Dilemele lui 2011 - Cat de importante sunt promotiile? Cat se va mai scumpi mancarea?

Autor: Ioana Mihai Postat la 12 ianuarie 2011 52 afişări

Cea mai importanta intrebare este acum, la inceputul anului, daca economia romaneasca isi va relua cresterea. pe langa aceasta, va propunem o serie de teme de gandire legate de ce ne asteapta in anul cel nou, ca economie si ca societate.

VOR DESCHIDE CUMPARATORII MAI LARG BAIERILE PUNGII SAU, DIMPOTRIVA, VOR FI SI MAI "ZGARCITI" IN MAGAZINE?

Cheltuielile vor continua sa scada, ca urmare a gradului de prudenta din ce in ce mai accentuat. Tot mai multi clienti intra in magazine cu listele de cumparaturi facute si fenomenul va fi din ce in ce mai vizibil si anul viitor, ca urmare a incertitudinii fata de veniturile caminelor. "Cumparatorii vor fi si mai stricti ca pana acum, incercand sa optimizeze pe cat posibil sumele cheltuite in magazine", spune Ciprian Moga, managing partner in cadrul companiei de consultanta in retail iQuest Consulting. Prin urmare, produsele alimentare vor ramane in continuare principala cheltuiala, iar grija pentru cosul zilnic, cu bunuri de larg consum se va accentua. Moga spune ca se asteapta ca si in Romania sa apara o tendinta de consum care se manifesta deja pe pietele vestice, anume "preferinta pentru cumpararea unor produse mai durabile", in paralel cu tendinta existenta de crestere a interesului pentru produsele ieftine. Este vorba mai cu seama de bunuri de folosinta indelungata - precum mobila si aparatura electrocasnica - dar fenomenul se va regasi in unele cazuri si pe segmentul de imbracaminte si incaltaminte. "Chiar daca va aparea preferinta pentru produse de calitate mai buna, de pe un segment de pret superior, valoarea vanzarilor ca total va scadea", apreciaza Moga.


CAT DE IMPORTANTE MAI SUNT PROMOTIILE?

Pe fondul chibzuielii tot mai mari a cumparatorului si a luptei tot mai ascutite dintre comercianti, promotiile castiga tot mai mult teren. "In Romania ultimilor ani cred ca aproape toata populatia cumpara dupa un singur criteriu: ofertele", spunea recent Robert Redeleanu, director general Scandia, firma care produce conserve. Ba mai mult, promotiile au ajuns sa fie un factor de crestere (sau cel putin de mentinere) a vanzarilor. "Cred ca este naiv ca cineva sa-si imagineze ca fara oferte si fara promotii in comert poti rezista in ziua de azi", spunea recent Marius Melesteu, general manager al Strauss Romania, companie care produce marca de cafea Doncafé.


CAT DE DINAMICI VOR FI COMERCIANTII IN PRIVINTA INVESTITIILOR?

In privinta investitiilor, "nu exista un moment mai bun decat acum pentru extindere", spune Ciprian Moga, managing partner in cadrul companiei de consultanta in retail iQuest Consulting. El nu se asteapta la nou-veniti care sa porneasca afacerile in Romania prin investitii de la zero, ci mai degraba prin preluari. In ce ii priveste insa pe actorii deja prezenti, "ma astept ca marile retele care dispun de lichiditati sa se extinda", spune Moga. In opinia lui, toate planurile de investitii anuntate anterior de comercianti, ba chiar si cele amanate, vor prinde contur anul viitor. Argumente in favoarea acestei decizii sunt costurile mai mici pentru toate componentele unui buget de investitii - de la pretul terenurilor si al chiriilor, al constructiilor, al fortei de munca. Moga se asteapta ca operatorii de retele de discount, dar si magazinele de proximitate sa se mentina in continuare cei mai vioi la capitolul investitiilor. Spatiile de proximitate au luat in 2010 un contur foarte clar definit, odata cu investitiile masive (cu un buget de 200 de milioane de euro pana la sfarsitul lui 2011) ale lui Dinu Patriciu in lantul Mic.ro.


CUM VOR EVOLUA PRETURILE LA RAFT?

Este de asteptat ca preturile produselor alimentare sa creasca, influentate de factori variati, intre care se numara cresterea costurilor cu utilitatile, transportul, ineficienta lantului de furnizare producator primar - procesator - logistica - magazin. In plus, un cuvant de spus va avea si evolutia cursului euro/leu fata de 2010 in cazul importurilor.

Raul Ciurtin, presedinte al producatorului de lactate Albalact, spunea recent ca in 2009 marjele de profit ale industriei s-au redus abrupt din pricina cresterii preturilor la materia prima. Costurile insa nu au fost transferate in pretul la raft, pentru ca in randul producatorilor se da o lupta puternica pentru atragerea si fidelizarea cumparatorilor. Situatia se regaseste in mai toate zonele din sfera bunurilor de larg consum, cumparatorii fiind obisnuiti sa regaseasca - si cei mai multi sa aleaga in functie de - promotii.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
special,
cover story,
dileme 2011,
comert,
FMCG
/cover-story/dilemele-lui-2011-cat-de-importante-sunt-promotiile-cat-se-va-mai-scumpi-mancarea-7871757
7871757
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.