Ce idee de afacere a viitorului a avut un antreprenor din România, ţara pixului şi a hârtiei când vine vorba de inventariere. Deja face milioane de euro din businessul său

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 16 octombrie 2022 403 afişări

În meciul dintre hârtie şi creion versus AI, România încă mizează, în multe direcţii, pe soluţiile tradiţionale, însă tocmai pentru că nevoia de tehnologie există le dă ocazia dezvoltatorilor de servicii tehnologice să inoveze, lansând noi funcţionalităţi. Este şi cazul companiei Optima, care a venit cu o soluţie pentru digitalizarea servicilor de inventariere a activelor şi a stocurilor.

Este normal să ajungem la momentul în care trecem de la hârtie şi creion la soluţii digitale care se traduc mai departe în optimizarea tuturor resurselor implicate – bugete, timp, resurse umane. Complexitatea din teren a anumitor organizaţii necesită astfel de eficientizări. Să ne gândim la o bancă precum CEC Bank, care are 1.000 de sucursale şi zeci de mii de mijloace fixe sau la OMV, care are inclusiv zone de extracţie – sonde, ori la un retailer mare cu acoperire naţională, cu milioane de unituri pe stoc. Este o zonă care, în mod evident, va creşte. Numai uitându-ne la pieţele mai mari din jur, de pildă, Polonia, observăm că inventarierea digitală, atât a stocurilor, cât şi a activelor este externalizată în proporţie de 80%, în timp ce în România ponderea este de 20%”, susţine Gabriel Chiva, proprietar al companiei Optima, un business cu afaceri de 2,7 mil. euro în 2021.

Optima şi-a început activitatea în urmă cu 15 ani, ca dezvoltator de soluţii software proprii, iar în urma solicitărilor venite din partea clienţilor din prima linie de business a dezvoltat-o pe a doua, de servicii de inventariere active şi stocuri.

În prezent, echipa Optima se află în proces de implementare a unui proiect de cercetare, împreună cu Universitatea Babeş-Bolyai, în valoare de 7,2 milioane de lei (peste 1,4 mil. euro), prin care dezvoltă o platformă pentru predicţia evoluţiei unor indicatori de business în procese comerciale, bazată pe AI (Artificial intelligence – Inteligenţă Artificială) şi Big Data. „Pandemia a accentuat rolul tehnologiei de la instrument de suport la parte integrantă din strategia companiilor.

Spre exemplu, deja suntem în punctul în care trebuie să facem predicţii pentru evoluţia unor indicatori de business, în funcţie de factorii de mediu, în procesele comerciale.”

Potrivit antreprenorului, dezvoltarea acestei platforme este rezultatul faptului că, în prezent, majoritatea companiilor multe decizii sunt bazate cu precădere pe experienţa unor manageri, fiind dificil să se exploateze toată cantitatea de informaţii deţinute de companie şi care ar putea avea o influenţă majoră asupra acestor decizii. Această analiză, adaugă el, poate deveni posibilă utilizând aplicaţii ce exploatează datele acumulate de-a lungul timpului, pentru obţinerea de informaţii suplimentare precum identificarea de tendinţe sau de modele (patternuri) care să prezinte un interes deosebit în luarea deciziilor, lucru care se poate realiza folosind componenta de Machine Learning din AI, aplicată pe seturi de date de dimensiuni mari (big data). „Este o nevoie în mediul de business de astfel de soluţii”, a explicat Chiva, completând că inclusiv pe piaţa soluţiilor şi serviciilor externalizate de inventariere, organizaţiile mari au nevoie să vadă imaginea în timp real a tuturor bunurilor şi mişcărilor acestora de la achiziţie la casare, pentru a lua dezicii rapid, care să aibă un impact pozitiv. „Soluţia software principală dezvoltată de noi este cea de Asset Management care gestionează  într-o platformă, în cloud, toate operaţiunile realizate asupra unui activ – de la achiziţie până la casare –, iar inventarierea se realizează în mod digital prin coduri de bare sau taguri RFID prin care toate bunurile sunt identificate mult mai uşor. Cu ajutorul acestei platforme pot fi colectate şi stocate numeroase informaţii despre active, cum ar fi locaţia în care se află, categoria din care fac parte, starea acestora, fotografii sau alte informaţii utile. Iar în urma implementării soluţiei digitale de inventariere, costul anual aferent inventarului scade cu 50%-60%”, a spus Gabriel Chiva.

„Elev” la şoala Microsoft

Absolvent al Universităţii Politehnica din Bucureşti, Facultatea de Automatică şi Calculatoare, el a pus pe picioare compania românească după ce a primit propunerea de a dezvolta o soluţie software, pe când lucra în cadrul companiei Microsoft. „Am fost norocos să mă formez în prima echipă a Microsoft România, care la vremea aceea număra 20 de angajaţi, o adevărată şcoală pentru mine timp de cinci ani. Este poate mai greu de anticipat, dar pentru un tânăr la început de carieră, cu un job bine plătit acum 20 de ani, o oportunitate de a porni pe calea antreprenoriatului a însemnat direcţia pe care am găsit-o potrivită şi am fondat Optima. În mod concret, am primit propunerea de a dezvolta o soluţie software, un proiect susţinut timp de 12 luni de către un beneficiar, ceea ce ne-a permis libertatea de a porni businessul”, a povestit antreprenorul român.

Pe de altă parte, Gabriel Chiva se consideră norocos că a putut observa de aproape evoluţia pieţei de tehnologie în cei 15 ani în care a dezvoltat activitatea companiei. „Lucrurile nu erau atât de aşezate acum 15 ani. Ca tineri antreprenori, nu am avut acces la ceea ce vedem acum – mentori, oportunităţi de finanţare, fonduri de investiţii etc. Începuturile noastre sunt strâns legate de mediul corporatist şi trebuie să accentuez rolul multinaţionalelor în formarea noastră, a primelor generaţii de antreprenori din IT.”

La momentul de faţă, compania este activă pe pieţele din România, Polonia, Ungaria, Bulgaria, Serbia şi Moldova, numără 50 de angajaţi care se ocupă de dezvoltarea soluţiilor software, iar pentru linia de business de servicii de inventariere active şi stocuri Optima colaborează cu peste 500 de persoane care acoperă toată România. „În prezent, atât pentru proiectele de pe piaţa locală, cât şi pentru proiectele pe care le desfăşurăm pe alte pieţe, folosim exclusiv resurse din România. În momentul actual, ne desfăşurăm activitatea pentru linia de business de soluţii software în cele două locaţii – din Bucureşti şi Cluj. Pentru cea de-a doua linie de business, de servicii de inventariere, ne-am extins cu echipa formată din proprii angajaţi, precum şi din colaboratori, în toate oraşele mari din România pentru a putea implementa proiectele cu acoperire naţională pe care le avem. Pentru linia de business de servicii de inventariere active şi stocuri lucrăm cu peste 500 de colaboratori cu acoperire naţională şi suntem în proces de extindere a echipei pentru a putea susţine proiectele pe care le avem planificate”, a mai explicat Gabriel Chiva.

Următorul pas: internaţionalizarea

În urma celor 15 ani de activitate, compania Optima a adunat un portofoliu de peste 200 de parteneri din diferite domenii de activitate precum retail, bricolaj, bănci, FMCG, telecom sau sectorul public sau cel de utilităţi. Iar 12% din businessul Optima este reprezentat de proiecte internaţionale. „Ne propunem să încheiem parteneriate cu cele mai mari companii pentru fiecare industrie şi să abordăm şi pieţele internaţionale pentru soluţiile şi tehnologiile pe care le-am dezvoltat. Poziţia principală pe piaţa de soluţii stand-alone de gestionare digitală a activelor (Asset Management) cu o cotă de piaţă de aproximativ 80% ne-a ajutat să construim o soluţie matură şi cu funcţionalitate extinsă şi ne propunem să creştem în continuare portofoliul de clienţi cu minimum 50% în fiecare an. (...) Până cel târziu în 2024, ne propunem să realizăm o internaţionalizare pentru soluţia noastră de Asset Management, care şi-a dovedit eficienţa şi maturitatea pe piaţa din România.”

Pentru extindere, fondatorul Optima ia în calcul mai mulţi factori. „Luăm în considerare inclusiv atragerea unui fond de investiţii sau a unei finanţări pentru a putea să facem acest pas mai rapid, chiar şi posibilitatea achiziţiei unei companii care se mulează pe nevoile noastre din aceste pieţe. Evaluăm orice posibilitate de a ne extinde prezenţa internaţional, chiar şi atragerea unui fond de investiţii, emisiune de obligaţiuni la Bursa de Valori sau listarea pe Bursa de Valori.” În ceea ce priveşte evoluţia pieţei pe viitor, antreprenorul român spune că, în continuare, cererea de soluţii integrate cu tehnologii de tip IoT, Machine Learning/AI şi Big Data o să accelereze din ce în ce mai mult. „De asemenea, piaţa soluţiilor software şi a serviciilor externalizate de inventariere digitală se află pe un trend de creştere. Pentru serviciile de inventariere stocuri şi active, în ţări ca Polonia şi Ungaria, procentul de externalizare este mult mai mare faţă de România, Bulgaria, Serbia şi Moldova, motiv pentru care ne aşteptăm ca această piaţă să crească rapid şi în aceste ţări. Iar o altă direcţie este platforma software pentru predicţia evoluţiei unor indicatori de business în procese comerciale.”

Optima a înregistrat afaceri de 2,7 milioane de euro la finalul anului trecut, în creştere cu peste 20% comparativ cu anul precedent, iar pentru anul în curs, proprietarul companiei estimează o cifră de afaceri de aproximativ 4 milioane de euro, în creştere cu aproape 50% faţă de anul trecut. De asemenea, planurile pe termen mediu vizează în continuare investiţia în tehnologie şi în echipă. „2022 se arată a fi cel mai bun an al nostru de până acum, cu numeroase proiecte în desfăşurare. Pe ambele linii de business evoluţia este ascendentă şi avem deja contracte semnate pentru anul următor în valoare de aproximativ 3 milioane de euro, fiind în discuţii şi pentru alte proiecte noi”, a mai spus Gabriel Chiva.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tehnologie,
solutii,
soft,
antreprenori

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.