Care este noul pariu al unuia dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali din IT. După succesul avut cu propriul business, a început să investească în alte companii româneşti. Care sunt criteriile la care se uită el înainte de a acorda finanţări de milioane de euro

Autor: Ioana Niţă Postat la 19 februarie 2021 163 afişări

Acum aproape un deceniu, când mulţi dintre antreprenorii şi managerii de fonduri de investiţii tech de astăzi încă lucrau în multinaţionale, un fond de investiţii - 3TS Capital Partners, făcea un pariu neobişnuit pentru acele vremuri: 10 milioane de euro disponibili pentru companii de IT&C cu potenţial. acum, într-o nouă lume, în care fostul angajat Microsoft Daniel Dines conduce un start-up de 35 de miliarde de dolari din New York şi alte câteva fonduri locale au zilnic discuţii despre cum să pună în piaţă zeci de milioane de euro pentru start-up-uri, 3TS vine cu un nou pariu pe industria tech: 50 milioane de euro pentru companiile care au deja rezultate bune.

După o perioadă de pauză de aproximativ cinci ani, Catalyst România, printre primele fonduri de investiţii în start-up-uri tech şi de media de pe plan local, a revenit în forţă cu un buget ţintă de investiţii de 50 milioane de euro pentru finanţarea companiilor care deja au tracţiune pe piaţă - au clienţi şi generează deja venituri. Susţinut de către fondul regional 3TS Capital Partners, Catalyst România a investit în perioada 2013-2016 peste 10 milioane de euro în zece start-up-uri româneşti de tehnologie, printre cele mai cunoscute numărându-se SmartDreamers, SmartBill, Vola.ro. Elefant.ro sau Vector Watch.

Până în prezent, Catalyst România a strâns 30 de milioane de euro de la investitori privaţi şi de la Fondul European de Investiţii (FEI) pentru noul fond dedicat finanţării companiilor din tehnologie, media şi telecom şi continuă discuţiile pentru a ajunge la suma totală de 50  de milioane de euro. „Deja suntem acum la al doilea closing şi discutăm cu încă şi mai mulţi asemenea investitori, evident şi cu investitori instituţionali. În primul closing deja avem ca şi investitor important EIF - Fondul European de Investiţii, care a făcut un angajament de 15 milioane de euro în fondul nostru, şi, în acelaşi timp, în această perioadă, până la closingul final, discutăm în România cu bănci, asset managers şi fonduri de pensii, care cu toţii ar fi interesaţi să investească în măsura în care găsim posibilitatea să acomodăm condiţiile pe care le au ei şi care uneori sunt mai restrictive în ceea ce priveşte investiţiile, mai ales fondurile de pensii“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Marius Ghenea, Managing Partner pentru Fondul Catalyst România II.

În fond au mai pus bani şi antreprenori locali - cum ar fi fondatorii companiei Fan Courier, dar şi Radu Georgescu de la Gecad sau Radu Hasan, fondatorul SmartBill. De notat este că Hasan a primit bani de la primul fond Catalyst pentru compania sa, vândută între timp către norvegienii de la Visma Software. „Noi suntem în această situaţie foarte frumoasă şi deocamdată unică în România pentru că suntem primul administrator de fonduri care a ajuns la a doua generaţie de fond - am avut Catalyst România I şi acum am lansat în luna decembrie Catalyst România cu fond II. Vom capitaliza toată experienţa pe care o avem din primul fond”, a punctat cunoscutul antreprenor local. „Investitori în fondul nou sunt, aşa cum era probabil de aşteptat, antreprenori români care au deja succes - fie au făcut exituri şi au sume de bani disponibile, fie au dezvoltat companii mari care din câştigurile, profiturile anuale care pot fi repartizate în dividende pot să coinvestească alături de noi, şi atunci au venit ca investitori în al doilea fond. Un exemplu interesant şi un trio extraordinar este cel al fondatorilor de la Fan Courier, toţi cei trei din Fan - Felix, Adrian şi Neculai“, a completat el. În cadrul primului fond, Catalyst România a investit peste 10 milioane de euro în start-up-uri de tehnologie de pe plan local care activează în zona de comerţ electronic, soluţii cloud de tipul software as a service (SaaS), agenţii de turism online şi hardware (dispozitive wearable – ceasuri inteligente). Printre start-up-urile susţinute de Catalyst în prima fază s-au numărat SmartDreamers, Elefant.ro, Vola.ro, Simartis Telecom, Green Horse Games, Avocat.net, 123contactform, SmartBill (vândut către Visma Software), Marketizator (actualul Omniconvert) şi Vector Watch (vândut către Fitbit, achiziţionat ulterior de Google). Toate investiţiile realizate au fost de tipul cash-in – majorare de capital, perioada de investiţii tipică fiind cuprinsă între 3 şi 5 ani.

Cu noul fond, Catalyst are în plan să investească în 15 – 16 companii, care de data aceasta nu vor fi doar din România, ci şi din alte ţări din regiune. „Investiţiile în companii vor fi ceva mai mari şi numărul de companii va fi ceva mai mare, ceea ce asigură o diversificare mai bună. Geografic vorbind, tot România va fi centrul nostru de interes, dar avem posibilitatea să investim şi în ţările din regiune - Ungaria, Serbia, Moldova, Ucraina, poate şi în alte ţări din Balcanii de Vest. În ceea ce ne priveşte, ne axăm pe piaţa din România unde vedem suficiente oportunităţi“.

În general, investiţiile realizate de Catalyst România au o valoare cuprinsă între 1-3 milioane de euro pentru sprijinirea dezvoltării şi a creşterii în etapa de early-stage, însă echipa ia în considerare şi investiţii mai mari prin crearea de parteneriate cu alţi coinvestitori, fie business angels sau alte fonduri de venture capital şi private equity.

Deşi Catalyst România s-a numărat printre pionierii de pe plan local în ceea ce priveşte fondurile de investiţii dedicate start-up-urilor de tehnologie, fiind o bună perioadă singurul astfel de fond, în ultimii 2-3 ani efervescenţa în această zonă a crescut semnificativ pe piaţa românească. Astfel, în ultimii ani în România au apărut o serie de fonduri de investiţii printre care se numără Early Game Ventures, GapMinder, ROCA X, Simple Capital sau Smart Impact Capital. Acestea au făcut numeroase investiţii în start-up-uri româneşti de tehnologie, până acum axându-se mai mult pe faza de seed, tichetele medii fiind de câteva sute de mii de euro.

Cum arată însă compania ideală pentru a lua bani de la noul fond? Trebuie să aibă venituri de nişte ani şi să crească rapid, a explicat Marius Ghenea. „Ca stadiu de business ne uităm la companii care au deja venituri în gama o jumătate de milion de euro şi care au 2-3 ani de istorie, de activitate operaţională. Este ceva foarte important pentru că uneori se percepe greşit acest nivel de investiţii - noi nu investim niciodată în companii care nu au deja tracţiune pe venituri şi pe clienţi, deci niciodată în companii care sunt înainte de faza de generare de venituri sau în faza de prototip. Investim numai în companii care sunt deja pe piaţă şi care au deja nişte rezultate pe piaţă şi în acelaşi companii tinere, nu neapărat cu ani foarte mulţi de existenţă, companii care fie au un ritm de creştere foarte mare fie posibilitatea de a genera un asemenea ritm de creştere dacă primesc infuzii de capital, iar ritmul de creştere necesar este undeva la minim 40-50% pe an, la care ni se pare interesant să investim într-o asemenea companie. Evident ne interesează echipe excelente, în primul rând ne uităm la oameni şi la echipe aşa cum eu întotdeauna am făcut ca investitor şi ca business angel şi de asemenea ca antreprenor.“

Marius Ghenea este unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali, numărându-se şi printre pionerii celor care au început apoi să investească în companii din România în urma succesului avut cu propriile businessuri. Primul proiect care l-a adus în prim-plan pe Marius Ghenea a fost Flamingo Computers, iar mai apoi, acesta a fost urmat de  PC Garage.



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF împreuna cu Banca Transilvania, casa de avocatura Stratulat & Albulescu şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. În cadrul emisiunii sunt invitaţi şi antreprenori sau investitori care îşi povestesc experienţa în business şi dau sfaturi start-up-urilor. Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19,00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.