui mai mare lant de hipermarketuri, in termeni de valoare a vanzarilor realizate in 2006.

 

Or, locul din Capitala al fostului Univers'all este cu atat mai tentant cu cat, daca retelele internationale mai gasesc si de-acum incolo supermarketuri romanesti de cumparat, situatia este cu totul alta in privinta spatiilor de dimensiuni mari. Mai sunt doar doi comercianti romani ce au magazine de mari dimensiuni: pitestenii de la Pic si sibienii de la Trident, iar dintre acestia doar ultimii s-au declarat deschisi unor eventuale discutii. De cealalta parte, retelele internationale se intrec in declaratii de interes pentru operatorii de magazine ce vor sa renunte la afaceri. Cu atat mai apriga se anunta lupta pe spatii dintre retaileri cu cat, in general, primii sositi in diverse orase si-au asigurat cele mai bune locuri la "primul pret". Intarziatilor le raman, dupa cum spune Gunter Grieb, directorul retelei Kaufland, "second best position" (cea de-a doua optiune) la un pret mai mare.

 

Anul 2007 va marca un record prin numarul de preluari de comercianti romani, pentru ca retelele internationale isi vor continua efortul de a se extinde cu orice chip. Intr-un asemenea context, nici nu se pune problema ca spatiile comerciale cu vad - ca fostul magazin Univers’all din Capitala - sa nu atraga suficienti petitori care sa liciteze pentru ele.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Cireasa de pe tort
/opinii/cireasa-de-pe-tort-1008252
1008252
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.