Garaje legendare

Postat la 10 octombrie 2006 1 afişăre

Saptamana trecuta Google a cumparat casa in care se afla garajul pe care fondatorii companiei l-au inchiriat in 1998 pentru a lucra la dezvoltarea celebrului motor de cautare. E doar nostalgie sau e si un mesaj?

Saptamana trecuta Google a cumparat casa in care se afla garajul pe care fondatorii companiei l-au inchiriat in 1998 pentru a lucra la dezvoltarea celebrului motor de cautare. E doar nostalgie sau e si un mesaj?

 

In septembrie 1939, doi absolventi ai Universitatii Stanford pe nume William Hewlett si David Packard au inceput sa asambleze instrumente electrice intr-un garaj din oraselul californian Palo Alto. Unul dintre fostii lor profesori isi aminteste ca, daca vedea ca masina lui David era in garaj, putea fi sigur ca cei doi tineri intreprinzatori nu aveau comenzi. Primul produs "adevarat" realizat de Hewlett si Packard a fost un oscilator audio, pe care un inginer de sunet de la Disney l-a remarcat si apoi a lansat primele comenzi. Curand, firma care purta numele celor doi fondatori a fost nevoita sa-si gaseasca un spatiu mai adecvat, insa acel garaj de la numarul 367 de pe Addison Avenue a intrat in legenda ca fiind locul de nastere a ceea ce mai tarziu avea sa devina Silicon Valley. Astazi este o veritabila atractie turistica.

 

In 1976, alti doi tineri - Steve Wozniak si Steve Jobs - s-au apucat sa asambleze computere in garajul casei parintilor lui Jobs din Los Alamos, nu departe de Palo Alto. Atat Jobs cat si Wozniak lucrasera pentru HP si au incercat sa-i convinga sa produca computerul pe care l-au conceput, insa au fost refuzati. Apple a devenit o alta poveste de succes, iar garajul din Los Alamos a intrat si el in legenda. Lista garajelor celebre avea sa-l includa apoi si pe cel din Seattle, unde in 1995 Jeff Bezos a instalat trei statii Sun si a lansat afacerea Amazon.com. Ultimul, dar nu cel din urma, este garajul din Menlo Park (California) pe care Larry Page si Sergey Brin l-au inchiriat in 1998 pentru a lucra la un motor de cautare care avea sa dea nastere unui alt colos al Internetului: Google.

 

Nu doar firme high-tech si-au inceput drumul intr-un garaj, iar Walt Disney poate fi un bun exemplu. Pe de alta parte, nu doar garajul a fost locul inceputurilor modeste. Michael Dell a inceput sa vanda computere prin posta din camera sa de camin studentesc, iar Lillian Vernon a pornit din bucatarie. De altfel, chiar si Jobs si Wozniak au inceput in dormitorul casei si abia apoi s-au mutat in garaj. Este insa cert ca garajul este cel care a devenit un adevarat simbol care vine sa reprezinte spiritul antreprenorial, independent si curajos, specific american. Guy Kawasaki - unul dintre primii "evanghelisti" ai Mac-ului - a fondat chiar o companie care se numeste "Garage Technology Ventures" si ii explica numele prin faptul ca "garajul este o stare de spirit". Kawasaki a dezvoltat ideea intr-o carte de succes numita "The Art of the Start", in care furnizeaza noilor intreprinzatori o serie de strategii si tactici pentru lansarea unei afaceri pornind de la resurse modeste.

 

Este greu de stabilit cat adevar exista in credinta populara ca o idee buna si un garaj reprezinta o reteta antreprenoriala de succes. Intr-un studiu academic publicat in 2005, Pino Audia si Christopher Rider de la Universitatea Berkeley trag concluzia ca "garajul" este mai degraba o legenda urbana si ca, de fapt, antreprenorul de succes este un "produs organizational".

 

Altfel spus, de obicei antreprenorii castiga prin munca in cadrul unor organizatii formale informatiile, stiinta afacerilor, increderea si conexiunile sociale necesare pentru a porni o afacere, iar succesul pornind din garaj este mai degraba exceptia. Mai mult chiar, supralicitarea ideii "o idee si-un garaj" este contraproductiva, pentru ca subestimeaza aspectele sociale ale procesului antreprenorial. Pe de alta parte, legenda "garajului primordial" este valoroasa pentru mentalitatea americana, care pretuieste idealul sansei egale de care se bucura fiecare, a oportunitatii valorificate prompt si a ascensiunii sociale in baza muncii si a spiritului intreprinzator.

 

Poate ca studii de acest gen nu s-ar fi facut daca in 2004 nu ar fi facut valuri vestea ca firma HP a cumparat celebrul garaj din Addison Avenue. Nu stiu care e soarta garajului din care a pornit Apple, insa stirea ca Google a cumparat casa in care se afla garajul inceputurilor a figurat saptamana trecuta in toate fluxurile de stiri si a fost consemnata in toate marile publicatii. Din nou detaliile financiare nu s-au furnizat presei, dar s-a aflat ca proprietara casei este aceeasi, cu diferenta ca azi este printre vicepresedintii companiei.

 

O fi doar nostalgia sau semnificatia achizitiei este mai adanca? Poate ca Google vrea sa ne sugereze ca, prin serviciile pe care ni le ofera, nu vom mai avea nevoie de un garaj pentru a porni o afacere de succes. Doar de o conexiune la internet.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Garaje legendare
/business-hi-tech/garaje-legendare-1007112
1007112
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.