Salus Per Aqua

Postat la 10 iulie 2007 1 afişăre

Pe vremuri, niciun razboi sau un decret de pace nu erau suficient de importante pentru a-l face pe rege sa-si anuleze vizita anuala la bai. La sute de ani distanta, pe piata se (re)lanseaza in fiecare an mii de spa-uri, iar Romania reuseste sa se apropie, chiar daca oarecum cu pasi de melc, de vechiul sau renume de destinatie de spa.

Pe vremuri, niciun razboi sau un decret de pace nu erau suficient de importante pentru a-l face pe rege sa-si anuleze vizita anuala la bai. La sute de ani distanta, pe piata se (re)lanseaza in fiecare an mii de spa-uri, iar Romania reuseste sa se apropie, chiar daca oarecum cu pasi de melc, de vechiul sau renume de destinatie de spa.

Unii calatoresc in cautare de monumente si situri istorice, altii sunt in cautare de minuni naturale. Cine nu cauta decat relaxarea are la dispozitie ceea ce pe vremuri aristocratii numeau un sejur la bai - in traducere moderna, turism de spa. Daca o vreme turismul de spa a fost privit ca o afacere de nisa, cererea de astfel de servicii a creat treptat o piata care la nivel global a ajuns, dupa unele estimari, la 5 miliarde de euro.

 

Aparent, conceptul pare simplu - trei litere care vin de la initialele a trei cuvinte: "salus per aqua" (in latina, "sanatate prin intermediul apei"), insa termenul de spa are in general interpretari oarecum diferite, in functie de serviciile concrete pe care le ofera stabilimentele de spa. Punctul comun tuturor interpretarilor este insa terapia cu apa, fie ca este vorba de club spa (unde scopul principal este fitness-ul), cruise ship spa (spa la bordul unui vas), day spa (spa-uri urbane aflate in apropierea hotelurilor, cu tratamente de infrumusetare sau relaxare), resort spa (statiuni intregi bazate pe o oferta de relaxare si proceduri), medical spa (care se concentreaza asupra prevenirii diferitelor afectiuni) sau mineral spring spa, care de obicei profita de pe urma vecinatatii cu un izvor mineral.

 

Daca pe plan mondial spa-urile sunt tot mai diversificate ca oferta, in Romania domeniul face pasi de dezvoltare timizi, cu toate ca baze exista (de exemplu, statiunile balneoclimaterice, precum Herculane, care a atras "la bai" capete incoronate ale lumii, in primul rand Franz Joszef). Piata este impartita intre cateva centre de relaxare mai cunoscute, precum Ana Aslan Health Spa din Eforie Nord si spa-urile urbane ca Cella Center sau Eden Spa.

 

Luna trecuta s-a lansat si primul spa medical in stil asiatic, Pro Estetica Sana-Bali Spa, un concept preluat din Asia si adaptat pentru piata romaneasca. Desi se afla intr-o zona submontana, la Cornu, sursa de inspiratie provine tocmai din Bali. "Initial ne-am indragostit de Bali din povestile unor prieteni olandezi, apoi am si cunoscut acest loc si sentimentele s-au amplificat. Prima impresie a fost ca ne aflam intr-un loc de geneza, unde s-au nascut copacii si plantele, mai ales ca oriunde calci pare ca mergi pe flori", zice dr. Dana Jianu, care spune ca ideea unui spa ii incoltea in minte de peste 10 ani.

 

Constructia a inceput cu patru ani in urma, iar investitia totala s-a ridicat la peste un milion de euro. Domeniul pe care se afla spa-ul, detinut de sotii Jianu, are o suprafata de aproape 6.000 de metri patrati de verdeata, terenuri de sport, terase si un hotel de patru stele cu 15 camere. Dana Jianu spune ca interiorul este decorat cu mobila din lemn de tec si accesorii aduse din Bali. Numai transportul mobilei (cu vaporul) a durat doua luni si jumatate.

 

Conceptul dupa care se desfasoara activitatile l-a denumit D.R.E.A.M., adica dieta, relaxare, estetica, activitate fizica si medicina. "Urmarim un concept de ingrijire holistica in toate aspectele: programe de slabire, de relaxare pentru oamenii stresati si care doresc sa invete ce inseamna un stil sanatos de viata, programe de detoxifiere", spune Dana Jianu. Un loc important in programul spa-ului il are masajul, facut de un profesionist din Indonezia. "Scoala de masaj asiatica este diferita si se bazeaza pe miscari blande care actioneaza mai mult pe centre energetice. Intreg masajul este gandit sa relaxeze si sa vindece", comeneaza doctorita.

 

Curtea de 4.500 de metri patrati este rezervata pentru activitati fizice: jogging, baschet, tenis, roller-skating, inot in piscina acoperita si fitness. Pretul unui program de doua saptamani in camera single este de 2.400 de euro, iar in camera dubla 2.100 de euro, in care sunt incluse cazare, dieta, gimnastica, sauna, jacuzzi, masaj, antrenament de tenis sau baschet. Jianu spune ca segmentul-tinta sunt persoanele cu venituri mari, care cauta sa-si imbunatateasca stilul de viata. "Ideea este la moda in strainatate si avem de gand sa formam piata si in Romania, mai ales ca avem pregatirea medicala necesara", spune doctorita Jianu care se declara o pasionata de turism de spa.

 

Jianu isi aminteste ca a vizitat spa-uri oriunde a calatorit, din Statele Unite (San Diego), Austria, Elvetia si pana in Asia. Ultimul spa pe care l-a vizitat a fost in Japonia, la poalele muntelui Fuji, unde ritualul de relaxare a inceput cu un dus de purificare: "Am primit scurte instructiuni, pentru ca mai nimeni nu vorbeste engleza, mai ales intr-un spa traditional japonez. Imi amintesc ca stateam intr-o piscina mica din piatra, cu apa fierbinte care vine din muntele Fuji - esti inconjurat de o mica gradina japoneza, cu gazon si flori perfecte. Stai in piscina, iar dupa ce te obisnuiesti, ajungi sa te relaxezi si intri intr-un alt univers", afirma doctorita, adaugand ca la final "stai pe pietre si privesti la muntele Fuji si filozofezi".

 

Nevoia de relaxare a unor oameni care se declara din ce in ce mai stresati a facut ca turismul de spa sa ajunga in anumite zone sa aiba contributii insemnate la veniturile din turism. Bali este destinatia turistica de spa numarul unu din Indonezia, conform datelor Organizatiei Mondiale a Turismului (aproape 630.000 de turisti in primele cinci luni ale anului), iar in Singapore s-au inregistrat 8,85 milioane de turisti de spa in 2006. Conceptul de turism de spa a trecut dincolo de granitele insulelor exotice si a revenit pe continentul unde a fost inventat. Grupul hotelier Hilton a anuntat investitii de 149 de milioane de euro, alaturi de furnizorul de articole de lux LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy), pentru a dezvolta 70 de spa-uri noi, care sa se alature portofoliului de 65 de spa-uri reunite sub cele doua branduri ale grupului LVMH - Guerlain si Acqua di Parma.

 

Si in Ungaria s-au anuntat investitii masive in spa-uri si statiuni de relaxare. In zona lacului Balaton este in curs de finalizare proiectul Royal Balaton Golf and Yacht, o investitie de 1,5 miliarde de forinti (6,1 milioane de euro) intr-o intreaga statiune de relaxare, cu spa, teren de golf si hotel de lux. La 35 de kilometri de Budapesta, la Bicske, s-au investit 300-350 de milioane de euro in Budapest Gate Country Club, care va include 100 de hectare de terenuri de golf, vile, spa si hotel de lux.

 

Si Bulgaria a sesizat oportunitatea dezvoltarii nisei de spa, iar autoritatile au anuntat un plan de dezvoltare a industriei care in prezent aduce 3% din veniturile totale din turism. Cele mai cunoscute centre spa sunt Dobroudja Hotel din Albena, Ambassador Hotel din Nisipurile Aurii, Riviera Holiday Club, Sunny Day and Grand Hotel Varna din Sf. Constantin sau Pomorie Hotel din orasul de coasta Pomorie.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Salus Per Aqua
/arta-si-societate/salus-per-aqua-1009754
1009754
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.