BUSINESS HI-TECH: Veniti de luati antivirus! Acum si de la AOL

Postat la 15 august 2006 1 afişăre

Faptul ca pe piata a aparut un antivirus gratuit a incetat sa mai fie o stire. Dar cand in spatele aplicatiei este un nume mare precum AOL, devine stire. Ce vrea de fapt sa obtina compania americana si care competitori ar putea fi "virusati" in viitor?

Faptul ca pe piata a aparut un antivirus gratuit a incetat sa mai fie o stire. Dar cand in spatele aplicatiei este un nume mare precum AOL, devine stire. Ce vrea de fapt sa obtina compania americana si care competitori ar putea fi "virusati" in viitor?

 

Anuntul facut saptamana trecuta de furnizorul american de servicii online AOL, conform caruia compania va oferi acces gratuit la un antivirus, a trecut destul de putin bagat in seama de media. Insa exista cel putin cateva motive pentru care initiativa AOL ar putea zgudui industria producatorilor de antivirusi.

 

Primul, si cel mai evident, este ca AOL reprezinta primul jucator mare din online (adica de talia lui Google sau Yahoo!) care iese pe piata cu un antivirus gratuit, in conditiile in care acest tip de produs, indispensabil pentru orice internaut, este distribuit in mod traditional numai contra cost (este adevarat ca mai existau si pana acum cateva produse antivirus gratuite, AVG si Clam Antivirus sunt doua exemple, insa ele nu reprezentau o amenintare pentru jucatorii traditionali).

 

AOL nu a pornit de la zero in aceasta lupta (ar fi fost greu, cu competitori ca Symantec, Trend Micro sau Microsoft), ci a apelat la ajutorul unei companii prezente deja pe piata - rusii de la Kaspersky. Motivatia producatorului de antivirus? Cum in prezent nu are decat o cota de piata de sub 10%, alianta cu AOL a fost incheiata pe principiul "n-are ce sa strice".

 

Apropo de jucatori traditionali, un al doilea motiv pentru care miscarea AOL poate produce valuri este concurenta neasteptata facuta unor companii stabilite deja pe piata, dintre care Microsoft este cea mai recent intrata (cu un produs pe baza de abonament realizat pe scheletul antivirusului romanesc RAV al Gecad).

 

Faptul ca antivirusul AOL va fi distribuit gratuit ar putea insemna pentru ceilalti jucatori importanti un moment obligatoriu de analiza a modelului de business. Unii specialisti din piata sunt de parere ca producatorii de antivirusi nu se vor vedea pusi la colt de aplicatia gratuita a AOL. Cel putin, nu pe toate liniile de business. Numai antivirusii pentru piata de retail (utilizatori individuali) vor trebui repozitionati, este de parere Adrian Mihaltianu, analist al Gecad Net, pentru ca intre nevoile utilizatorilor casnici si cele ale companiilor sunt o diferente semnificative.

 

"Antivirusul gratuit ofera optiuni de baza, un minimum de securitate, in timp ce antivirusul cu licenta include de regula si un firewall, module antispam si antiphishing, facilitati antispyware etc.", subliniaza Mihaltianu diferenta intre programele cu traditie de multi ani pe piata si cele gratuite, produse cu eforturi de dezvoltare mai mici.

 

Cu alte cuvinte, este foarte posibil ca firmele sa prefere in continuare sa plateasca pentru a folosi un antivirus cu un grad de siguranta mai mare. "Miscarea AOL nu va afecta catusi de putin pietele de enterprise si nici de SMB (small and medium business - n.r.), dar va duce probabil la o regandire a modului in care se acopera costurile antivirusilor de retail, destinati utilizatorilor casnici", este de parere oficialul Gecad Net.

 

Razvan Stoica, oficial al companiei Softwin, producatoare a antivirusului BitDefender, este si el de parere ca business-ul jucatorilor cu vechime pe aceasta piata nu va fi afectat de miscarea AOL. "Playerii traditionali nu vor reactiona, pentru ca AOL nu este un competitor pe aceasta piata, ci un client", a spus el pentru Business Magazin. El a dat si exemplul antivirusului BitDefender, care este distribuit gratuit catre furnizori de Internet (business in care activeaza si AOL) din circa 40 de tari din intreaga lume pentru a putea fi utilizat de clientii acestora.

 

Faptul ca ar putea sa nu puna in pericol piata destinata companiilor nu pare insa sa-i deranjeze pe oficialii AOL. Conform statisticilor, piata de retail are un potential imens. De exemplu, un studiu realizat la finalul anului trecut in SUA in colaborare de AOL si organizatia National Cyber Security Alliance a aratat ca 56% dintre utilizatori fie nu aveau deloc instalat un antivirus, fie nu il actualizasera in ultima saptamana, facandu-i vulnerabili in fata atacurilor generate de pe Internet. Care ar putea fi consecintele intrarii puternice a AOL pe piata de retail? Vor fi foarte vulnerabili producatorii de antivirusi destinati in special acestei piete, care au insistat pe preturi mici si pe marje de profit mici.

 

"Pentru a rezista in business, probabil ca unii dintre ei va trebui sa fuzioneze sau sa se reorienteze catre piata SMB, dezvoltandu-si suplimentar produsele", crede Adrian Mihaltianu de la Gecad. Un exemplu de functie ce ar putea fi adaugata de acesti producatori: serviciile online de asistenta in caz de virusare. In alta ordine de idei, miscarea AOL are si o explicatie mai generala. Portalul american se afla in ultimul timp in ofensiva, pentru ca pierde utilizatori in fata rivalilor Google sau Yahoo!, iar acest antivirus poate fi o metoda de a opri acest trend, daca nu de a-l inversa.

 

Alte incercari de a atrage audiente online de partea AOL: compania a oferit recent un spatiu gratuit de stocare pe Internet de 5 GB si o serie de produse online de securitate, la care se adauga acum antivirusul Active Virus Shield, ca software pe baza de download. Alte anunturi pentru viitorul apropiat promit utilizatorilor AOL domenii personalizate pentru conturile de e-mail, mai mult continut video si unelte de cautare mai performante. Nu in ultimul rand, antivirusul lansat in colaborare de AOL si Kaspersky ridica o intrebare: care model de business se va impune pe termen lung in industrie?

 

Variantele de raspuns, la o prima vedere, sunt trei: gratuit, cu plata unica a licentei la cumparare sau cu abonament. Prima varianta are o nuanta, valabila chiar si in cazul colaborarii AOL-Kaspersky. De cele mai multe ori, produsele online anuntate ca gratuite nu sunt gratuite in adevaratul sens al cuvantului, pentru ca nici o companie nu are inscris in business plan cuvantul caritate. Programul AOL poate fi folosit fara a plati nimic, intr-adevar, insa numai utilizatorii care accepta sa-si decline adresa de e-mail pentru a fi trecuta in baza de date a companiei vor putea descarca antivirusul.

 

"Pentru a utiliza programul va declarati de acord sa primiti mesaje promotionale si mesaje e-mail periodice din partea noastra si a partenerilor nostri", se scrie in licenta de utilizare a antivirusului. Alte date care sunt colectate de la utilizatori: parametrii de folosire a programului, rata de raspuns la reclamele afisate in timpul utilizarii si date despre configuratia PC-ului. Practic, costul platit de utilizator pentru programul gratuit este "chiar intimitatea sa", crede Adrian Mihaltianu, analist Gecad Net. Razvan Stoica de la Softwin il sustine: "Totul gratuit nu e un model de business, e o reteta pentru faliment".


Mihaltianu conchide si in privinta unui scenariu posibil catre care va evolua industria. Pe termen lung, modelul castigator va presupune, pe partea de retail, o combinatie intre "gratuitate" si publicitate servita utilizatorilor, in timp ce pe partea de enterprise si companii mici si mijlocii, plata unei licente sau a unui abonament probabil va ramane principala metoda de realizare a veniturilor.

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/business-hi-tech-veniti-de-luati-antivirus-acum-si-de-la-aol-1006673
1006673
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.