Schimb de generatii

Postat la 07 aprilie 2006 1 afişăre

Ascensiunea telefoniei mobile, sprijinita si de ultimele noutati tehnologice, nu mai poate fi oprita. In casele romanilor, computerul nu mai este o raritate.

Ascensiunea telefoniei mobile, sprijinita  si de ultimele noutati tehnologice, nu mai poate fi oprita. In casele romanilor, computerul nu mai este o raritate.

 

Industria de tehnologia informatiei si a comunicatiilor a stat in 2004 sub semnul 3G. Si nu numai in Romania, ci si pe plan mondial. "Licentierea UMTS, cu patru oferte si doar doua cereri, a fost evenimentul anului pentru sectorul IT&C", remarca, nu fara oarecare ironie, Dinu Malacopol, directorul de Internet si Date al Astral Telecom. El vrea sa spuna ca piata romaneasca de telecomunicatii mobile nu a fost atat de atractiva pentru numele mari de afara. S-a vehiculat venirea in Romania a Telia-Sonera sau TIM din Italia, dar, pana la urma, pe "cel de-al treilea val" au ramas tot greii industriei autohtone, Connex si Orange.

 

Connex a anuntat ca va oferi, de anul viitor, primele servicii din noua generatie de telefonie mobila. "Incepand cu 2005, o mare parte din planurile noastre vor fi axate pe introducerea serviciilor de telefonie mobila 3G - UMTS. Vom putea face acest lucru si datorita investitiilor constante facute in retea in ultimii 3 ani", spune Ted Lattimore, presedintele companiei.

 

Cu investitii de peste un miliard de dolari fiecare, de la venirea pe piata romaneasca, cele doua companii au dat tonul in telecomunicatii si s-au concurat acerb si in 2004. Ultimele date disponibile arata un finis "la fotografie" pe primele noua luni ale anului. Orange a punctat cu 1.602 clienti peste Connex, dupa ce, ani la rand, "verzii" au fost lideri la acest capitol. De asemenea, Orange a inregistrat un avans si in ceea ce priveste veniturile si profitul realizate.

 

2004 a adus venituri de 493 milioane de dolari si un profit brut de 230,9 milioane de dolari pentru Connex si 584,4 milioane de dolari, respectiv 296 milioane de dolari pentru Orange pe primele noua luni. Cele doua companii pot incheia anul cu incasari spre 800 de milioane de dolari si un profit operational de aproape jumatate din cifra de afaceri.

 

2004 a insemnat pentru telecomunicatii asaltul serviciilor de transmisie de date de mare viteza. Zapp a lansat Internet Express, serviciu bazat pe tehnologia Ev-DO prin care Internetul poate fi accesat la viteza de maximum 2,4 megabiti pe secunda, de 10 ori mai rapid decat ceea ce ofera retelele GSM. In acelasi domeniu, al serviciilor de transfer de date, se inscrie si oferta Orange, care a debutat in toamna cu EDGE, o tehnologie care imbunatateste de trei ori viteza cu care circula datele in reteaua GSM. Pana la sfarsitul lui 2004, estimarile oficiale arata peste 9 milioane de utilizatori de mobil. Ceea ce se traduce printr-un grad de penetrare a serviciilor de telefonie mobila in randul populatiei de 47%. In 2005, operatorii se asteapta ca acest grad sa creasca pana la circa 56%.

 

Cresterea numarului de utilizatori de telefonie mobila inseamna, implicit, cresterea vanzarilor de telefoane. In 2004 si-au facut aparitia pe piata romaneasca noi producatori, cum ar fi Phillips sau taiwanezii de la BenQ, care vizeaza pentru 2005 cateva procente din vanzari.

 

Anul 2004 a adus si o crestere a ratei de inlocuire a telefoanelor mobile. "Din ce in ce mai multi utilizatori isi schimba dispozitivele mobile in cautarea unei experiente de comunicare superioara: acestia doresc sa beneficieze de tehnologii si design de ultima ora", apreciaza Imfred de Jong, managing director al Nokia Mobile Phones pentru Romania si Ungaria. "Cererea pentru servicii de baza - voce si SMS - reprezinta inca o parte importanta a pietei, dar acest lucru se schimba deja, pas cu pas". Pe piata romaneasca, Nokia a lansat in 2004 nu mai putin de 25 de telefoane mobile, concomitent cu prezentarea acestora la nivel mondial.

 

In 2005, numarul utilizatorilor care achizitioneaza pentru prima data un dispozitiv mobil va continua sa creasca, crede De Jong. In acelasi timp, vor inregistra cresteri segmentele de utilizatori care se orienteaza spre functii avansate de comunicare si dispozitive multifunctionale. "Utilizatorii care au achizitionat primul lor telefon mobil cu ceva timp in urma devin acum consumatori sofisticati, interesati de cele mai recente dezvoltari din industrie si de avantajele specifice ale fiecarui terminal", spune oficialul Nokia.

 

Avantul telecomunicatiilor mobile in Romania compenseaza in oarecare masura cresterea sub asteptari a numarului de utilizatori de servicii fixe de telefonie si transmisie de date. Singurii operatori care au inregistrat un succes pe aceasta piata sunt Astral Telecom si RCS/RDS. Clientii acestora provin insa in cea mai mare parte din domeniul business. Cresterea sub asteptari a acestui segment are ca principala cauza ceea ce specialistii in telecomunicatii numesc "deficit de bucla locala". Cu alte cuvinte, lipsa caii de acces intre retea si casele oamenilor.

 

Romtelecom ramane principalul actor al pietei de telefonie fixa si datorita faptului ca este singura companie care are o infrastructura de acces, firele de cupru care conecteaza telefonul din apartament cu infrastructura de comunicatii. Astral si RCS/RDS au beneficiat de o crestere a bazei de clienti pentru ca ofera servicii de telefonie si transmisie de date prin intermediul cablului TV, situat in imediata apropiere a circa 80% dintre locuinte si prezent efectiv in 46% dintre casele cu televizor. Prin urmare, au infrastructura de acces. Venita pe finalul anului, decizia Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii de a obliga Romtelecom sa puna la dispozitia altor operatori infrastructura sa de acces local poate fi considerata decizia anului in telecomunicatii.

 

Pentru Astral Telecom, 2004 a adus si primele oferte de preluare, din partea operatorului de cablu UPC si a patru fonduri de investitii. Se pare ca in competitia finala, care se va incheia in 2005, au ramas sa liciteze, potrivit unor surse din piata, UPC si fondul american Hicks, Muse, Tate & Furst. Compania estimeaza o cifra de afaceri de aproape 80 de milioane de dolari in 2004 si un profit operational de peste 20 de milioane de dolari. Principalul competitor al Astral atat pe segmentul de cablu TV, cat si pe cele de telefonie fixa si transmisie de date, RCS/RDS, mizeaza pentru sfarsitul lui 2004 pe venituri de circa 110 milioane de dolari.

 

Restul operatorilor de telefonie fixa, circa 40 la numar, au ramas in zona serviciilor de telefonie internationala, pe baza de cartele preplatite. Atlas Telecom, care a inceput sa ofere in acest an servicii de telefonie fara fir bazate pe tehnologia DECT, la Oradea, a ramas un operator zonal. Oficialii companiei spun insa ca vor ataca si piata altor orase, in 2005, pe segmentul convorbirilor locale.

 

Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei apreciaza ca rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixa va atinge la sfarsitul acestui an 62%. La sfarsitul celui de-al treilea trimestru din 2004, numarul abonatilor de telefonie fixa a ajuns la 4.514.000, cu numai 200.000 de noi utilizatori fata de ianuarie 2003, momentul liberalizarii acestor servicii. Datele oficiale arata o evolutie mult prea lenta a acestui segment, comparativ cu telefonia mobila.

 

In schimb, numarul companiilor care furnizeaza acces la Internet a ajuns, la sfarsitul lui octombrie 2004, la 642. Un fenomen particular al pietei romanesti de transmisii de date il constituie explozia, in 2004, a asa-numitelor retele de cartier, mici firme care ofera acces la Internet si retele pentru transfer de date intre utilizatori.

 

Tot 2004 a adus si primii pasi in directia comertului electronic. Lansarea solutiei ePayment de catre grupul GeCAD a permis comerciantilor romani sa-si incaseze contravaloarea produselor si serviciilor vandute sau prestate pe web, iar cumparatorilor sa-si poata folosi pentru achitarea comenzii inclusiv cardul de salarii, totul desfasurandu-se de o maniera sigura. Pe piata serviciilor de transmisie TV, anul viitor va fi dominat de lupta pentru ocuparea pietei de televiziune prin satelit - DTH. Trei operatori, UPC, Focus Sat si RCS/RDS, au intentia ferma de a se bate pentru cei aproximativ 200.000 - 300.000 de clienti potentiali.

 

Per total, piata romaneasca de IT&C insumeaza la finele lui 2004, potrivit estimarilor oficiale, 3,7 miliarde de euro, echivalentul a circa 10% din PIB. Majoritatea actorilor pietei estimeaza o crestere pentru 2005 de aproximativ 40%.

 

Cea mai spectaculoasa crestere in industria de IT au consemnat-o in 2004 vanzarile de hardware. Calculatoarele de birou s-au vandut cu 45% mai bine fata de 2003, iar la laptopuri, cresterea a fost si mai pronuntata, de 55%. De fapt, vanzarile de calculatoare au dus la cresterea de ansamblu a pietei IT, in ciuda estimarilor initiale de scadere a acesteia cu 3-4%. Aici se ascunde si un aspect negativ. Piata autohtona traieste inca de pe urma contractelor guvernamentale.

 

"Cresterea provine din faptul au fost lansate proiecte de valori insemnate care sa poata fi livrate intr-un timp scurt, in orice caz inainte de alegeri", spune Valerica Dragomir, manager de proiecte al Asociatiei Nationale a Industriei de Software - ANIS.

 

Aceasta abordare a favorizat vanzarea de hardware, cu timp scurt de livrare, si a defavorizat vanzarea de servicii IT - cu ciclu mare de implementare. Din estimarile ANIS, valoarea vanzarii de software si servicii IT in totalul pietei va scadea sub 29%, cat a fost in 2003.

 

Anul 2005 va continua tendintele manifestate in 2004, apreciaza actorii pietei. Conjunctura economica este favorabila. "Puterea de cumparare a populatiei cunoaste un trend ascendent, nevoile de modernizare ale infrastructurii  companiilor si administratiei de stat sunt mari, proiectele guvernamentale se vor inmulti in perspectiva integrarii europene", spune Valentin Negoita, presedintele Asociatiei Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informatiei si Comunicatii. "Ca urmare, investitiile in echipamente vor creste corespunzator".

 

In aceasta situatie, companiile dezvoltatoare de software si cele care ofera servicii IT au o parte din contractele pentru 2005 gata semnate. "Pornind de la aceste premise favorabile, pentru anul 2005 prevedem o crestere a cifrei de afaceri de peste 30% fata de 2004", spune Irina Socol, directorul general al  Siveco Romania. "75% din cifra de afaceri pe 2005 este deja acoperita de contracte semnate". Compania este lider pe piata solutiilor de management al afacerii.

 

Pe plan mondial, IBM, inventatorul notiunii de PC - computer personal -, si-a vandut divizia producatoare de calculatoare chinezilor de la Lenovo. Decizia vine in urma faptului ca industria mondiala producatoare de PC-uri lucreaza cu margini de castig tot mai mici, de 3%. Dell, numarul unu mondial in domeniu, a inceput sa cocheteze cu productia de electronice, unde marginile de castig sunt mai mari. Romania se bucura inca de pe urma cresterii cererii de PC-uri.

 

"Tendinta mondiala de regres din anul 2003 nu a lasat urme vizibile in estul Europei si cu atat mai putin in Romania, iar sectorul IT beneficiaza in continuare de o crestere accentuata", spune Petrut Mazarine, reprezentant de marketing si comunicare al UltraPro Computers, unul dintre producatorii autohtoni de hardware si retailer de produse IT. "Pentru Romania, cresterea este estimata de catre Global Insight for World Information Technology and Services Alliance -WITSA la 18,8%, ceea ce inseamna cheltuieli de 1,9 miliarde de dolari". UltraPro si-a dublat numarul de magazine pe parcursul lui 2004 si estimeaza incasari de circa 60 de milioane de dolari.

 

Pe piata producatorilor autohtoni de calculatoare au aparut si actori noi, cum ar fi Complet Electroserv, parte a grupului Altex. De altfel, retailerii care au mizat in acest an pe vanzarile de IT se pare ca vor avea de castigat. "In 2004, categoria IT&C a cunoscut o crestere importanta, impunandu-se in portofoliul Altex cu o cota de aproximativ 15% din total vanzari", spune Costin Soare, director de marketing si vanzari IT in cadrul companiei. Altex se bazeaza in comercializarea propriului brand de calculatoare, care a debutat anul trecut, pe reteaua sa de 130 de magazine. Soare spune ca in 2005, compania vizeaza pozitia de lider in comercializarea de produse IT.

 

Cel mai vechi producator autohton si unul dintre marii retaileri de IT, Flamingo Computers, urmeaza trendul care se manifesta pe pietele dezvoltate. Compania se orienteaza tot mai mult catre produsele electronice si multimedia care se integreaza in conceptul de casa inteligenta. Granita dintre computere si produsele electronice sau electrocasnice devine tot mai subtire. Toate aceste aparate tind sa se interconecteze si cine sesizeaza aceasta tendinta va avea de castigat, apreciaza actorii pietei.

 

"2005 va continua evolutia spre multimedia si mobilitate - acesta e un trend mondial care se simte puternic si in Romania", apreciaza Petrut Mazarine de la UltraPro. Daca 2003 s-a axat pe consolidarea pietei IT, in 2004 se poate vorbi de o crestere calitativa si cantitativa. "Fie ca a fost vorba de extindere pe noi piete - altele decat cea romaneasca, fie ca a fost vorba de extinderi de portofoliu prin noi parteneriate si includere de noi solutii in portofoliu - anul care se incheie sta sub semnul structurarii profesionale a pietei de profil", considera Aurelia Anghel, reprezentant de marketing al grupului DNA Software/Datacom, reprezentant pentru Romania al producatorului Computer Associates si al Extreme Networks si Juniper Networks.

 

Pentru 2005, piata de IT&C se asteapta la unele schimbari importante mai ales in comunicatii. Foarte probabil ca si 2005 va sta tot sub semnul 3G. "Credem ca industria de IT&C va intra intr-o noua era datorita saltului tehnologic pe care il va face. Ne asteptam la o dezvoltare rapida a segmentului de aplicatii, ceea ce cu siguranta va contribui la atragerea de noi clienti si la o crestere semnificativa a cifrei de afaceri", considera Marius Georgescu, directorul de marketing al Siemens Romania. "Asteptam ca si alti operatori internationali sa vina in Romania pentru implementarea retelelor 3G, dat fiind faptul ca piata romaneasca este deja pregatita pentru acest gen de tehnologie".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Schimb de generatii
/business-hi-tech/schimb-de-generatii-1005363
1005363
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.