Batalia electorala se muta online

Postat la 22 mai 2007 1 afişăre

La chemarea tobosarului, taranii se adunau pe vremuri in centrul satului si aflau cele mai noi informatii despre domnie, taxe si biruri direct din gura reprezentantului puterii politice.

La chemarea tobosarului, taranii se adunau pe vremuri in centrul satului si aflau cele mai noi informatii despre domnie, taxe si biruri direct din gura reprezentantului puterii politice. In zilele noastre, nicio campanie electorala dintr-o tara dezvoltata nu poate fi conceputa fara a lua in considerare postarea unor filme publicitare pe website-uri ca www.youtube.com, sau fara angajarea unui blogger profesionist, care sa sustina un jurnal online credibil, in numele candidatului.

 

Fata de acum 150 de ani, politicienii au la dispozitie multe alte instrumente de comunicare si, la alegerile viitoare din Romania sau din alta parte, rolul new media va creste substantial. Simplele website-uri nu mai sunt suficiente, acum ele trebuie adapatate la noile tehnologii disponibile.

 

In Statele Unite ale Americii, Internetul ofera candidatilor la fotoliul de la Casa Alba o platforma excelenta pentru mai multe activitati importante. Primarul New York-ului, Rudolph Giuliani, un posibil candidat al republicanilor pentru alegerile prezidensiale din 2008, si-a concentrat prezenta pe Internet la adresa www.joinrudy2008.com. Acolo isi prezinta programul politic, publica luarile de pozitie in format audio-video despre diferite probleme importante, reda testimonialele audio ale sustinatorilor, strange fonduri, ofera platforma de coagulare a grupurilor de suporteri si vinde suveniruri fanilor. Contracandidatul sau din Partidul Democrat, Barack Obama, detine in plus si un blog oficial si e mai orientat spre implicarea sustinatorilor. Pe site-ul sau, www.barackobama.com, cei interesati gasesc metodele pentru a intra in legatura cu alti fani din America, pentru a organiza evenimente de sprijin, pentru a deveni voluntari si pentru a-si crea propriul blog de sustinere. Obama cauta sa-si transforme votantii din spectatori pasivi in membri activi.

 

Pentru un candidat, principalul avantaj adus de Internet este posibilitatea de a comunica cu un numar foarte mare de oameni la costuri nesemnificative. Acelasi lucru este insa valabil si pentru contracandidatii lui, asa ca adevaratul cAstigator este cel care stie sa foloseasca cel mai bine noile instrumente de comunicare. Pe youtube.com, cel mai vizionat film despre favoritul alegerilor prezidentiale din aprilie 2007 din Franta, Nicolas Sarkozy, este o productie intitulata "Adevarul despre Sarkozy", in care acesta este acuzat de populism, demagogie, ultraliberalism si incitare la violenta. Filmul a fost vizionat de aproape 250.000 de ori. Si in cazul presedinteului anerican Bush, cea mai votata productie se intituleaza "Este Bush idiot?" si a fost descarcata de peste 700.000 de ori. Ce se stie despre cei care au postat acele imagini? Aproape nimic, doar un pseudonim - ayokassam in cazul lui Sarkozy, care nu ajuta deloc. Nu exista nicio metoda prin care adversarii unui candidat sa fie impiedicati sa posteze mesaje negative acolo, daca acestea respecta regulile elementare ale site-ului.

 

Youtube.com poate fi folosit si in beneficiul candidatilor, care isi posteaza propriile creatii electorale video, sperand ca vor fi suficient de atractive pentru a fi descarcate de cAt mai multi vizitatori. In strainatate, acest lucru se intAmpla de mult, insa moda de abia a ajuns si in Romania. Primul care a preluat-o a fost Gigi Becali. Un sustinator al acestuia a postat un film de noua minute, "Becali! De ce presedinte?", realizat semi-profesionist, in care prezinta donatiile acestuia pentru cei afectati de inundatii. La cautarea "Becali", filmul se plaseaza pe pozitia 38, dupa alte productii mai critice la adresa lui. Pe site-uri gen youtube.com sau video.yahoo.com este o democratie perfecta, in care doar utilizatorii decid, prin notele acordate, ce filme sunt interesante de vazut si care nu. Pentru a avea succes, stafful politicienilor nu are decAt sa se adapteze cerintelor new media: reclamele postate trebuie facute inteligent, sa atraga atentia prin umor sau prin mesajul socant. Comunitatea online nu accepta sa raspAndeasca gratuit un mesaj prin bloguri, forumuri sau e-mail-uri decAt daca este foarte bine facut. Secretul succesului este implicarea cititorilor. Acestia trebuie incurajati sa se transforme din utilizatori in creatori sau distribuitori ai mesajelor. Ei pot fi invitati sa-si realizeze propriile bloguri de sustinere a candidatului, sa comenteze, sa se grupeze in asociatii si sa interactioneze. Politicienii romani nu au ratat ocazia de a folosi noile tehnici de comunicare cu ocazia referendumului pentru demiterea presedintelui. Site-ul lui Basescu, neactualizat de la alegerile din anul 2004, a fost refacut imediat dupa suspendarea presedintelui de catre parlament si Imbunatatit continuu In timpul campaniei electorale pentru referendum. In forma lui finala el cuprindea inclusiv o galerie de imagini si filme, jocuri pentru sustinatori si testimoniale de la diferite personalitati publice. Conceput si ca mijloc de comunicare extrem de eficient cu romanii din diaspora, site-ul a prezentat si lista sectiilor de votare din strainatate. Vizitatorii site-ului au fost Incurajati sa contribuie la campania lui Basescu prin realizarea de postere electorale, prezentate apoi Intr-o galerie electronica, prin trimiterea de felicitari on-line sau tiparite de pe site si prin deschiderea unui forum de discutii. A fost publicat si un cont bancar unde se puteau face donatii pentru sprijinirea campaniei presedintelui. Jurnalul de campanie sustinut de Basescu pe site nu poate fi considerat un blog pentru ca nu a permis vizitatorilor sa posteze comentarii. In plus, GMP a realizat si spotul video "Voteaza" – construit pe ideea ca "Exista ceva mai rau decat oamenii rai. Indiferenta oamenilor buni". Spotul, care a convins oamenii sa participe la votul din 19 mai, se gaseste pe situl www.basescu.ro  si pe YouTube.

 

Ca lider al opozitiei, Mircea Geoana (PSD) si-a reactivat blogul mai vechi, lansat in decembrie 2006. Daca pana In aprilie 2007 scrisese In total noua mesaje, In luna mai a mai adaugat alte zece, despre suspendarea presedintelui Basescu. Pentru autenticitate Geoana nu si-a Inregistrat un domeniu propriu, cum ar fi www.geoana.ro, ci a preferat solutia aleasa de multi bloggeri, cea oferita gratuit de domeniul blogspot.com. Site-ul lui Mircea Geoana ofera trimitere catre galeria personala de fotografii de pe flickr.com, catre fisierele video gazduite de google si, pentru prestigiu, link-uri catre site-urile lui John Kerry (SUA), Al Gore(SUA) si Ségolcne Royal (Franta).

 

New media relanseaza dezbaterea politica, ajungandu-se la categoriile de public cu interes scazut pentru acest subiect: tinerii. Desi aduc avantaje evidente, cum ar fi transmiterea cu repeziciune a mesajelor critice sau crearea unor forme de interactiune Intre sustinatori, noile instrumente de comunicare aduc mai mult rau decat bine celor care nu stiu sa le foloseasca corect

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Batalia electorala se muta online
/media-marketing/batalia-electorala-se-muta-online-1009286
1009286
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.