Cum poate divorta omul de telefonul lui mobil

Postat la 28 februarie 2006 1 afişăre

Legatura dintre om si telefonul mobil a devenit mai puternica decat niciodata, facandu-i pe operatori si pe furnizorii de servicii pe mobil sa-si puna o intrebare logica: cum mai poti sa intervii intr-o relatie atat de stransa?

Legatura dintre om si telefonul mobil a devenit mai puternica decat niciodata, facandu-i pe operatori si pe furnizorii de servicii pe mobil sa-si puna o intrebare logica: cum mai poti sa intervii intr-o relatie atat de stransa?

 

Telefonul mobil a ajuns, asa cum prezicea in anii ‘70 profesorul american Marshall McLuhan despre mediile electronice, o extensie a sinelui. Sondajele arata ca majoritatea utilizatorilor ar prefera sa plece de acasa fara portofel decat fara telefonul mobil. Iar 78% dintre persoanele care au mobil prefera sa nu il inchida pe timpul noptii.

 

In aceste conditii, operatorii de telefonie mobila au o dubla problema: concurenta cu serviciile de comunicatii oferite pe Internet (gen Skype, care ofera telefonie pe PC la preturi ridicole sau chiar gratuit), dar si dificultatea de a descoperi cu exactitate ce anume isi doresc consumatorii sa acceseze pe micul ecran al telefonului mobil.

 

Operatorii de telefonie mobila au inteles ca trebuie sa largeasca traseul pe care circula banii clientilor, pentru a ceda o parte din venituri si catre furnizorii de servicii si continut pe mobil. In ultimele luni, operatorii au convenit ca singura sansa este sa mizeze pe serviciile cu valoare adaugata. Clientul trebuie sa aiba, direct de pe telefon, acces la o varietate de functii - conectare la Internet, muzica digitala, clipuri video, radio, jocuri, mesaje text si multimedia, documente si aplicatii de business - iar operatorii nu mai puteau face fata pe o piata care se dezvolta atat de rapid.

 

Sistemul de impartire a veniturilor este mai complex acum si va deveni probabil mult mai complex in viitor. Concurenta este deja dura: case de discuri, artisti si cantareti, televiziuni, producatori de jocuri, furnizori de aplicatii de business, toti sunt dornici sa figureze pe lista celor care au de luat bani de la utilizatorii telefoanelor mobile. Evident, cei care au cel mai mult de suferit sunt operatorii, care erau obisnuiti pana acum sa incaseze 100% din valoarea facturilor clientilor.

 

Din fericire, "are balta peste". Numarul persoanelor care detin un telefon mobil este in crestere rapida - in doar doi-trei ani de acum inainte, jumatate din populatia globului va avea un astfel de aparat. "Anul trecut am numarat 450 de milioane de noi utilizatori ai telefoniei mobile. Am ajuns la 2,2 miliarde in total si vom atinge 3 miliarde cu mult inainte de 2010", a spus Carl-Henric Svanberg, presedinte si director executiv al companiei Ericsson.

 

"Nici o alta inventie nu a insemnat mai mult decat telefonul mobil pentru oameni si vietile lor. Aceasta situatie are la baza doi factori esentiali: cresterea numarului de utilizatori si cresterea numerica si calitativa a serviciilor." Dupa cum a reiesit si la congresul 3GSM de telefonie mobila de la Barcelona, analistii sunt optimisti in ceea ce priveste soarta investitiilor facute in aceasta directie. Daca acum serviciile de date constituie o piata globala de 55 de miliarde de dolari, peste doar cinci ani valoarea ar putea creste chiar pana la 235 de miliarde de dolari, conform unor date publicate de compania furnizoare de software pentru telefonul mobil Xiam Technologies.

 

Daca serviciul care a confirmat cel mai mult pana in prezent este muzica, principala speranta a pietei in ceea ce priveste potentialul de crestere in urmatorii ani este - fara indoiala - televiziunea pe mobil, spun analistii. "Ne aflam in prima faza a unei piete cu totul noi", a spus Per Nordlof, director pentru strategie de produs si management de portofoliu al Ericsson, companie care, printre altele, furnizeaza tehnologie pentru operatorii de servicii TV pe telefonul mobil. "Televiziunea pe mobil prinde in toate partile lumii", a spus el, precizand ca peste 40 de operatori de telefonie mobila au lansat deja astfel de servicii.

 

In Romania, principalii operatori Orange si Connex Vodafone ofera televiziune pe mobil. Aceste servicii se bazeaza pe comportamentul deja format al utilizatorilor de telefoane mobile, a spus oficialul Ericsson. Mai exact, este vorba de obisnuinta de a utiliza telefonul in intervale de timp scurte, avand ca preferinta consumul de continut on-demand (la cerere). Toate acestea, nescapand din vedere faptul ca transmisia pe mobil nu poate fi identica cu cea de pe televizor, din cauza limitarilor inerente ale acestui nou canal media, cum sunt dimensiunile mici ale ecranului sau durata de viata a bateriei. Pe telefonul mobil este greu de citit un text sau de vizionat un clip video, iar interactivitatea cu utilizatorul este dificila, spune si Kurt Sillen, vicepresedinte al diviziei pentru servicii mobile la Ericsson.

 

De aceea, elementele vizuale trebuie adaptate la ecranul mic al mobilului. Pe de alta parte, studiile au aratat ca un portal de Internet are mult mai multe sanse sa se impuna pe piata daca este cuplat cu un portal dedicat accesului prin telefonul mobil. De exemplu, link-urile pot fi trimise intre utilizatori prin SMS, nu mai este nevoie sa tii minte e-mailul prietenului caruia vrei sa ii trimiti un anumit link, a explicat Sillen. Iar un portal pentru telefonul mobil care isi propune sa aiba succes trebuie sa indeplineasca neaparat regula "1-2-3", a mai spus oficialul suedez. "1" - utilizatorul trebuie sa se autentifice prin login o singura data, "2" - maximum 2 secunde ca timp de raspuns la orice actiune a utilizatorului, si "3" - orice resursa din portal trebuie sa fie accesibila dupa nu mai mult de trei clicuri.

 

In urma unui sondaj efectuat de televiziunea publica norvegiana NRK, executivii din industrie au avut un soc. "8% dintre cei chestionati, adica unul din 12, au spus ca prefera sa vizioneze programele TV pe mobil si nu pe televizorul traditional", explica Gunnar Garfors, director al diviziei de servicii mobile de la NRK. "Le-am spus unor executivi de top despre acest sondaj, iar ei au avut o reactie neasteptata: prima oara nu m-au crezut." Cei 8% reprezinta viitorul tip de consumator din industrie, crede Garfors. Motivul pentru care ei prefera sa se uite la TV pe telefonul mobil este simplu, spune el: "Libertate - nu mai sunt legati de sufrageria de acasa, de mama si de tata, pot merge unde doresc fara sa se desparta de emisiunile preferate".

 

Un alt domeniu interesant pentru furnizorii de servicii pe mobil va fi, in urmatorii ani, cel al aplicatiilor de business. In total exista circa 18.000 de aplicatii software de business pentru telefonul mobil, iar 80% dintre ele ruleaza pe sistemul  Windows Mobile produs de Microsoft, a spus pentru BUSINESS Magazin Steve Conn, marketing manager al companiei americane. Pe piata generala a sistemelor de operare pentru mobil, lider este Symbian OS, care detinea circa 56% din piata la finalul lui 2004, cu potential de a creste la 60% pana in 2009, conform IDC. Windows Mobile avea 12,7% din piata in 2004 si ar putea atinge 17% pana in 2009.

Totusi, Microsoft nu produce decat circa 30 de aplicatii de business din totalul de 18.000, restul fiind fabricate de alte companii, cum ar fi de exemplu SAP sau Siebel.

 

Este cert ca furnizarea de aplicatii de business si multimedia pentru telefonul mobil nu mai este o problema tehnica atat de mare ca in trecut, insa mai putin cert este nivelul de entuziasm aratat de utilizatori cand vine vorba sa plateasca pentru acest nou gen de "marfa", cel putin deocamdata. Multi consumatori inca sunt de parere ca a descarca continut pe mobil este o operatiune prea scumpa, prea lenta si, deci, prea complexa ca sa merite.

 

Conform unui studiu realizat de User Analytics, 80% dintre consumatorii cu varsta intre 18 si 24 de ani anuleaza download-urile daca nu ajung la continutul dorit in mai putin de 10 secunde. Astfel ca operatorii si furnizorii de continut, daca vor ca potentialul pietei sa devina realitate, trebuie sa colaboreze pentru ca descarcarea aplicatiilor sa fie simpla, transparenta, sa functioneze la fel indiferent de telefonul mobil utilizat si sa fie instantanee. Este si normal. Daca telefonul a ajuns o extensie a sinelui, cine ar accepta ca, pentru a-si duce pana la capat un gand, sa fie nevoit sa astepte chiar si 10 secunde?

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/cum-poate-divorta-omul-de-telefonul-lui-mobil-977071
977071
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.