Ultimul cadru in publicitate

Postat la 11 martie 2006 1 afişăre

Odata crescut "aluatul" creativ, se trece la "coacerea" reclamelor. Dupa ce e totul gata, se "adauga" cireasa: post-productia. Oferita de obicei la pachet cu productia reclamei, editarea audio-video a inceput sa devina un business de nisa. Business care atrage, dupa unele estimari, 15-20% din piata productiei de reclama.

Odata crescut "aluatul" creativ, se trece la "coacerea" reclamelor. Dupa ce e totul gata, se "adauga" cireasa: post-productia. Oferita de obicei la pachet cu productia reclamei, editarea audio-video a inceput sa devina un business de nisa. Business care atrage, dupa unele estimari, 15-20% din piata productiei de reclama.

In urma cu zece ani, o agentie de publicitate autohtona trebuia sa mearga in afara ca sa editeze un spot cu o grafica de exceptie si o compozitie de impact. Astazi, agentia poate ramane acasa, sa lucreze cu un partener local. Iar clientul se alege cu de doua-trei ori mai multi bani decat daca agentia i-ar edita spotul la Londra, de exemplu. Majoritatea agentiilor fac outsourcing pentru executia reclamelor. Aparatura de specialitate, softurile si profesionistii in domeniu ar fi o investitie mult prea mare si "poate nu cea mai necesara" pentru agentii, spun specialisti din domeniu.

Mirosind potentialul acestei nise, au inceput sa apara companii specializate in post-productie audio-video. Cele care au avut bani sa investeasca in tehnologie, profesionisti si marketing s-au extins catre alte piete conexe: productie si editare film si videoclipuri. Corina Stan, director de productie al studioului Libra Film, spune ca in anii trecuti nisa cea mai profitabila a fost productia de videoclipuri.

"In ultimul timp insa, am incercat sa ne axam doar pe productia de filme si reclame", spune Stan. 

Alte companii au preferat sa puna accent pe executia reclamelor. Din trei motive: anual, productia de reclame creste cu 10-15% pe an, dupa estimarile unor specialisti. Implicit, daca se produce mai mult, "se post-produce mai mult", cum spune Dinu Panescu, senior copywriter al agentiei Friends Advertising.

Al doilea motiv este tehnologia. Care este mai putin pretentioasa decat in cazul editarii filmelor, de exemplu. Razvan Sabie, directorul Carter Films (productie si post-productie de spoturi publicitare si filme) spune ca echipamentele de post-productie, "in special cele low-medium", au devenit "din ce in ce mai accesibile" din punct de vedere financiar. Asa se explica de ce sunt "din ce in ce mai multe" companii de post-productie pe piata. Pe de alta parte, aceasta dezvoltare a pietei in segmentul de mijloc s-a produs si pentru ca a fost cerere pe segmentul respectiv. In Romania, inca sunt multi clienti care se multumesc cu o executie medie a spoturilor, spun unele agentii, care pun aceasta realitate si pe seama bugetelor reduse de productie in general.

Al treilea motiv care sta la baza cresterii pietei de editare a reclamelor - si poate cel mai important dintre toate - sunt  tarifele de doua-trei ori mai mici comparativ cu alte tari. Acestea sunt atractive atat pentru clientii din Romania, dar, mai ales, ele fac cu ochiul peste hotare. Ca si in cazul filmelor, vestea ca in Romania se pot face productii si post-productii de reclame la preturi mici a ajuns si prin alte tari. De pilda, agentia de publicitate japoneza Dentsu (una dintre cele mai mari conglomerate de publicitate din lume) a venit in Romania sa produca un spot pentru o firma de medicamente japoneza, in luna octombrie a anului trecut. Dentsu a lucrat cu Carter Films, la care a ajuns pe "filiala londoneza".

De altfel, agentiile si clientii straini apeleaza la serviciile din Romania "in mod curent", spune Laura Georgescu-Baron, A/V production director al agentiei Leo Burnett Romania. Pentru ca obtin "calitatea dorita cu o reducere considerabila a bugetului". De regula, clientii straini apeleaza la serviciile companiilor care au in dotare tehnologie de ultima ora. 

Asadar, piata post-productiei de reclame pare sa se imparta in doua: segmentul low-medium si segmentul premium. In ce priveste primul segment, acesta atrage agentiile si clientii locali cu bugete mici si medii. Dupa estimarile unor specialisti, acestea variaza de la 2.000 USD (numai post-productie) la circa 30-40.000 USD, cazul fericit (cu tot cu productia spotului). Cel de-al doilea segment, considerat "premium" de cunoscatorii pietei, atrage bugete si clienti "premium". Numai editarea spotului poate costa pana la 100.000 USD, dar si rezultatul este pe masura: grafica originala, compozitie de exceptie, animatie 3D. De regula, clientii dispusi sa cheltuie acesti bani numai pentru post-productie vin din alte tari.

Si totusi, au fost cazuri in care "miscarea" s-a produs si in sens invers. Adica au fost agentii din Romania care au ales sa faca post-productia in alte tari. Laura Georgescu-Baron, de la Leo Burnett povesteste ca in 1998, agentia a filmat doua spoturi la Hopfen Konig in Slovenia. Post-productia a fost facuta tot acolo. Nu a fost o filmare care sa presupuna "ceva deosebit", spune ea, insa clientul "nu a avut incredere" in executia acestui spot in Romania. Georgescu-Baron spune ca cele doua spoturi au costat de patru ori mai mult decat in Romania. In general, cel mai mic buget pentru realizarea unui spot in strainatate este de 100.000 USD. "In Romania, nu stiu daca se fac trei spoturi cu astfel de buget", a spus ea.

Insa aceasta practica a agentiilor locale de a post-produce reclame in alte tari a devenit din ce in ce mai rara. Pentru ca nu a mai fost nevoie. Exista acum in Romania, "in mare parte", atat aparatura cat si tehnologia existenta in alte tari, spun reprezentanti ai agentiei Graffiti/BBDO. Agentia spune ca nu a fost cerere care sa le fi ramas "neonorata" aici. Bineinteles, si preturile sunt "mult mai mici". Exceptie a facut spotul Dacia Logan, realizat integral in Spania. Dar exista si agentii care nu au apelat niciodata la servicii de post-productie in alte tari. NextCap, de pilda, spune ca nu a avut nici un proiect pe care "sa nu-l poata rezolva" aici.  "Spotul pentru cafeaua Ackerman s-a filmat in Olanda pentru ca am avut nevoie de casting si locatii olandeze, dar post-productia s-a facut in Romania", spune Otilia Mihailov, PR Coordinator.

Concluzia? Romanii "incep sa iasa de sub farmecele studiourilor straine", dupa cum spune Dinu Panescu de la Friends Advertising. Cele romanesti au ajuns sa fie "la fel de capabile" ca si cele din alte tari. Simplul fapt ca sunt studiouri si chiar freelanceri care lucreaza pentru Hollywood, spune Panescu, demonstreaza clar ca "in Romania poti face cam orice-ti trece prin cap. Totul e sa ai bani".

In ce masura sunt clientii dispusi sa dea acesti bani pentru o post-productie de calitate? Raspunsul il dau tot agentiile: cu ani de zile in urma post-productia se rezuma la un montaj simplu, cateva efecte de baza, un voice-over si apoi spotul mergea la emisie. Acum lucrurile stau cu totul altfel. "Se tinde spre perfectiune", spun agentiile. Ceea ce inseamna ca va creste si disponibilitatea clientilor de a cheltui bani pentru finisajul de calitate al reclamelor.

Dinamica pietei autohtone nu a ramas neobservata nici de investitori. Chainsaw, o companie americana specializata in post-productia digitala, a deschis de curand un studio la Bucuresti. Investitia a fost de un milion de dolari - in birouri, tehnologie si oameni. Despre compania pe care o conduce, Bill DeRonde spune ca lucrat la post-productia unor evenimente de notorietate, cum ar fi Gala de decernare a premiilor Oscar, MTV Movie Awards. In Romania, Chainsaw se va concentra pe postprocesarea reclamelor TV, "pentru ca acest segment de piata este in crestere". Insa planurile de extindere "sunt mari". Chainsaw intentioneaza sa lucreze si pentru televiziuni si studiouri de productie si sa devina, pe viitor, un punct de lucru european. DeRonde a mai spus ca studioul sau este "primul care ofera servicii integrate, bazate pe tehnologie digitala, dedicat in intregime post-productiei". Chainsaw intra pe o nisa in care activeaza in jur de zece companii, conform estimarilor unor jucatori. O nisa care nu "este foarte aglomerata", cum o caracterizeaza DeRonde.

O nisa si mai putin aglomerata este cea a serviciilor de post-productie foto. Reprezentantii recent-infiintatei companii Carioca (o investitie de circa 80.000 de euro) spun ca ei sunt singurii care ofera servicii integrate pentru productia de fotografie de publicitate. Adica inclusiv "faza de postproductie, de la prelucrarea fotografiilor, pana la intregrarea in imagine a efectelor speciale sau a realizarii colajelor foto". Aceasta piata tinde sa devina comparabila cu cea a productiei audio-video - care atrage multi clienti straini. "Asta pe masura ce oferta se profesionalizeaza si rezultatele devin similare cu cele din Vest."

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Ultimul cadru in publicitate
/media-marketing/ultimul-cadru-in-publicitate-976594
976594
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.