STRATEGIE: Hewlett-Packard pune cartuse noi pe teava si ocheste

Postat la 20 martie 2007 1 afişăre

Hewlett-Packard a facut anul trecut un profit de peste 16 miliarde de dolari. Dar nu va asteptati ca banii sa fie investiti in dezvoltarea afacerii cu imprimante, pentru care e cunoscuta compania.

Hewlett-Packard a facut anul trecut un profit de peste 16 miliarde de dolari. Dar nu va asteptati ca banii sa fie investiti in dezvoltarea afacerii cu imprimante, pentru care e cunoscuta compania.

 

Toate companiile din IT si Internet care azi impanzesc Silicon Valley, o mana de cateva orasele din California, au la baza un numitor comun. Un mic garaj din care in 1938 doi tineri studenti scoteau primul produs sub marca Hewlett-Packard, de la numele celor doi fondatori. Osciloscopul 200A, un instrument de testare a echipamentelor de sunet, avea sa fie primul produs "high-tech" facut in California, iar garajul devenea locul de nastere al Silicon Valley, astazi un muzeu cu circuit inchis pe o strada linistita din Palo Alto.

Acum, compania e intr-o cu totul alta faza a dezvoltarii, iar afacerea de "printing and imaging", prin care HP a ajuns sa fie cunoscut ca fabricant de imprimante, a cedat locul calculatoarelor si apoi altor echipamente hardware, din punctul de vedere al contributiei la veniturile totale, dar si al viziunii despre produsele spre care sa se orienteze. Mai multi analisti sunt insa sceptici fata de viitorul afacerilor care nu fac parte din activitatea de baza, gandindu-se ca HP devine o companie prea complicata, cu prea multe directii simultane si cu concurenti pe prea multe paliere.

 

Sediul in care Mark Hurd, CEO de azi al HP, isi are biroul se afla tot in Palo Alto, intr-o cladire din apropiere unde sunt cateva sali de prezentare din care iese in evidenta cea pentru sistemul de videoconferinta al HP numit Halo. In toata multimea de birouri HP din localitatea unde isi are sediul central, foarte putine lucruri vorbesc despre firma ca producator de imprimante. Nici macar despre linia de business a vanzarilor de PC-uri, cea care astazi aduce cele mai mari venituri, nu ai ce vedea prea multe. Cu toate acestea, compania a devenit la sfarsitul anului trecut cel mai mare producator de calculatoare personale din lume, depasind rivalul texan Dell.

 

Pana acum, aceasta a fost cea mai importanta victorie a noului CEO. Dar foarte posibil nu si ultima, pentru ca prin extinderea activitatilor de baza, HP devine un concurent pentru companii care altadata faceau parte din industrii diferite. In special pentru regiunea EMEA, planurile declarate ale HP urmaresc cresterea segmentului vanzarilor de software si in general a gamei de produse destinate afacerilor de talie medie. Ultimul produs lansat in Romania, de pilda, este StorageWorks D2D, un dispozitiv de back-up al serverelor pentru companiile mici si mijlocii.

 

Spre deosebire de HP, Dell a comis pacatul deja clasic:  si-a conservat strategia care i-a asigurat pana acum succesul, fara a-si dezvolta noi surse de crestere si profit. Dell a avut o evolutie atat de statica, incat Michael Dell, unul dintre fondatorii companiei, si-a asumat incepand cu 31 ianuarie pozitia de CEO, dupa 18 luni in care actionarii au primit vesti proaste. Ultima aparitie in fata investitorilor a marcat primul trimestru cu scaderi ale vanzarilor din ultimii cinci ani. Compania a anuntat ca vanzarile de calculatoare desktop au scazut cu 18%, iar cele de calculatoare au crescut cu doar 2%. Desi si-a marit gama de produse, nu a facut nimic cu profiturile uriase care ar fi putut fi investite in noi linii de business. "Dell este practic un studiu de caz pentru cresterea dupa un singur enunt: «Noi facem calculatoare ieftine. Asta e ce facem si o facem la scara mare»", spune Jim Mackey de la Billion Dollar Growth Network, o companie de cercetare orientata spre companiile foarte mari.

 

Studiind exemplele acestor companii, Billion Dollar Growth Network a vazut un tipar in spatele cifrelor. Companiile cu cresteri rapide ("fast growing companies") ajung intr-un punct al veniturilor undeva peste 50 de miliarde de dolari, dupa care urmeaza declinul. Secretul este sa te lansezi in noi linii de business cu mult inainte de a exista cerere pentru acele produse si sa gasesti metode de a crea aceasta cerere. Reteta pe care o aplica acum, ca dupa un manual, HP. Desigur, afacerile cu calculatoare si cele cu imprimante sunt in continuare sectoarele de unde provin majoritatea veniturilor. Dar nu si cele pe care HP pune cel mai mare accent.

 

Pana acum 10 ani, lucrurile erau foarte clare - majoritatea profiturilor veneau din vanzarea de imprimante sau, mai exact, din marjele de profit imense pe care le aduceau cartusele consumabile pentru imprimante. Acum, vanzarile de cartuse pentru imprimante raman in continuare sectorul cu cea mai mare rata a profitului, dar chiar si afacerea cu calculatoare pentru companii, pana nu de mult un punct de pierderi in rapoartele financiare ale companiei, a adus 42% crestere in profit operational, cu o crestere a veniturilor de doar 4%, adica 4,7 miliarde de dolari in trimestrul patru. Alte doua puncte slabe ale HP, diviziile de PC si software, au adus venituri in crestere de 10%, respectiv 14%. "Sunt unele din cele mai echilibrate rezultate financiare pe care le-am obtinut in ultimii ani", spunea multumit Mark Hurd. Toata afacerea HP a incasat 91,7 miliarde de dolari anul trecut, o crestere de 6% fata de anul trecut, cand Carly Fiorina ocupa pozitia de CEO. Iar compania are acum la dispozitie 16,4 miliarde de dolari cash, profitul obtinut in 2006.

 

Cu Dell ramas in urma pe partea de PC-uri, HP are acum in fata noi tipuri de competitori, cum este IBM. In vreme ce vanzarile de sisteme de stocare din gama superioara si serverele bazate pe sisteme proprietare scad, compania o duce bine la vanzarile de servere "standard in industrie", pe care majoritatea le prefera pentru ca sunt mai ieftine si au un consum de energie mai mic. Cupland mai multe produse intr-o singura oferta completa, servere, PC-uri, unitati de stocare, de imprimare si software, compania e privita de analisti drept un concurent care ar putea fura la un moment dat din cota de piata a IBM, companie care momentan se afla la kilometri inaintea HP pe produsele pe care concureaza si nici nu da semne ca si-ar reduce ritmul.

 

Acum, cu numeroasele linii de business prin care HP a reusit pana acum nu neaparat sa aduca profituri foarte mari, dar macar sa nu mai genereze pierderi, Mark Hurd isi poate permite luxul de a conduce compania in alt stil. Pana la Hurd, conducerea companiei avea sarcina de a veni cu noi modalitati de a stoarce cat mai mult profit din vanzarea de cartuse, de exemplu, si nu de a investi in viitorul diviziei de imprimante. Era o metoda prin care se puteau compensa pierderile aduse de alte directii, pentru a reusi sa aduca bursei rezultatele promise.

 

Una dintre afacerile pe care CEO-ul companiei pariaza acum este cea cu software. El spune ca in doi ani softurile vor aduce venituri de 2 miliarde de dolari, dupa ce in 2006 au contribuit cu 1,3 miliarde la veniturile totale si au adaugat inca 85 de milioane de dolari in dreptul profiturilor. Mai exact, vanzatorii HP vor sa impacheteze intr-o singura oferta catre companii servere, software si servicii de consultanta. Iar cerintele companiilor difera acum de cele pe care le aveau in trecut. "Acum cinci ani, daca ii spuneai sefului direct ca vrei sa te concentrezi pe eficientizarea consumului de electricitate al centrelor de date si nu pe cresterea performantei, riscai sa fii dat afara. Acum esti dat afara daca nu te gandesti la acest aspect", a declarat pentru BUSINESS Magazin Chandrakant Patel, HP Fellow.

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/strategie-hewlett-packard-pune-cartuse-noi-pe-teava-si-ocheste-1008563
1008563
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.