Mobilul a crescut mare

Postat la 21 februarie 2006 1 afişăre

Organizat timp de multi ani la Cannes, in Franta, cel mai mare congres de telefonie mobila din lume - 3GSM - s-a mutat anul acesta "cu arme si bagaje" in Spania, la Barcelona. Motivul: Cannes devenise un oras prea mic pentru un eveniment atat de mare.

Organizat timp de multi ani la Cannes, in Franta, cel mai mare congres de telefonie mobila din lume - 3GSM - s-a mutat anul acesta "cu arme si bagaje" in Spania, la Barcelona. Motivul: Cannes devenise un oras prea mic pentru un eveniment atat de mare.

 

Editia de anul acesta a 3GSM a batut cateva recorduri ale industriei de telefonie mobila, inclusiv pe cel al numarului de participanti la un astfel de congres, dar a oferit si destule in schimb. Printre altele, s-a anuntat un prim parteneriat de anvergura intre cativa din cei mai mari operatori de telefonie mobila din lume, pentru lansarea unui serviciu comun de mesagerie online pe telefon (sustinut in primul rand de gigantii Vodafone si Orange), s-a lansat urmatoarea tehnologie a telefoniei 3G (HSDPA, mai rapida si mai economica decat cele actuale, spun specialistii), au fost prezentate cele mai noi modele de telefoane mobile si s-a vorbit despre servicii care nu mai sunt doar o "fata morgana", cum este de pilda televiziunea interactiva pe mobil.

 

Toate acestea s-au intamplat intre 13 si 16 februarie la Barcelona, cei peste 50.000 de vizitatori ai 3GSM aproape sufocand capitala regiunii Catalunia. Evident, targul este in primul rand un business: unele informatii neoficiale spun ca va genera venituri de peste 100 de milioane de euro. Nu e de mirare, avand in vedere ca pentru a te pierde timp de o zi, ca simplu vizitator, printre miile de standuri ale expozitiei a trebuit sa scoti din buzunar aproape 1.000 de euro.

 

Insa asta nu pare sa fi intimidat pe nimeni. Ba dimpotriva, centrul Barcelonei a fost invadat de o mare de oameni, creandu-le localnicilor, pe ici pe colo, mici crize de isterie. Este si explicabil, atunci cand musafirii iau cu asalt toate taxiurile, toate restaurantele si "sufoca" trotuarele. Doar un exemplu: toate cele 30.000 de locuri ale hotelurilor din oras au fost rezervate cu multe saptamani inainte, astfel ca multi participanti s-au vazut nevoiti sa se cazeze la cateva zeci de kilometri de Barcelona.

 

Ziarele locale au scris ca, in prima zi a congresului, probabil toate cele 8.000 de taxiuri din Barcelona au trecut cel putin odata prin Piata Espana, unde se afla intrarea in imensul complex expozitional Fira de Barcelona, care a gazduit 3GSM. Cozile la taxiuri erau de la 200 de metri in sus, organizatorii desemnand mai multi "dealeri de taxiuri", care faceau ordine si ii indrumau pe oameni catre masini. Nu in ultimul rand, multe restaurante din Barcelona si-au schimbat orarul si au inceput sa serveasca cina mai devreme, pentru a se adapta "orarului european".

 

Daca in oras agitatia a ajuns la cote maxime, nu e greu de imaginat cum a aratat congresul in sine. Despre Fira de Barcelona s-ar putea spune ca este un fel de Romexpo, dar la o cu totul alta scara si unde este mult mai greu sa te pierzi, pentru ca are peste tot sageti, indicatoare si angajati amabili, gata sa te ajute sa-ti gasesti drumul. Cu toate astea, impresia generala a participantilor la 3GSM a fost de "haos organizat". E adevarat, in salile complexului expozitional aglomeratia a fost mare. Cifrele vorbesc de la sine: anul acesta au avut stand expozitional peste 960 de firme, ceea ce reprezinta o crestere de 40% fata de anul trecut.

 

Printre firmele prezente s-au numarat, evident, cei mai mari operatori de telefonie mobila, dar si producatori de terminale, accesorii, infrastructura, furnizori de servicii si continut multimedia. Targul a debutat cu o intalnire "de gradul trei", mai exact cu o conferinta de presa la care - lucru extrem de rar intalnit - s-au asezat la aceeasi masa probabil cei mai importanti sase oameni din industria telefoniei mobile - directorii executivi ai unor operatori de top. "Este un eveniment istoric. Extrem de rar se intampla sa existe atata energie («fire power») in aceeasi camera", a spus Craig Ehrlich, presedinte al GSM Association, organizatorul 3GSM.

 

Vedetele incontestabile au fost Arun Sarin, director executiv al grupului Vodafone, si Sanjiv Ahuja, omologul sau de la compania rivala Orange. Alaturi de ei au stat Wang Jianzhan, seful China Mobile, Antonio Viana-Baptista, seful operatorului spaniol Telefonica Moviles, Riccardo Ruggiero, directorul executiv al Telecom Italia Mobile (TIM) si Rene Obermann, seful T-Mobile International.

 

"Foarte rar ne intalnim cu totii. De fapt, niciodata nu ne intalnim cu totii", a spus Sanjiv Ahuja, de la Orange. Ei bine, au facut-o la 3GSM, si nu doar ca sa le dea fotografilor motiv sa se lupte pentru o poza rara, ci ca sa anunte ca vor intra pe piata cu un serviciu comun: messenger pe telefonul mobil, un serviciu care exista deja de ceva timp, dar care in noua varianta va oferi o serie de noi avantaje, sustin operatorii.

 

In primul rand, acest nou tip de messenger (denumit deja de operatori "SMS-ul viitorului") va fi utilizat intr-o interfata identica pe telefonul mobil si pe PC, dupa formatul consacrat deja - o lista de prieteni, fiecare reprezentat de o mica imagine, cu informatii despre prezenta fiecaruia (online, offline, ocupat etc.). In plus, pe ecranul telefonului va fi vizibila in permanenta intreaga conversatie, nu doar fiecare replica in parte, cum se intampla pana acum cu messenger-ul pe mobil (majoritatea acestor servicii functioneaza in prezent ca un du-te vino de mesaje SMS).

 

Modelul de business va fi foarte clar si usor de inteles pentru clienti, a spus Arun Sarin, seful Vodafone. Vor fi taxate doar mesajele trimise, astfel incat fiecare isi va putea controla cu usurinta costurile. Messenger-ul va putea fi folosit, in final, de clientii tuturor operatorilor mentionati, la care se vor adauga si cei ai Turkcell, TeliaSonera, plus sapte operatori GSM din India. In total, comunitatea se ridica acum la circa 700 de milioane de posibili utilizatori, acesta fiind si primul obiectiv pe care si l-au propus operatorii. 

 

"Comunitatea de utilizatori ai messenger-ului pe mobil ar putea ajunge la 2 miliarde", a spus Ahuja. "Dar de ce sa ne oprim la 2 miliarde, cand am putea ajunge la 6 miliarde?" In prima faza, a fost semnat un parteneriat intre Vodafone si Orange. Prima varianta comerciala a fost lansata de Orange in Franta, urmand sa fie extinsa in urmatoarele luni si pe pietele din Marea Britanie, Romania (piata unde sunt prezenti ambii operatori, iar messenger-ul va putea fi folosit in comun de clientii Orange si Connex Vodafone) si Olanda. Explicatia intrarii operatorilor pe acest nou segment? Serviciul este menit sa contracareze ofensiva fara precedent a furnizorilor de servicii online ca Yahoo!, Google sau MSN, care au inceput sa le ameninte pozitia cu tot felul de aplicatii de comunicare si personalizare a continutului relevant pentru utilizatori.

 

"In Europa Occidentala sunt de cinci ori mai multi utilizatori de telefoane mobile decat utilizatori de mesagerie online pe PC", a mai spus Ahuja, subliniind ca operatorii de telefonie mobila nu trebuie sa se straduiasca sa atraga comunitati mari de utilizatori, pentru ca le au deja. "Trebuie sa ne depasim frica de faptul ca messenger-ul pe mobil va «canibaliza» SMS-ul", a spus si Antonio Viana-Baptista, presedinte si director executiv la Telefonica Moviles. "Eu nu cred ca asa ceva se va intampla. Dimpotriva, mesajele instant atrag si mai multe mesaje instant."

 

Insa telefonia mobila si continutul multimedia sunt de-abia la inceputul "povestii de dragoste" - a reiesit din discursurile oficialilor de top prezenti la 3GSM. Furnizorii de tehnologii si servicii au sustinut la unison ca viitorul telefoniei 3G este compus din cinci litere: HSDPA, o versiune avansata a actualei solutii WCDMA si care tocmai a intrat pe piata. Primul operator european de telefonie mobila care va intra pe piata cu aceasta tehnologie este Telefonica, in colaborare cu furnizorul suedez de solutii de infrastructura Ericsson, a spus pentru BUSINESS Magazin Andreas Hessler, director de strategie si dezvoltare de business al diviziei pentru telefonie 3G la Ericsson.

 

"Upgrade-ul la HSDPA este foarte simplu pentru operatori, trebuie doar instalat un software pe echipamentele din bazele de transmisie (locatiile antenelor - n.r.) si marita capacitatea acestora pentru a face fata la un trafic mai mare de date", a explicat el. Rezultatul pentru clienti? Daca detin un telefon mobil compatibil cu HSDPA - primele modele au inceput sa apara pe piata, printre producatori se numara Samsung si Motorola - vor putea transfera date pe telefonul mobil (muzica, clipuri video, navigare pe Internet) la o viteza de cel putin patru ori mai mare decat ofera in prezent telefonia 3G.

 

"In acest moment, viteza maxima teoretica ce poate fi atinsa este de 1,8 Mbps. In realitate, se va situa la 1,2 - 1,4 Mbps. Este o imbunatatire semnificativa fata de 384 kbps" (viteza telefoniei 3G din prezent - n.r.), a spus Hassler. Aceasta noua generatie a telefoniei 3G poate fi implementata cu succes si in Romania, crede oficialul Ericsson. "Depinde de fiecare piata, daca este pregatita pentru asa ceva. Romania, cu o rata de penetrare a telefoniei mobile de circa 60%, poate intra in aceasta categorie."

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Mobilul a crescut mare
/business-hi-tech/mobilul-a-crescut-mare-979073
979073
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.