Asistentul AI care promite să redefinească îngrijirea animalelor de companie

Autor: Ioana Niţă Postat la 20 august 2024 52 afişări

În era actuală a digitalizării accelerate, un start-up românesc transformă fundamental practica veterinară la nivel global. Digitail, înfiinţat în Iaşi în 2018, a dezvoltat Tails - primul asistent AI din lume dedicat medicilor veterinari, ce promite să reducă munca administrativă cu până la 10 ore săptămânal pentru fiecare medic.

Această inovaţie nu doar că eficientizează activitatea clinicilor, ci şi îmbunătăţeşte semnificativ experienţa proprietarilor de animale. Cu o bază de 2.000 de clinici în 40 de ţări şi o finanţare solidă de peste 14 milioane de dolari, inclusiv investiţii de la Google, Digitail îşi propune să tripleze veniturile în 2024 şi să atragă 500 de noi clinici în portofoliul său.  „Am lansat primul sistem veterinar bazat pe inteligenţă artificială din lume. Un AI assistant numit Tails, care din ce vedem influenţează semnificativ operaţiunile clinicilor, reducând aproape cu 10 ore pe săptămână per veterinar toată treaba administrativă pe care o are de făcut într-o săptămână“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Sebastian Gabor, cofondator al Digitail.

El a explicat că toţi veterinarii cu vechime vor să se întoarcă în timp, acum 20-30 de ani, când principala preocupare era îngrijirea animalelor şi nu sarcinile adminsitrative. „Un veterinar în viaţa de zi cu zi, din păcate, are foarte multe lucruri de făcut care nu au treabă cu animalele - de la lucruri administrative, legale şi operaţionale şi toate aceste lucruri îi iau timp. Şi dacă vorbeşti cu cât mai mulţi veterinari din toată lumea, toţi au melancolia de a ajunge înapoi în timp, acum 20-30 de ani, când se ocupau doar de animale. Dar cu cât au crescut toate industriile şi totul a devenit mai reglementat, au din ce în ce mai multă nevoie să petreacă timp pe lucruri precum scrisul fişelor medicale, notiţele despre ce s-a întâmplat, ce trebuie să trimită proprietarului de animal, recomandările, deci din ce în ce mai multă presiune din partea asta de a se documenta totul - tot ce ţine de inventariere de intern, tot ce ţine de întrebările frecvente către proprietar ş.a.m.d., lucruri care nu se întâmplau înainte. Dar acum, cu Tails, cu asistentul veterinar bazat pe inteligenţă artificială, toate aceste lucruri sunt delegate şi le face Tails. Adică viaţa zi cu zi acum pentru un veterinar se schimbă – nu mai este nevoie să vorbească prin mesaje cu proprietarul de animăluţ înainte de vizită, să întrebe ce s-a mai întâmplat, care sunt noutăţile, ce trebuie să aducă pentru vizită etc. Toată treaba asta o face asistentul AI.“

Asistentul AI Tails este utilizat deja de 200 de clinici din portofoliul actual al Digitail de 2.000 de clienţi din 40 de ţări. Practic, asistentul AI vine în completarea platformei sale de gestiune a activităţilor din clinicile şi spitalele veterinare şi a aplicaţiei mobile dedicate proprietarilor de animale. Astfel, utilizarea asistentului AI aduce beneficii atât pentru veterinari, cât şi pentru proprietarii de animale, prin simplificarea procesului de preluare a informaţiilor şi creşterea eficienţei în clinică. Cum funcţionează însă, concret, Tails? „Când vine la vizită proprietarul cu animalul, veterinarul, în loc să treacă prin tot istoricul medical foarte bogat, poate să îl întrebe direct pe Tails, care este sumarul şi la ce trebuie să acorde mai multă atenţie. După asta, în timpul vizitei, în loc să scrie notiţele, pur şi simplu vorbeşte şi se face un sistem de transcriere - voice to text – şi după aceea un sumar. Practic, în loc ca veterinarul să petreacă 6-8 minute la finalul vizitei să ia toate notiţele, Tails înregistrează toată vizita şi creează fişa medicală pentru acel animăluţ. Şi toate astea fără să se atingă de calculator“, a explicat Sebastian Gabor. Iar pentru proprietarii de animale, inteligenţa artificială ajută în colectarea informaţiilor despre starea animalului înainte de a ajunge propriu-zis cu el în clinică. „Prin aplicaţia mobilă avem acum partea asta de check-in automat bazat pe AI. Ce înseamnă asta? Cu trei zile înainte de vizită, pentru orice programare confirmată, începe procesul în care asistentul AI îţi pune întrebări care sunt bazate pe istoricul medical şi legate de motivul vizitei. Aşa că atunci când ajungi la consultaţie, clinica ştie deja tot ce ai tu nevoie şi poate să continue de acolo şi să-ţi ofere experienţa de care tu ai nevoie şi de care animalul tău are nevoie“, a punctat el. De asemenea, după vizită, proprietarul primeşte în aplicaţie recomandările veterinarului care cu ajutorul asistentului AI sunt personalizate acum pentru fiecare caz în parte.

„Acum cu Tails veterinarul poate cere «Hey Tails, am nevoie să personalizez asta pentru cazul care tocmai l-am văzut.» Şi Tails personalizează, o revizuieşte apoi şi veterinarul şi cu câteva click-uri a trimis toate informaţiile către proprietarul de animal.“ Asistentul AI este disponibil în prezent în limbile engleză, spaniolă, română şi portugheză. Preţurile diferă în funcţie de ţară, dar în Statele Unite ale Americii, unde adopţia este cea mai mare, costul porneşte de la 100 de dolari pe lună pentru întreaga clinică pentru asistentul general, şi tot 100 de dolari pe lună pentru funcţia de dictare. O clinică medie cu trei veterinari care adoptă toate soluţiile Digitail ajunge să plătească în jur de 7.000 de dolari pe an. „Aproape 37% din noile venituri pe care le-am adus în al doilea trimestru al acestui an au venit din asistentul AI - Tails. Are o adopţie foarte mare şi aproape 7 din 10 clienţi noi adoptă Tails“, a precizat cofondatorul Digitail. Pentru anul curent, start-up-ul şi-a propus să îşi tripleze veniturile, neoferind însă cifre absolute. Totodată, echipa Digitail ţinteşte să atragă 500 de clinici noi la nivel global în portofoliul său de clienţi şi să continue extinderea funcţionalităţilor AI ale produselor sale digitale. Start-up-ul a fost bine capitalizat în urma rundei de finanţare de tip serie A în valoare de 11 milioane de dolari obţinută la începutul lui 2023 de la Atomico. Deşi compania încă investeşte mai mult decât produce pentru a câştiga cât mai multă piaţă, Sebastian Gabor a menţionat că veniturile cresc suficient pentru a acoperi rata de ardere a capitalului.

Start-up-ul intenţionează să înceapă discuţiile pentru o nouă rundă de finanţare anul viitor, concentrându-se în prezent pe execuţia planurilor pentru 2023.   



Rubrica „Start-up Pitch”

1. Invitaţi: Eduard Andrei Ulici, Cesar Petrescu şi Liviu Popa, fondatori ai Photon Spark.

Ce face? Dezvoltă o soluţie bazată pe AI, numită SparkAI, pentru găzduirea serverelor de jocuri.

Eduard Andrei Ulici: „Am pornit în urmă cu câteva luni dezvoltarea unei soluţii de inteligenţă artificială care să ajute la gestionarea comunităţilor de gaming. Şi în continuare ne-a mai venit o idee să facem o comunitate de Minecraft. Până acum am primit feedback destul de bun din România. În momentul de faţă, produsele noastre sunt în stadiu de dezvoltare, iar în august vom începe o campanie de marketing şi atunci le vom lansa.”

Cesar Petrescu: „Soluţia ajută mai întâi clienţii noştri, să-şi dea seama de ce produs au nevoie de la noi. De exemplu, dacă vor un site şi nu-şi dau seama de ce trafic o să aibă acel site, o să întrebe inteligenţa artificială de la început, care este bazată pe <<sales>>, sau dacă, de exemplu, până acum nu ai avut un server de Minecraft, poţi să o întrebi cu ce modificări vrei să te joci şi câţi oameni sunt ca să-ţi recomande nişte speşificaţii sau un plan direct şi crează şi link-ul. Şi odată ce eşti pe panelul nostru din care îţi gestionezi serverul, te poate ajuta în caz că întâmpini o problemă.”

Liviu Popa: „Avem clienţi plătitori şi cei care deja au intrat într-o formă sau altă de parteneriat cu noi, dar avem şi foarte mulţi clienţi care au încercat planul nostru freemium. După prima campanie publicitară pe care am avut-o, am avut chiar un succes destul de important -  am avut peste 500 de utilizatori noi, din care au rămas o bună parte dintre clienţii actuali plătitori.”

2. Invitat: Mihai Găvan, cofondator şi CEO al FoodFix.Tech.

Ce face? Lucrează la dezvoltarea unui marketplace prin care creatorii de conţinut gastronomic îşi pot monetiza reţetele video, obiectivul fiind ca produsul să devină „Spotify al reţetelor“.

„Astăzi în industria de food knowledge suntem înaintea erei Spotify. Pentru că informaţia există pe internet, sunt tone de reţete publicate pe internet, pe toate canalele media, însă piaţa este puternic fragmentată. Utilizatorul trebuie să facă foarte multe căutări ca să poată să ajungă la o reţetă care e pe gustul lui. Ceea ce facem noi, noi ne propunem să aducem toţi creatorii de tip food knowledge în acelaşi loc cu scopul de a-i da o experienţă unică utilizatorului final şi de a-i sugera reţete care sunt pe gustul lui.“


Rubrica „Start-up Update”

1. Invitat: Laura Bulai, cofondatoare a Helperz.ro – platformă online pentru servicii la domiciliu

Ce e nou? Start-up local a ajuns în prezent la 16.000 de bone şi menajere înscrise pe platformă, faţă de doar câteva mii în urmă cu peste doi ani, în condiţiile în care de anul trecut şi-a schimbat strategia de business şi s-a axat mai mult pe atragerea de prestatori de servicii pentru a ajunge la o acoperire naţională şi astfel şi la mai mulţi utilizatori.

„Înainte ne axam destul de mult pe atragere de clienţi, bineînţeles că ne doream să fie un model de business sustenabil, dar ne-am dat seama că pentru a deveni un business sustenabil avem în primul rând nevoie să devenim cea mai mare platforma pentru genul acesta de servicii din România. Avem nevoie de foarte multe persoane ca atunci când părinţii se gândesc «Unde să intru să găsesc ajutor pentru menaj, pentru babysitting, pentru servicii oferite în jurul casei» să fie la îndemână şi clar că apelează la Helperz pentru că ei au cei mai mulţi prestatori de servicii în domeniile acestea. Deci asta a fost schimbarea majoră:  de anul trecut am început să ne axăm pe atragerea de «helperz» şi am crescut considerabil. Acum avem undeva la 16.000 de «helperz» înscrişi, atât pe babysitting, cât şi pe menaj.“

2. Invitat: Xenia Muntean, cofondator şi CEO al Planable - platformă de colaborare pentru echipele de social media

Ce e nou? Start-up-ul şi-a propus să îşi crească businessul cu 50% anul acesta, portofoliul său de clienţi urmând să ajungă la circa 8.000 de agenţii de marketing şi branduri la final de 2024. În prezent, compania deja are peste 6.600 de clienţi la nivel internaţional, crescând numărul de peste cinci ori în ultimii trei ani.

Cei mai mulţi clienţi ai Planable sunt din America de Nord şi din vestul şi nordul Europei, printre brandurile cunoscute care folosesc platforma numărându-se Hyundai, SMEG, Clarins şi trupa Rammstein.

„Vrem să continuăm să creştem numărul de clienţi şi creştem constant. Ne propunem să avem o creştere de circa 50% anul acesta, poate un pic mai mult sau poate un pic mai puţin, însă ţintim să fim aproape de această rată anul acesta.“



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.