Fotografie sau reteta succesului: ilustratie...

Postat la 22 mai 2007 2 afişări

Cel mai dificil lucru pentru un redactor-sef este sa propuna o fotografie pentru coperta. Dar daca ar alege o caricatura, un desen sau un titlu scris pe un fond negru?

Cel mai dificil lucru pentru un redactor-sef este sa propuna o fotografie pentru coperta. Dar daca ar alege o caricatura, un desen sau un titlu scris pe un fond negru?

 

Ne-am obisnuit in Romania ca o coperta de revista sa aiba in prim-plan o fotografie reusita. M&A si-a propus – in acest numar - sa sparga acest tipar si sa le prezinte cititorilor o ilustratie. Nu e o inovatie a noastra, ci o schimbare a unghiului de abordare. Revistele straine recurg adesea, pentru varietate, la ilustratii realizate de artisti plastici.

 

Am ales spre exemplificare 9 coperti ilustrate ale unor reviste americane. Ele fac parte din topul celor mai bune 40 de coperti din ultimele patru decenii. Clasamentul Magazine 40/40 a fost facut la sfarsitul anului 2005, de catre American Society of Magazine Editors (ASME) si a luat in considerare 444 de coperti trimise de 136 de reviste. Juriul a fost alcatuit din 52 de persoane: directori de reviste, editori, designeri si fotografi profesionisti, care au lucrat la acest top pe tot parcursul anului 2005. Potrivit directoarei executive a ASME, Marlene Kahan, criteriile de selectie au fost: calitate, creativitate si inovatie.

 

Pe primele doua locuri s-au plasat doua coperti care au facut senzatie: Rolling Stone din 1981 cu o fotografie a lui John Lennon dezbracat, imbratisand-o pe Yoko Ono si Vanity Fair din 1991 cu Demi Moore insarcinata, pozand nud. Doua fotografii care au emotionat deopotriva lumea si juriul.

 

Topul cuprinde insa noua coperti care au reusit sa produca o puternica impresie asupra membrilor juriului, desi nu au in prim-plan o fotografie.

 

Pe locul patru in clasament se afla coperta revistei The New Yorker din 29 martie 1976. Desenul a fost realizat de unul dintre cei mai iubiti artisti americani - Saul Steinberg. Titlul este sugestiv pentru mesajul copertei: "O privire asupra lumii de dincolo de 9th Avenue". Dincolo de rAul Hudson se pot observa cinci tari: trei aflate peste Oceanul Pacific: China, Japonia si Rusia si doua situate la granita Statelor Unite: Canada si Mexic. Washington DC este langa Mexic, Los Angeles langa un munte mic, iar orasul Las Vegas este vecin cu statul Nebraska si cu orasul Kansas City! Un regal geografic! Ironia artistului se indreapta spre "Manhattan-centrismul" new yorkezilor, spre limitele geografiei lor mentale. 

 

Pe locul cinci in top se afla revista Esquire, din mai 1969. Coperta a fost creata de George Lois, art director. Imaginea il reprezinta pe Andy Warhol "inghitit" de o supa Campbell. Este un simbol pentru modul in care un artist poate fi "inghitit" si devorat de celebritatea sa.

 

Locul noua este ocupat de o coperta care a creat multa vAlva in 1966. Este vorba tot de revista Esquire, care in octombrie 1966 a publicat un reportaj despre atrocitatile razboiului din Vietnam. Acel articol a avut 33.000 de cuvinte si este considerat cel mai lung material din istoria revistei. Coperta este neagra si cuprinde doar un titlu: "Oh, my God - we hit a little girl!". Americanii considera ca acest numar din Esquire a ajutat in mod semnificativ la schimbarea perceptiei publicului asupra razboiului din Vietnam. 

 

O alta coperta care are doar un titlu rosu pe fond negru e cea a revistei Time din 8 aprilie 1966. "Este Dumnezeu mort?" se intreaba Time. La aceasta intrebare raspund diversi teologi americani, analizand laicizarea progresiva a societatii americane din anii '60. Aceasta este prima coperta din istoria revistei Time in care nu apare o fotografie.

 

In top se afla si o coperta din 2001 a revistei The New Yorker, care trimite la coperta din 1976, prezentata mai sus. Harta "New Yorkistanului" a fost realizata de Maira Kalman and Rich Meyerowitz. Este un raspuns dat lui Saul Steinberg si o incercare de a realiza o noua harta mentala a New York-ului in acord cu problemele anilor 2000. De aceasta data, orasul este impartit in provincii cu nume care amintesc de Orientul Mijlociu: Taxistan, Khantstandit, Bronxistan, Al Quarantine, Youdontunderstandistan, Botoxia, Gaymenistan, Khaffeine etc.

 

Revista Time a fost apreciata si pentru coperta din iunie 1968, "The Gun in America", realizata de Roy Lichtenstein. Publicata la scurt timp dupa asasinarea lui Martin Luther King Jr. si a lui Robert Kennedy, coperta atragea atentia asupra necesitatii rezolvarii problemei accesului liber la arme de foc in SUA. Spre sfArsitul anului 1968, Congresul American a intarit legislatia cu privire la detinerea si folosirea armelor.

 

O caricatura a lui George Bush a reusit sa intre in topul celor mai bune coperti. Este vorba de o revista mai putin cunoscuta in lume, The Nation, care in  noiembrie 2000, imediat dupa alegerile prezidentiale din SUA, l-a prezentat pe George Bush sub forma unei mascote, preluata din revista Mad. Numarul de revista era dedicat unei analize asupra unei posibile guvernari Bush. Pe coperta atrage atentia o insigna pe care se poate citi: "What, me worry?"

 

Numarul din iunie 1997 al revistei Wired cuprinde un desen care are in centru simbolul Apple. Articolul central al revistei, intitulat "101 Ways to Save Apple" cauta solutii pentru salvarea companiei Apple, aflata in acel moment intr-o situatie financiara dificila. "Rugati-va" le recomanda Wired celor de la Apple.

De atunci, insa, compania si-a revenit spectaculos datorita succesului neasteptat al iPod. 

 

Revista Fast Company, din vara lui 1997, a avut pe coperta un desen care amintea de reclamele la detergentul Tide. Titlul "The Brand Called You" trimite cu gandul la faptul ca din anii ’90 incoace strategiile de marketing nu se mai aplica doar la produse si la vedete, ci si la oameni obisnuiti.

Urmărește Business Magazin

/media-marketing/fotografie-sau-reteta-succesului-ilustratie-1009280
1009280
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.