Lifting pentru automobile

Postat la 31 martie 2006 2 afişări

Transformarea unei masini cuminti intr-un bolid include, pe langa adaugarea unor herghelii de cai putere, o sumedenie de alte operatiuni in aparenta minore, precum personalizarea scaunelor si a modului in care arata oglinzile laterale - intr-un cuvant, tuning auto.

Transformarea unei masini cuminti intr-un bolid include, pe langa adaugarea unor herghelii de cai putere, o sumedenie de alte operatiuni in aparenta minore, precum personalizarea scaunelor si a modului in care arata oglinzile laterale - intr-un cuvant, tuning auto.

Fie ca dispune de 300 sau de 30.000 de euro, fie ca e vorba de un automobil cumparat la mana a doua sau e ultimul model de la cel mai nou salon auto, orice proprietar viseaza sa-si puna amprenta asupra masinii pe care o conduce. Totul tine de imaginatie. Iar la acest capitol occidentalii au dat din nou tonul. Atat de puternica a fost dorinta de individualizare a vesticilor, incat fabricanti de masini cu renume au admis ca orice parte din creatiile lor, considerate de multi aproape perfecte, poate fi modificata. Astfel, Mercedes a ajuns sa colaboreze cu firmele de tuning Brabus si AMG, iar BMW cu la fel de faimoasa Motorsport.

Desigur, in vreme ce o buna parte dintre vestici considera ca o masina, mai ales daca e una foarte scumpa, trebuie neaparat adaptata personalitatii soferului (dovada succesul de care se bucura afacerile cu tuning), iar majoritatea romanilor inca mai cred ca pretul masinii singur spune totul despre posesorul ei, nu e de mirare ca firmele romanesti care se ocupa cu asa ceva sunt inca necunoscute. Pe de alta parte, mai sunt inca multi romani care ar vrea, dar nu-si permit: "Comparativ cu ce se intampla in alte tari mai dezvoltate, la noi lipsa puterii de cumparare se reflecta si in vanzarile de tuning", spune Tudor Milan, director executiv la Pit Stop Tuning.

Cu toate acestea, directorul companiei care inca de la infiintare, in 2002, a devenit importator unic pentru Romania al produselor grupului german DTS - unul dintre cele mai mari nume ale tuning-ului european - este optimist: desi mica, piata vanzarilor este diversificata. Cumparatori sunt si dintre cei care nu se uita la bani si isi fac tuninguri full-option - transformand o masina excelenta intr-una exceptionala, de colectie, dar si cei care vin cu o masina cumparata la mana a doua si care vor sa-i imbunatateasca performantele. La tuning apeleaza si proprietari de Dacii, Oltcituri, dar si posesori ai ultimelor modele de BMW, Volkswagen sau Audi. "Cel mai costisitor proiect realizat pana acum de Pit Stop Tuning a fost un Mercedes E-Klasse din 2002, pe care s-a montat un kit complet de caroserie, care a costat aproximativ 8.000 de euro", spune Milan. In acest context, nu se poate inca vorbi in Romania de un profil precis al cumparatorului de tuning.

O singura caracteristica ii uneste insa pe toti: isi doresc ceva deosebit.

Preturile variaza, in functie de cat de deosebita se doreste a fi masina. Schimbarea scaunelor cu unele mai ergonomice, din piele sau tip sport, costa intre 120 si 450 de euro. Inlocuirea volanului poate ajunge si la 350 de euro in cazul unuia cu airbag, iar o pereche de pedale de lux costa aproximativ 200 de euro. Un kit complet pentru bord fara scaune si volan, dar care include ornamente pentru bord sau pentru frana de mana ajunge la 500 de euro. "Chiar daca toate acestea par un moft, se remarca totusi o constanta crestere a vanzarilor, cat si a interesului romanilor pentru acest domeniu", spune Tudor Milan.

Unul dintre oamenii pentru care banii n-au contat atunci cand a vrut sa dea masinii sale un aer gen "The Fast and the Furious", dupa cum singur recunoaste, este Bogdan Cecareanu. Proprietarul unui Seat Leon Cupra nou-nout, care a costat 32.000 de euro, Bogdan a decis sa mai investeasca inca 9.000 de euro in tuning pentru ca, spune el, "masina e un virus: cand poti sa-i dai un look mai atragator si mai multi cai, nu te mai uiti la bani". Dupa investitie, motorul Seatului a ajuns de la 150 de cai putere la 250, farurile au primit o pereche de "pleoape", pedalele de frana si acceleratie seamana cu cele ale bolizilor de Formula 1, iar Bogdan e convins ca totul a meritat pentru ca, spune el, "acum masina transmite putin din caracterul meu".

Datorita emisiunilor auto si a unei promovari a domeniului in revistele de profil, afacerea cu tuning a intrat incet-incet in ultima vreme in realitatea cotidiana. Dar ca sa investesti in Romania lui 2000 circa 375.000 de dolari intr-o afacere care sa promoveze exact acest lucru, identitatea proprietarului de masina, trebuia sa fii sau foarte pasionat, sau nebun. Andrei Craciun, unul dintre cei trei fondatori ai firmei C&C Tuning recunoaste ca cel mai mare obstacol pe care l-a avut de trecut a fost "lipsa unei culturi a romanilor in acest domeniu". Firma a inceput sa aiba profit abia la 2 ani de la infiintare, in 2002, insa problemele nu s-au terminat: pasiunea pentru concept il face pe Andrei Craciun sa fie nemultumit de superficialitatea - inca evidenta - a cumparatorului roman de tuning. "Clientii nostri vor cai putere, cat mai multi cai putere, cu toate ca aceasta parte e ultima la care ar trebui sa se gandeasca." Craciun e de parere ca "esentiala in tuning e imbunatatirea manevrabilitatii si a partii estetice a autoturismului".

Romanii nu vad insa asa lucrurile. Cresterea puterii motorului e in general prima optiune a soferilor care vor sa-si prepare masina. Cei care cred ca viteza nu e totul sunt foarte putini. "O masina rapida atrage respect, dar nu neaparat si atentie", spune Florin Mincu, un client care a "lasat" firmelor de tuning peste 11.000 de euro. A inceput modificarile la motor, unde cu un nou cip (destinat modificarii presiunii in turbina si a timpilor de aprindere), cu un nou filtru de aer din carbon si cateva alte mici modificari a castigat 100 de cai putere in plus fata de cei 200 pe care ii avea masina. Opelul Vectra model 1993 avea insa nevoie si de modificari exterioare: un spoiler fata, un eleron, aripi din fibra de sticla, praguri laterale cu talie joasa si un nou set de jenti au facut din vechea masina un OZN al soselelor.

Mincu spune ca a recurs la aceste operatiuni pentru ca isi iubeste masina. "Dar si pentru ca am dorit sa-mi transform masina intr-o piesa rara care sa-i lase cu gura cascata pana si pe cei mai pretentiosi adepti ai sofatului", completeaza acesta. Nu foarte multi isi pot arata insa in acest fel atasamentul pentru masina personala. "O buna parte dintre romani se confrunta inca cu probleme financiare, iar preturile de tuning sunt destul de mari pentru majoritatea", spune Serban Begu, directorul Zeno Motor Sport - una dintre putinele firme care chiar de la aparitia din 2002 a introdus servicii de consultanta in privinta designului, explicand evolutia greoaie a pietei de tuning din tara noastra.

"Chiar daca numarul masinilor preparate in atelierele autohtone a inceput sa creasca, piata e inca la inceput, si mai sunt multe de invatat in acest domeniu." Din acest punct de vedere, el este si unul dintre "clientii" care au "rupt piata", investind peste 15.000 de euro doar in piese pentru bolidul sau: un Alfa Romeo V6 Turbo. "Am vrut sa-mi adaptez masina la pretentiile individuale, sa transform un automobil de serie intr-un obiect personalizat, dar in acelasi timp sa demonstrez ca si in Romania se poate face tuning la acelasi nivel ca afara", explica Begu.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Lifting pentru automobile
/arta-si-societate/lifting-pentru-automobile-979022
979022
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.