Fratia telecom de la Cannes

Postat la 10 martie 2006 1 afişăre

Lucruri nebanuite se petrec in jurul telefonului mobil din buzunar. Micul dispozitiv are un viitor de film SF. Nu zambiti! La cel mai mare eveniment al industriei de telecomunicatii - Congresul Mondial 3GSM din 14 februarie - "greii" industriei de profil au incercat sa ne convinga ca in doi ani vom tine in palma un televizor, un computer cuplat la Internet de mare viteza si o biblioteca muzicala.

Lucruri nebanuite se petrec in jurul telefonului mobil din buzunar. Micul dispozitiv are un viitor de film SF. Nu zambiti! La cel mai mare eveniment al industriei de telecomunicatii - Congresul Mondial 3GSM din 14 februarie - "greii" industriei de profil au incercat sa ne convinga ca in doi ani vom tine in palma un televizor, un computer cuplat la Internet de mare viteza si o biblioteca muzicala.

Cele mai multe lucruri s-au inventat in jurul dorintei oamenilor de "anula" distantele - un transport mai rapid sau o capacitate de comunicare mai eficienta. In filmele stiintifico-fantastice din anii ‘70-’80, actiunea se petrecea, de cele mai multe ori, putin dupa anul 2000. Acum, la cativa ani dupa anul-reper al science-fiction-ului, aproape nimic din ceea ce inventasera scenaristii nu s-a infaptuit. Masinile nu zboara, casa inteligenta e inca un proiect si nici n-am intrat in contact, din cate se pare, cu vreo civilizatie extraterestra. 

Aproape totul - cu o singura exceptie - a ramas science-fiction. Va mai amintiti micile dispozitive agatate de lobul urechii pe care personajele din filmele SF le foloseau pentru a comunica? Castile hands-free, pe care nu le mai leaga nici macar firele de telefonul mobil, sunt singurele care au iesit din scenarii si au populat orasele.

Si azi se intampla aproape la fel. La cel mai mare eveniment al industriei de telecomunicatii, Congresul 3GSM de la Cannes, s-a vorbit cu pasiune despre televiziunea pe telefonul mobil, aparat care s-a transformat intre timp si in player muzical. Mai mult: nu peste multa vreme, promit mai-marii telecom-ului, vom avea Internet de mare viteza la degetul mic. Mai bine zis in palma: telefonul mobil tinde sa devina un competitor demn de luat in seama pentru computerul de la birou sau de-acasa.

Nu se poate face comparatie intre piata telecom romaneasca si cele din Japonia, SUA ori Europa Occidentala, dar e lucru stiut ca ceea ce se intampla acolo ajunge, in scurt timp, si la noi. Si nici de data asta realitatea nu va fi sub asteptari.

Inca n-a trecut un an de cand operatorii de telecomunicatii si-au revenit dupa socul 3G. Multi au cheltuit sume fabuloase pentru a obtine licentele pentru cea de-a treia generatie de comunicatii mobile, licente care i-au impins inspre faliment pe cei care nu au dispus de resurse financiare mai mari decat cele estimate.

Supravietuitorii acestei "selectii naturale" continua insa sa dea dovezi de optimism. Au reusit pana acum sa convinga 18 milioane de utilizatori de telefane mobile sa treaca la 3G. Comparativ cu cei 1,7 miliarde de utilizatori GSM, e extrem de putin, "dar dovedeste ca 3G a devenit o realitate, un standard", sustine Carl-Henric Svanberg, presedinte si director general al Ericsson, lider mondial al furnizorilor de echipamente si solutii pentru telecomunicatii. "In 2007 vom putea vorbi deja de realizarea unor economii de scala, avand roaming la nivel mondial."

Dar, asa cum admite si Svanberg, "industria este calauzita de comportamentul utilizatorilor. Ceea ce isi doresc ei acum este mobilitate, viteza mare de comunicare si simplitate". Cum sa transpui aceste nevoi in realitate? Raspunsurile par a se fi conturat la Cannes - mai trebuie vazut cat de convingatoare se vor dovedi acestea.

Producatorii de terminale au invatat bine lectia de acum doi ani, cand tehnologia 3G incepea sa-si prinda contur. S-au straduit sa faca fata, cu toate costurile cerute, ofensivei tehnologice pe care dezvoltatorii de retele si echipamente de telecomunicatii au declansat-o inca de la primii pasi ai 3G. Producatorii asiatici de telefoane mobile, in special LG Motorola si Samsung, si-au etalat noile telefoane de generatia a treia, unele capabile chiar de receptionare a programelor TV. "Cand vine vorba de 3G, am observat ca oamenii vor sa stie ca telefonul lor este dotat cu toate caracteristicile tehnice, chiar daca ei nu vor folosi decat cateva", spunea Greg Estell, vicepresedinte si director general al Motorola Mobile Devices pentru Europa, cu ocazia prezentarii la Cannes a trei noi telefoane 3G fabricate de catre producatorul american.

Totusi, ca fapt divers, premiul de "telefonul anului" conferit de Asociatia GSM, forumul reprezentativ la nivel mondial al industriei telecom, si l-a adjudecat Samsung SGH D500, un telefon ultraperformant, inteligent si elegant, dar incompatibil cu 3G.

Dar cui ii pasa? Lumea telecomunicatiilor are un nou "cuvant" de ordine: HSDPA - o prescurtare pentru ceea ce inseamna conexiune pentru descarcare de pachete de date la viteze mari (High-Speed Download Packed Acces).

Tehnologia, o evolutie a retelelor 3G, va asigura viteze de 15 ori mai mari decat ceea ce ofera acum operatorii 3G. Demonstratiile de la Cannes au dovedit-o. Intrebarea care se naste e "la ce bun?". 

Mai intai, viteza mare de transfer a datelor deschide pentru operatori noi oportunitati de a vinde continut pe gustul utilizatorilor. "Incepand cu 2007, vor aparea si primele laptopuri care vor avea integrata tehnologia 3G HSDPA", a spune Mikael Bäck, vicepresedinte pentru retele WCDMA (3G) al Ericsson. Cine credea ca batalia vitezei intre Internetul prin conexiuni fixe sau fara fir si telefonia mobila va continua mult timp se insala, dupa toate aparentele. "Convergenta dintre mobil si liniile fixe este o tendinta tot mai accentuata", a declarat pentru BUSINESS Magazin Mikael Halen, Marketing Product Manager pentru retele radio de banda larga la Ericsson. "Cand suntem acasa, vrem sa avem cat mai multe aparate conectate intre ele si vom avea la un moment dat toata casa conectata la Internet broadband (de mare viteza - n.r.). Iar telefonul mobil, odata ajunsi acasa, il vom putea cupla la Internetul fix si vom vorbi la tarifele scazute pe care le asigura transmisia de voce prin Internet."

Ceea ce spune Halen ar putea da de gandit si celor de la RomTelecom, deoarece e un lucru acceptat faptul ca peste tot in lume reglementarile incep sa fie tot mai clare: separarea accesului la comunicatii de continutul pe care operatorii il furnizeaza.

Operatorii de telefonie fixa pot face bani buni din inchirierea infrastructurii catre alti jucatori care furnizeaza servicii, fara sa mai fie nevoiti sa cheltuie averi pe dezvoltarea de continut si servicii proprii. In a doua jumatate a acestui an, spun producatorii de echipamente, tehnologia HSDPA, urmatorul pas in evolutia 3G, va fi implementata in retelele unor operatori de telecomunicatii. "Japonia si Statele Unite vor fi primele piete care vor adopta tehnologia, urmate la scurt timp de Europa", sustine Halen. "La inceputul anului viitor vom avea si primele telefoane compatibile cu noua tehnologie."

Romania va face insa abia primii pasi in 3G pana la sfarsitul anului. Connex a anuntat deja ca va lansa primele servicii de acest tip, dar pasul trebuie sa-l faca si Orange, conform termenilor agreati de cei doi operatori in cadrul licentelor obtinute la licitatie. Vom avea, in jumatate de an probabil, doar un 3G comparabil din punct de vedere al performantelor cu ceea ce in Europa se intampla deja de mai bine de sase luni. Nu va fi vorba, in prima faza, de HSDPA, dar bazele pentru Internet de mare viteza, programe TV pe mobil sau download de muzica - adica reteaua 3G - vor exista. Depinde, aici, spre ce se vor indrepta gusturile utilizatorilor. Care va fi atat de mult discutata "aplicatie ucigatoare" care sa convinga utilizatorii sa adopte 3G?

In Vest, lucrurile s-au clarificat suficient in aceasta privinta. Se pare ca pe langa mirajul TV-ului pe telefonul mobil, europenii sunt foarte clari. De la succesul iPod-ului si a altor dispozitive asemanatoare de ascultat muzica in format MP3, operatorii par sa fi gasit una dintre cheile succesului pentru 3G: descarcatul de muzica din reteaua mobila pe telefon.  Totusi,  Dave McGlade, directorul gene-ral al operatorului britanic mmO2, spune ca "important pentru succesul 3G este ce isi doresc utilizatorii business: libertate de miscare si acces la resursele esentiale pentru afaceri. Asa cum e-mailul a fost si ramane «aplicatia ucigatoare» pentru liniile fixe, la fel, tot mesageria va revolutiona si comunicatiile fara fir. Pe e-mail se bazeaza multe afaceri". 

Corect, dupa principiul stiut ca 40% din clientii operatorilor, respectiv companiile, aduc 80% din venituri. Pana acum, nici videoconferinta nici videotelefonia - despre care se presupunea ca vor fi utilizate intensiv de companii - nu s-au dovedit "aplicatii ucigatoare". Clientii business s-au orientat mai degraba catre viteze mari de conectare la Internet, iar utilizatorii obisnuiti catre entertainment.

Un studiu al celor de la Ericsson, prezentat la congresul de la Cannes, arata ca HSDPA poate aduce o crestere a marginilor de profit operational de pana la 30% pentru operatori. Depinde insa ce continut vor oferi acestia prin noua tehnologie HSDPA. Batalia se da in zona dezvoltatorilor de soft compatibil cu 3G care sa asigure utilizatorilor continut pe masura cerintelor lor specifice. Piata romaneasca, cu o populatie mai imbatranita si needucata tehnologic, nu seamana cu cea japoneza sau cea din Italia, care are deja 2,6 milioane de utilizatori 3G. Si nici veniturile nu sunt comparabile. "Noi, producatorii, oferim echipamentele si solutiile, dar problema va fi cum folosesti aceasta retea", subliniaza Carl-Henric Svanberg.

"Dupa parerea mea, operatorii vor lansa la inceput in jurul a 20 de noi servicii bazate pe ceea ce poate oferi HSDPA si vor urmari ce se intampla", estimeaza Mikael Halen. "Dupa aceea vor selectiona pentru oferta lor doar acele servicii care se vor dovedi populare".

Dar la noi cum va fi, totusi? Vom avea capacitatea de a absorbi noul val, in conditiile in care pe noi nu ne-a lovit inca nici primul val al revolutiei in telecomunicatii? "In Romania se pune inca problema de ce sa cheltui doi sau trei euro pentru a trimite o fotografie sau sa faci un transfer rapid de date. Costul acestor servicii e inca inhibitor", a recunoscut, intr-o discutie avuta cu BUSINESS Magazin, Daniel Romanidis, directorul pentru Balcani al producatorului de telefoane mobile Sony Ericsson. "Cand va deveni convenabil pentru utilizatorul din Romania sa deschida telefonul mobil pentru a urmari un meci de fotbal sau anumite faze din meci, atunci acesta va plati cativa euro in plus pentru acest lucru", crede Romanidis, referindu-se la potentiala piata romaneasca a utilizatorilor de 3G.

Dar in vreme ce noi inca ne punem probleme legate de costul noilor servicii, la Cannes viata merge inainte, plina de surprize. Congresul de la Cannes n-a fost doar un loc in care oamenii s-au adunat pentru a-si strange mainile si a-si zambi optimist, ci si un spatiu de contraatacuri pe o piata - cea a comunicatiilor - tot mai exclusivista si mai tributara globalizarii. Un lucru greu de imaginat inainte va prinde viata prin protocolul semnat intre Nokia, promotor al standardelor tehnologice deschise, si Microsoft, reprezentantul de frunte al standardelor inchise, proprietare. Cele doua companii vor dezvolta in comun solutii care sa permita schimbul avansat de fisiere, inclusiv muzica, intre computerele sub Windows si mobilele producatorului finlandez. 

Ce lovitura pregateste "marele Bill" rivalului de la Apple! Microsoft nu-si propune sa inventeze un concurent pentru playerul muzical iPod, ci sa permita detinatorilor de telefoane mobile sa le transforme pe acestea in playere muzicale si sa taie, astfel, din apetitul potentialilor clienti ai Apple. 

O miscare desteapta, care a aprins discutiile si la Cannes. Sa apartina oare viitorul comunicatiilor catorva companii care vor dezvolta tehnologii proprii pe care le vom regasi in majoritatea dispozitivelor sau ne indreptam catre standardizarea diverselor solutii si aplicatii? Raspunsul la care lucreaza industria de telecomunicatii se numeste standardul IMS (IP Multimedia Services), adica serviciile multimedia bazate pe protocoale de Internet. "IMS va juca un rol important in anii urmatori. Este singurul capabil de a armoniza impachetarea serviciilor", e de parere Mikael Halen de la Ericsson. "Tendinta mondiala este de a merge spre standardizare. Tehnologiile proprietare, cum e Skype de exemplu (serviciu popular de telefonie gratuita prin Internet, cu peste 70 de milioane de utilizatori estimati - n.r.), vor deveni marginale, pentru ca utilizatorii sunt dispusi sa plateasca pentru servicii de calitate. Ne indreptam spre standardizarea telefoniei IP (prin Internet - n.r.)", sustine acesta.

Pana atunci, sa ne intoarcem in viitor. Deja, pe holurile si salile Palatului Festivalului se vorbea de 4G. Iar anul viitor, la Barcelona - Cannes deja nu mai face fata asaltului tehnologiilor de comunicatii - vom avea un nou subiect fierbinte: Internetul mobil de viteza comparabila cu cea oferita de fibra optica. Adica de zece ori mai mare decat ceea ce abia promite azi 3G, cu HSDPA pe deasupra. Hotarat lucru, viitorul vine repede peste noi.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Fratia telecom de la Cannes
/business-hi-tech/fratia-telecom-de-la-cannes-979567
979567
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.