Pioni pe tabla lui Icahn

Postat la 17 iunie 2008 17 afişări

Miliardarul Carl C. Icahn si-a castigat averea prin tactica de asediere sistematica a companiilor cu directori executivi vulnerabili, companii asupra carora a preluat controlul si pe care ulterior le-a vandut, spre satisfactia actionarilor. Cam acelasi lucru ar fi vrut sa faca si cu Yahoo!.

La cei 72 de ani ai sai, Carl C. Icahn este considerat aproape un fel de geniu financiar neinteles, care prin tacticile sale a reusit sa stranga de-a lungul ultimilor cativa ani o avere estimata de revista Forbes la 18 miliarde de dolari (peste 11 miliarde de euro). Icahn a gasit in general cu rapiditate (si a urmat cu ferocitate) metodele cele mai bune prin care sa profite de o situatie nefavorabila din viata unei companii, de genul unei perioade de scadere a actiunilor sau al unor conflicte intre management si actionari in privinta dividendelor sau a anumitor decizii. Mai exact, investitorul a cumparat in mod repetat actiuni in astfel de companii aflate in dificultate, urmarind sa obtina o pozitie in consiliul de administratie al companiei, dupa care si-a impus deciziile, pana acolo incat sa divizeze eventual firmele respective si/sau sa le scoata la vanzare la un pret frumos, de natura sa-i impresioneze placut pe actionari. Si nu e vorba despre firme mici, ci de companii proeminente din industrii extrem de variate, de la energie, farmaceutice sau turism si pana la imobiliare sau auto, in portofoliul sau cu victime aflandu-se nume precum Phillips Petroleum, Texaco, BEA Systems sau chiar Motorola sau Time Warner.

Miliardarul american a revenit in atentia mass-media odata cu evenimentele de la Yahoo!, unde in ultimele saptamani a intrat intr-un conflict de proportii cu Roy J. Bostock, presedintele companiei, si cu directorul executiv Jerry Yang. Din postura de actionar al Yahoo!, cu peste 4 procente din actiuni, Icahn s-a aratat nemultumit, alaturi de alti actionari, de refuzurile lui Yang fata de oferta de preluare facuta de Microsoft in urma cu aproape trei luni.

Din punctul lui de vedere, un pret corect pentru Yahoo! ar fi fost de 49,5 miliarde de dolari (aproape 32 de miliarde de euro), cu 5 miliarde de dolari mai mult decat oferta initiala facuta de compania lui Bill Gates. Totusi, intr-o scrisoare adresata lui Bostock, Icahn a sugerat ca daca intre Microsoft si Yahoo! nu va avea loc o tranzactie, va urmari sa obtina controlul in deciziile consiliului director, urmatorul pas fiind o tranzactie fie cu Microsoft, fie cu competitorul Google. Microsoft nu a fost de acord sa plateasca mai mult, ultima sa oferta de pret fiind de 47,5 miliarde de dolari (30,6 miliarde de euro); dar nu cifra a fost problema lui Carl Icahn, ci faptul ca nici de aceasta data cele doua companii nu au ajuns la o intelegere, ceea ce in opinia lui s-ar traduce printr-o pierdere de valoare greu de remediat pentru Yahoo!.

“E clar pentru mine ca directorii Yahoo! au actionat irational si au pierdut astfel increderea actionarilor si a Microsoft”, a scris Icahn in scrisoarea catre Bostock. Cu o asemenea justificare, miliardarul a decis sa contraatace, avand sustinerea mai multor actionari si investitori nemultumiti ai Yahoo!. Iar primul pas a fost propunerea inlocuirii membrilor consiliului director cu alti zece manageri care ar fi dispusi sa reia negocierile cu Microsoft, dand dovada de mai multa flexibilitate.

Icahn a primit aprobarea Comisiei Federale Antitrust a SUA pentru a cumpara inca 57 de milioane de actiuni Yahoo!, in valoare de 1,5 miliarde de dolari (967 de milioane de euro), ceea ce i-ar creste valoarea portofoliului la 2,5 de miliarde de dolari (1,6 de miliarde de euro). Icahn detine deja 59 de milioane de actiuni Yahoo!, adica 4,3% din companie, noua investitie urmand sa-i completeze pachetul pana la 8,72% si sa-i ofere un cuvant mai greu in ce priveste viitorul companiei.“Miscarile lui Icahn ar putea avea insa anumite consecinte nedorite, la care poate ca el nu s-a gandit”, crede Dennis Carey, partener la Korn/Ferry International, companie specializata in recrutarea pentru top management. Consecintele ar fi posibile plecari din companie ale unor angajati, inclusiv directori sau specialisti-cheie, nemultumiti de perspectivele Yahoo!. Cert e ca sefii Yahoo! au inceput sa trimita e-mail-uri catre actionarii cu drept de vot, recomandandu-le ca la 1 august, cand va avea loc adunarea generala a actionarilor si vor fi alegerile pentru noua conducere, sa voteze pentru pastrarea intacta a consiliului director. Principalul argument a fost faptul ca pentru actuala conducere, esecul tranzactiei cu Microsoft nu echivaleaza cu o infrangere, fiindca exista solutii alternative. Saptamana trecuta, sefii Yahoo! au oferit actionarilor un nou argument, anume acordul pe trei ani cu Google in virtutea caruia pe paginile de cautare ale Yahoo! vor fi plasate reclame Google, acord asteptat sa aduca in conturile Yahoo! venituri in plus de cel putin 800 de milioane de dolari. Si, in ultima instanta, sa creasca valoarea de piata a Yahoo! in eventualitatea unor noi negocieri cu Microsoft.

Cel putin pe moment, acordul cu Google n-a parut sa convinga insa pietele ca Yahoo! e pe drumul cel bun, actiunile companiei scazand puternic la bursa (e posibil ca aceasta sa se fi datorat insa indoielilor ca autoritatile antitrust ar fi dispuse sa aprobe un astfel de targ, de natura sa extinda in continuare dominatia Google pe piata de search advertising). Alianta cu Google poate fi considerata insa o victorie pentru actuala conducere a Yahoo! in lupta cu intentiile lui Icahn de a schimba consiliul director, pentru ca miliardarul ceruse pur si simplu actiune, ceva care sa impiedice scaderea de valoare pe termen lung a Yahoo!.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
strategie,
companii,
vanzari,
actionari,
Carl C. Icahn
/business-hi-tech/pioni-pe-tabla-lui-icahn-2715243
2715243
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.