Spaima balonului de săpun

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 20 octombrie 2011 34 afişări

Silicon Valley pare să fi intrat într-o febră a listărilor la bursă, a evaluărilor astronomice pentru companiile de internet şi a aşteptărilor nerealiste de creştere. N-ar fi totuşi prima dată, lucru care ridică o serie de semne de întrebare pentru investitori. Se apropie un nou crah dotcom sau industria şi-a învăţat lecţia acum un deceniu?

Întâmplările care au descris în ultima perioadă peisajul din Silicon Valley prevestesc din mai multe puncte de vedere o nouă bulă dotcom. Frenezia din lumea tehnologiei, în special din jurul companiilor de social media, s-a tradus în ultima perioadă în planuri de listare la bursă şi finanţări fabuloase din partea investitorilor - afaceri de acest gen au înghiţit numai în al doilea trimestru al anului 2,3 miliarde de dolari, mai mult decât în oricare alte trei luni cumulate din ultimul deceniu. Şi de aici până la evaluările şi aşteptările de creştere foarte ridicate şi chiar nerealiste pentru afacerile de internet n-a mai fost decât un singur pas.

La începutul acestui an, spre exemplu, Facebook era evaluată la 50 de miliarde de dolari în baza vânzării unui pachet de acţiuni din companie, peste companii precum Ford, Boeing sau Nokia şi de zece ori mai mult decât cifra din 2008. Acum, reţeaua de socializare a lui Mark Zuckerberg valorează chiar spre dublu, mai ales în perspectiva unei potenţiale listări la bursă care ar fi trebuit să se întâmple în toamna acestui an, dar a fost amânată pentru 2012. Cifra este considerată însă de analişti mult prea mare chiar şi pentru o companie cu 750 de milioane de utilizatori, date fiind veniturile estimate la puţin peste patru miliarde de dolari anul acesta, de câteva zeci de ori mai mici decât presupusa valoare a Facebook.

Mai toate companiile din domeniul social media sunt în prezent în aceeaşi situaţie. Nume precum LinkedIn, Twitter şi Groupon iau în calcul sau au pus deja în aplicare planuri de listare la bursă şi sunt evaluate la sume extraordinar de mari. Groupon, de pildă, cel mai mare site de cupoane de reduceri din lume, avea în urmă cu nici şase luni, cu ocazia discuţiilor despre o potenţială listare, o valoare de aproximativ 25 de miliarde de dolari, spre satisfacţia investitorilor. Acum însă, valoarea este apreciată mai degrabă undeva între trei şi şase miliarde de dolari, sub oferta de şase miliarde de dolari a Google pe care Groupon a refuzat-o anul trecut. Iar planurile de listare pe bursă va trebui probabil amânate pentru un moment mai prielnic din punct de vedere financiar pentru companie.

"Fereastra listărilor la bursă pare totuşi să se închidă", scria recent pe Twitter un investitor. Preţurile tot mai mici ale acţiunilor şi lipsa profiturilor a făcut din startup-urile fierbinţi de tehnologie companii în care nu mulţi mai vor să investească. Este de altfel singurul indiciu că un posibil crah dotcom este deocamdată evitat, în contextul în care exuberanţa investitorilor şi sumele foarte mari de bani direcţionate către companii de tehnologie, cu precădere din domeniul social media, au indicat exact contrariul. Pe de altă parte însă, nu este neapărat nevoie de listări la bursă, susţin cei care se tem de un nou "bubble", ci pur şi simplu de investitori dispuşi să plătească acum mult peste valoarea companiilor, fără să realizeze că evaluările sunt nerealiste şi că la un moment dat ar putea pierde foarte mult de pe urma acestor investiţii.

Iar Twitter ar putea fi unul dintre cele mai bune exemple pentru investiţiile iraţionale din ultima vreme. Compania fondată în urmă cu doar cinci ani, care de-abia generează venituri, ca să nu mai vorbim de profit, a atras anul trecut o finanţare pe baza unei evaluări la 3,7 miliarde de dolari, scenariu care s-a repetat şi anul acesta, cu diferenţa că valoarea era deja de 8 miliarde de dolari. Şi asta pentru o companie fără un model de business şi cu un serviciu pe care nu mulţi îl înţeleg, care, dacă ar fi listată la bursă cu un multiplu al profiturilor de 15, ideal, cum se întâmplă, de exemplu, în cazul Apple, ar trebui să aibă un profit de cel puţin 500 de milioane de dolari aşa încât valoarea să fie justificată.

Un eventual crah dotcom ar fi acum mult mai dăunător decât cel din 2001. Atunci, investiţiile fabuloase erau dispersate în mod echilibrat în companii de internet, dar acum sunt concentrate aproape în totalitate pe social media. Ca şi în urmă cu zece ani, în lipsa unor modele de business, bula de săpun are la bază o noţiune vagă a ceea ce ar putea fi, la acea vreme internetul, iar acum zona de socializare. Taberele sunt însă destul de împărţite deocamdată. O bună parte dintre analişti văd iminenţa unui crah în creşterea din ultimii ani de criză a numărului de companii de tehnologie listate la bursă şi în investiţiile nejustificate atrase. Cei mai mulţi speră însă că tocmai temperarea din acest an a celor doi indicatori ar putea feri internetul de următoarea bulă dotcom.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Silicon Valley,
crah dotcom,
bursă,
listări
/business-hi-tech/it/spaima-balonului-de-sapun-8866935
8866935
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.